Citat:
Ursprungligen postat av
Anabolahajen
Är ca 28 år, färdig läkare men trivs verkligen inte med jobbet: dålig arbetsmiljö, arbetsvillkor och tycker inte någon specialitet alls verkar lockande som jag först trodde.
Var egentligen sugen på att läsa civilingenjör datateknik eller industriell ekonomi när jag var ung men valde istället läkare. Är inte helt säker men funderar iallafall på att byta bana.
Vad för utbildningar max 3 år finns det att välja som ger väldigt hög chans för jobb?
Det jag tycker är intressant är antingen ekonomi, högskoleingenjör i t.ex datateknik eller typ logistik.
Trist. Hände en kursare till mig också. Men han släpade sig igenom AT och går nu ST i patologi istället, på deltid. Fördelen med patologen är hög lön och bra arbetstid. Enkelt att jobba deltid om man vill. Och för de som inte gillar patientarbete slipper man ju (levande) sådana. Tyvärr verkar det vara många som jobbar där som gör det av just den anledningen, att man egentligen inte vill vara läkare. Tror också att klinisk kemi kan vara ett bra tillhåll. Klinisk genetik verkar dock bebos av något mer drivna människor enligt min uppfattning.
Själv har jag mycket svårt att relatera till det eftersom jag tycker det är riktigt jäkla kul. Älskar den diagnostiska utmaningen och att få hjälpa generationerna som byggde detta landet. Men förstår att det inte är något för alla. Till skillnad från vad vissa verkar tro är det en hel del tid och energi man får lägga ned.