2023-03-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Utnyttja din läkarutbildning:
Forskare/lärare inom medicin
Jobb inom läkemedelsindustin
Tjänsteman med inrikting medicin

Kapitalisera på din läkartitel:
Säljare
Managmentkonsult
Politik

Utbilda sig inom någonting som ger synnergieffekt:
Data
Medicinteknik
MBA

En MBA från ett respektablet universitet är nog den snabbaste vägen till ett väldigt lukrativt jobb. EMBA kanske kan vara ett alternativ om du vill jobba under studietiden.
Kostar inte MBA stora summor pengar?
Citera
2023-03-17, 22:15
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Kostar inte MBA stora summor pengar?
Jo, men mindre än 5 år inkomstbortfall. En executive MBA görs på helger, samtidigt som man jobbar.
Citera
2023-03-18, 01:48
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Är ca 28 år, färdig läkare men trivs verkligen inte med jobbet: dålig arbetsmiljö, arbetsvillkor och tycker inte någon specialitet alls verkar lockande som jag först trodde.

Var egentligen sugen på att läsa civilingenjör datateknik eller industriell ekonomi när jag var ung men valde istället läkare. Är inte helt säker men funderar iallafall på att byta bana.

Vad för utbildningar max 3 år finns det att välja som ger väldigt hög chans för jobb?

Det jag tycker är intressant är antingen ekonomi, högskoleingenjör i t.ex datateknik eller typ logistik.
Trist. Hände en kursare till mig också. Men han släpade sig igenom AT och går nu ST i patologi istället, på deltid. Fördelen med patologen är hög lön och bra arbetstid. Enkelt att jobba deltid om man vill. Och för de som inte gillar patientarbete slipper man ju (levande) sådana. Tyvärr verkar det vara många som jobbar där som gör det av just den anledningen, att man egentligen inte vill vara läkare. Tror också att klinisk kemi kan vara ett bra tillhåll. Klinisk genetik verkar dock bebos av något mer drivna människor enligt min uppfattning.

Själv har jag mycket svårt att relatera till det eftersom jag tycker det är riktigt jäkla kul. Älskar den diagnostiska utmaningen och att få hjälpa generationerna som byggde detta landet. Men förstår att det inte är något för alla. Till skillnad från vad vissa verkar tro är det en hel del tid och energi man får lägga ned.
Citera
2023-03-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Jo, men mindre än 5 år inkomstbortfall. En executive MBA görs på helger, samtidigt som man jobbar.
Får det att utnyttja sin läkarexamen genom att komma in på en master inom något annat? Eller tillgodoräkna sig på en kandidat?
Citera
2023-03-18, 11:38
Medlem
Finns ju vårdstrategiska konsultfirmor, typ Lumell, som anställer läkare. Det kanske passar dig? En annan variant är att ta en systemvetenskapskandidat och tillgodoräkna dig 90hp medicin. Sen gå till IT mot medicin/vårdsektorn.

Lyckligtvis har du just en läkarexamen, vilket gör det jävligt lätt för dig att få ett deltidsjobb om du skulle sadla om. Oavsett tycker jag du inte ska vara rädd för att byta bana. Du kanske också bara behöver paus och då är det lätt att återvända till just ditt yrke. Lycka till!
Citera
2023-03-18, 11:41
Medlem
Couplets avatar
Medicinteknik kanske kan vara nåt att snegla på?
Citera
2023-03-18, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Finns ju vårdstrategiska konsultfirmor, typ Lumell, som anställer läkare. Det kanske passar dig? En annan variant är att ta en systemvetenskapskandidat och tillgodoräkna dig 90hp medicin. Sen gå till IT mot medicin/vårdsektorn.

Lyckligtvis har du just en läkarexamen, vilket gör det jävligt lätt för dig att få ett deltidsjobb om du skulle sadla om. Oavsett tycker jag du inte ska vara rädd för att byta bana. Du kanske också bara behöver paus och då är det lätt att återvända till just ditt yrke. Lycka till!
Kan man tillgodoräkna sig medicin på systemvetenskap? Är det på kandidaten eller master?
Citera
2023-03-18, 11:51
Medlem
Jobbar du som läkare nu? Eller har du bara gått klart utbildningen?
Citera
2023-03-18, 12:28
Medlem
Citat:
Kan man tillgodoräkna sig medicin på systemvetenskap? Är det på kandidaten eller master?

I Uppsala har jag fått intrycket av att man kan tillgodoräkna typ vad som helst till systemkandidaten. Maila en Uppsala syv och fråga.
Citera
2023-03-18, 12:38
Medlem
Citat:
Är ca 28 år, färdig läkare men trivs verkligen inte med jobbet: dålig arbetsmiljö, arbetsvillkor och tycker inte någon specialitet alls verkar lockande som jag först trodde.

Var egentligen sugen på att läsa civilingenjör datateknik eller industriell ekonomi när jag var ung men valde istället läkare. Är inte helt säker men funderar iallafall på att byta bana.

Vad för utbildningar max 3 år finns det att välja som ger väldigt hög chans för jobb?

Det jag tycker är intressant är antingen ekonomi, högskoleingenjör i t.ex datateknik eller typ logistik.

Bli radiolog så kan du hålla på med AI hela dagarna lång. Vi skriker efter läkare som kan någon matte överhuvudtaget...
Citera
2023-03-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
I Uppsala har jag fått intrycket av att man kan tillgodoräkna typ vad som helst till systemkandidaten. Maila en Uppsala syv och fråga.
Hade det påverkat mina chanser till jobb om man har tillgodoräknat sig kurser eller inte under kandidaten i systemvetenskap?
Citera
2023-03-18, 13:40
Medlem
Citat:
Hade det påverkat mina chanser till jobb om man har tillgodoräknat sig kurser eller inte under kandidaten i systemvetenskap?
Tror inte att ett tillgodoräknande har någon större påverkan på dina chanser till jobb. Det allra viktigaste är nog att du är kunnig in området du vill jobba inom samt hyfsat socialt kompetent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in