2023-03-16, 22:20
Medlem
Från en som inte har nån aning...

Jobb du borde kunna ta direkt. Kolla vad som är ledigt - en läkarlegitimation kan öppna dörrar.
- Läkemedelsindustrin: Säljare, arbeta med kliniska studier, mm.
- Medicinska apparater: Säljare, arbeta med utveckling, tester.

Kortare utbildningar kan vara till medicinsk tekniker.
Du borde kunna läsa in rätt mycket ekonomi på 3 år: lägg till medicinsk kunnande som du har så söks den typen av kompetens inom läkemedelsindustrin.
Citera
2023-03-16, 22:37
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Är ca 28 år, färdig läkare men trivs verkligen inte med jobbet: dålig arbetsmiljö, arbetsvillkor och tycker inte någon specialitet alls verkar lockande som jag först trodde.

Var egentligen sugen på att läsa civilingenjör datateknik eller industriell ekonomi när jag var ung men valde istället läkare. Är inte helt säker men funderar iallafall på att byta bana.

Vad för utbildningar max 3 år finns det att välja som ger väldigt hög chans för jobb?

Det jag tycker är intressant är antingen ekonomi, högskoleingenjör i t.ex datateknik eller typ logistik.

Hej,

Prova att ta ett jobb där du inte behöver någon utbildning.

Jobba deltid.

Så du knappt får ihop till mat och hyra.

Och så hjälper du en ny människa varje dag på fritiden.

Gärna med dina läkarkunskaper om du vill.

Lycka till
Citera
2023-03-17, 03:19
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Är ca 28 år, färdig läkare men trivs verkligen inte med jobbet: dålig arbetsmiljö, arbetsvillkor och tycker inte någon specialitet alls verkar lockande som jag först trodde.

Var egentligen sugen på att läsa civilingenjör datateknik eller industriell ekonomi när jag var ung men valde istället läkare. Är inte helt säker men funderar iallafall på att byta bana.

Vad för utbildningar max 3 år finns det att välja som ger väldigt hög chans för jobb?

Det jag tycker är intressant är antingen ekonomi, högskoleingenjör i t.ex datateknik eller typ logistik.

Förstår mig inte på er. Ni gör ju för fan ingenting och kan plocka ut en skyhög lön? Alla sjuksköterskor, BMA, undersköterskor och labbiträden har rätt att klaga men inte ni läkare. Möjligtvis om man jobbar på akuten, men det är det långt ifrån alla läkare som gör och det finns gott om olika tjänster inom området. Ojar er för minsta lilla fast ni egentligen aldrig gjort ett redigt handtag i era liv. Då vet man att man har det lite för gott ställt
Citera
2023-03-17, 07:23
Medlem
Citat:

Hur länge har du jobbat som läkare? När började du känna som du gör nu?
Citera
2023-03-17, 07:35
Medlem
note-its avatar
Citat:

Känner du någon dataingenjör? Eller annan ingenjör? Det är inte de roligaste av människor direkt.
Citera
2023-03-17, 08:26
Medlem
bogslayers avatar
Jag tycker du bör satsa på yrket ändå. Gå som legitimerad underläkare på lite olika vik för att se om det är någon gren inom sjukvården som lockar dig att söka ett ST-block. Om du trots ett par år inte känner något sug, ja då är det nog dags att göra något annat.

Det finns många sjukhus och många enheter som är riktigt bra arbetsplatser. Visst kan vissa avdelningar suga röv pga arbetsbelastning, men det är inte alla.

Jag har en god vän som är överläkare på NUS i Umeå sedan 20 år. Han kan säkert komma med tips på de avdelningar som har god arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning. Skicka ett PM om du vill att jag snackar med honom
Citera
2023-03-17, 09:44
Medlem
Citat:

Du har alltså levt bidragsliv i 7år, fått en utbildning betald för flera miljoner och under tiden du gått den har du dessutom mage att se ner på och kalla folk för "wt-elektriker" pga att dom "bara" pluggat i tre år.

Citat:
Hade alla MVG på gymnasiet på natur… Gått igenom jobbiga anställningsprocesser…

Och har samma lön som en WT elektriker.

Vad är ens poängen att utbilda sig i Sverige när löneskillnaden är så liten?

En rom med en tiggarmugg utanför valfri T-bana bidrar mer till samhället och belastar mindre totalt sett än vad du gjort.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-03-17 kl. 09:47.
Citera
2023-03-17, 09:56
Medlem
SoberZealots avatar
Istället för att vara proctolog på deltid, så förseslår jag proctolog kursen. Det gör att du får gräva djupare i folks rövar.

Skämt å sido, du har nog lite mer äventyrlig sida än detta. Inte direkt ovanligt att vara läkare. Av mina närmsta 10 vänner från förr, har 3 blivit läkare. Och det är lite fjolligt att stå med fingret upp i röven på patienter måste jag tycka, men det är ett måste för samhället.

Sadla om till guldletare? Alaska crabfisher? Ukraina warfare? Segla runt jorden? Tror det är det du letar efter.
Citera
2023-03-17, 10:31
Medlem
S.Jorgens avatar
Är det bara pengarna du vill åt så bli stafett-läkare.
Borde kunna generera nån miljon i månaden?
Ny arbetsplats varje dag så man slipper bry sig om patienterna.
Citera
2023-03-17, 11:50
Medlem
Citat:

Antingen någon master du kommer in på tack vare att du har en läkarexamen.
Annars borde du kunna slänga ihop en kandidat rätt så fort då du borde kunna tillgodoräkna dig en del poäng för att sedan läsa en master.

Hade du tagit ett helt nytt obekant ämne hade du fått lägga 60 veckor för en kandidat, och sen ev. 80 till för en master, vilket är 140 veckor.
Citera
2023-03-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Antingen någon master du kommer in på tack vare att du har en läkarexamen.
Annars borde du kunna slänga ihop en kandidat rätt så fort då du borde kunna tillgodoräkna dig en del poäng för att sedan läsa en master.

Hade du tagit ett helt nytt obekant ämne hade du fått lägga 60 veckor för en kandidat, och sen ev. 80 till för en master, vilket är 140 veckor.
Vet du vilka master/kandidatexamen man kan tillgodoräkna sig läkarexamen från, eller komma in på master? Eller hur man tar reda på det?
Citera
2023-03-17, 14:03
Medlem
rejvgudruns avatar
Utnyttja din läkarutbildning:
Forskare/lärare inom medicin
Jobb inom läkemedelsindustin
Tjänsteman med inrikting medicin

Kapitalisera på din läkartitel:
Säljare
Managmentkonsult
Politik

Utbilda sig inom någonting som ger synnergieffekt:
Data
Medicinteknik
MBA

En MBA från ett respektablet universitet är nog den snabbaste vägen till ett väldigt lukrativt jobb. EMBA kanske kan vara ett alternativ om du vill jobba under studietiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in