Citat:

Ursprungligen postat av 
Storhetssinne

För några dagar sedan var en ventilationsfirma i min lägenhet och gjorde en rutinmässig ovk. Sedan dess blåser det kraftigt från mina tillufts-don i vardagsrummet och i mitt gästrum. I mitt vardagsrum surrar det nästan som om jag satt inuti ett torkskåp. Det är oerhört enerverande. Vid sidan av donen hittade jag utklippt skumgummi, som jag misstänker har suttit för ventilationen tidigare. Jag har inte täppt för ventilationen själv, utan det måste tidigare ägare av bostadsrätten ha gjort. Detta är mina frågor:
1. Är det rimligt att en ventilation i en vanlig lägenhet från 60/70-talet låter så mycket? (Om det inte låtit innan, varför skulle man då täppa till ventilationen med skumgummi?)
2. Borde jag inte få tillgång till någon typ av protokoll som förklarar detta?
3. Finns det något jag kan göra, för att dämpa ljudet, utan att störa själva ventilationen?
4. Kan en tidigare tilltäppt ventilation behöva "kompensera" en dåligt ventilerad lägenhet?
Ursäkta om frågorna är fullständigt pantande, men jag har noll koll på sånt här.

Det finns gränsvärden för buller. Du kan få ett hum om ljudnivån (knappast vetenskapligt, men kan ge en indikation) om ljudnivån via en app från Arbetsmiljöverket: 
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...-mobiltelefon/
Läs Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR: 
https://www.boverket.se/resources/co...a_ljudniv_skil
Blddra till "7:21 Bostäder". På sida 119 i PDFen har du en tabell, "Kontinuerliga bredbandiga ljud, exempelvis från frånluftsdon och radiatorer". Där står maximal ljudnivå för olika typer av rum.
I kök/wc/badrum gäller 40 dB. I sovrum/vardagsrum gäller 35 dB.
Du kan kontakta din brf-styrelse om du anser att ljudnivån överstigs, det är (normalt) deras ansvar. Om du frågar "det låter mycket om ventilationen i mittvardagsrum - enligt mina mätningar 42 dB vilket överstiget boverkets gränsvärde - finns det något ni eller jag kan göra åt det? Kan någon från styrelsen möjligen komma och lyssna?" får du troligen hjälp.
Du kan få OVK-protokoll (fråga styrelsen, men det är även en offentlig handling via stadsbyggnadskontoret), men det handlar om luftflöden och inte ljudnivåer. Högst troligen inte vad du vill ha.