2023-03-16, 20:09
Medlem
Storhetssinnes avatar
För några dagar sedan var en ventilationsfirma i min lägenhet och gjorde en rutinmässig ovk. Sedan dess blåser det kraftigt från mina tillufts-don i vardagsrummet och i mitt gästrum. I mitt vardagsrum surrar det nästan som om jag satt inuti ett torkskåp. Det är oerhört enerverande. Vid sidan av donen hittade jag utklippt skumgummi, som jag misstänker har suttit för ventilationen tidigare. Jag har inte täppt för ventilationen själv, utan det måste tidigare ägare av bostadsrätten ha gjort. Detta är mina frågor:
1. Är det rimligt att en ventilation i en vanlig lägenhet från 60/70-talet låter så mycket? (Om det inte låtit innan, varför skulle man då täppa till ventilationen med skumgummi?)
2. Borde jag inte få tillgång till någon typ av protokoll som förklarar detta?
3. Finns det något jag kan göra, för att dämpa ljudet, utan att störa själva ventilationen?
4. Kan en tidigare tilltäppt ventilation behöva "kompensera" en dåligt ventilerad lägenhet?

Ursäkta om frågorna är fullständigt pantande, men jag har noll koll på sånt här.
Citera
2023-03-16, 20:11
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storhetssinne
För några dagar sedan var en ventilationsfirma i min lägenhet och gjorde en rutinmässig ovk. Sedan dess blåser det kraftigt från mina tillufts-don i vardagsrummet och i mitt gästrum. I mitt vardagsrum surrar det nästan som om jag satt inuti ett torkskåp. Det är oerhört enerverande. Vid sidan av donen hittade jag utklippt skumgummi, som jag misstänker har suttit för ventilationen tidigare. Jag har inte täppt för ventilationen själv, utan det måste tidigare ägare av bostadsrätten ha gjort. Detta är mina frågor:
1. Är det rimligt att en ventilation i en vanlig lägenhet från 60/70-talet låter så mycket? (Om det inte låtit innan, varför skulle man då täppa till ventilationen med skumgummi?)
3. Finns det något jag kan göra, för att dämpa ljudet, utan att störa själva ventilationen?
4. Kan en tidigare tilltäppt ventilation behöva "kompensera" en dåligt ventilerad lägenhet?

Ursäkta om frågorna är fullständigt pantande, men jag har noll koll på sånt här.
Tidigare ägare täppte nog till ventilationen av samma anledning!
Citera
2023-03-16, 20:16
Medlem
Storhetssinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Tidigare ägare täppte nog till ventilationen av samma anledning!

Men är det normalt att det låter så mycket? Jag kan inte minnas att jag någonsin varit i en lägenhet där ventilationen låter så mycket. Det känns helt orimligt.
Citera
2023-03-16, 20:18
Medlem
Conams avatar
Citat:
Men är det normalt att det låter så mycket? Jag kan inte minnas att jag någonsin varit i en lägenhet där ventilationen låter så mycket. Det känns helt orimligt.
Kolla så att inte skumgummit kommit in i fläkthjulet och orsakat obalans, det kan bli mycket oljud av det!
Citera
2023-03-16, 21:05
Medlem
Raytheons avatar
Sätt tillbaka skumgummit.
Citera
2023-03-16, 22:02
Medlem
St-Sixtuss avatar
Jag har lite insyn i Obligatorisk Ventilations Kontroll.

Kontrollen utförs för att säkerställa miljön i din lägenhet.

Då många fastighetsägare snålar med värmen så orsakar ofta en korrekt
injusterad ventilation att det blir för kallt i lägenheterna så vaktmästaren
kommer får springa gatlopp och skruva igen karmventilerna, justera igen
luftventilerna samt sätta i nya tätningslister i fönster och dörrar efter att OVK´n är klar.

Ett spel för kulisserna alltså.

Mitt råd blir därför att ringa vaktis och be han komma och täta
och justera tillbaka allting igen.
Citera
2023-03-16, 22:45
Medlem
Citat:

Det finns gränsvärden för buller. Du kan få ett hum om ljudnivån (knappast vetenskapligt, men kan ge en indikation) om ljudnivån via en app från Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...-mobiltelefon/

Läs Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR: https://www.boverket.se/resources/co...a_ljudniv_skil

Blddra till "7:21 Bostäder". På sida 119 i PDFen har du en tabell, "Kontinuerliga bredbandiga ljud, exempelvis från frånluftsdon och radiatorer". Där står maximal ljudnivå för olika typer av rum.

I kök/wc/badrum gäller 40 dB. I sovrum/vardagsrum gäller 35 dB.

Du kan kontakta din brf-styrelse om du anser att ljudnivån överstigs, det är (normalt) deras ansvar. Om du frågar "det låter mycket om ventilationen i mittvardagsrum - enligt mina mätningar 42 dB vilket överstiget boverkets gränsvärde - finns det något ni eller jag kan göra åt det? Kan någon från styrelsen möjligen komma och lyssna?" får du troligen hjälp.

Du kan få OVK-protokoll (fråga styrelsen, men det är även en offentlig handling via stadsbyggnadskontoret), men det handlar om luftflöden och inte ljudnivåer. Högst troligen inte vad du vill ha.
Citera
2023-03-17, 04:27
Medlem
Antagligen har man snålat in på ljuddämpare när man byggde ventilationssystemet.
Klaga hos föreningen o kräv ljuddämpande åtgärder.
Att dra ner på luftflödet är ingen bra idé.

Man kan byta luftdon till en tystgående modell eller installera ljuddämpare.
Eller så kanske du får vänja dig? Men visst är det drygt med don son låter.

Ett alternativ är att du själv hänger på en ljuddämpande flexslang i ditt eget tak. Fult som fan men det låter mindre.
Citera
2023-03-17, 05:40
Medlem
Troligtvis har teknikern ställt in ventilationen på det flöde som Boverket kräver, sen kan det vara så att systemet är dåligt byggt, gammalt och skraltigt, men det är såklart inte teknikerna fel.

Kolla med din fastighetsägare, och OVKprotokoll är allmän handling så det kan du plocka ut hos din kommun.
Citera
2023-03-17, 19:22
Medlem
du kan prova att öppna upp tilluftsventilerna.

Om man ökat flödet på frånluften måste ju mera luft komma in i lgh. Är då tilluftventilerna för "trånga" kan det ge upphov till dels högre ljud men också att det blir "storm" intill (tilluft)ventilerna.
Citera
2023-03-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Det finns gränsvärden för buller. Du kan få ett hum om ljudnivån (knappast vetenskapligt, men kan ge en indikation) om ljudnivån via en app från Arbetsmiljöverket: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet...-mobiltelefon/

Läs Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR: https://www.boverket.se/resources/co...a_ljudniv_skil

Blddra till "7:21 Bostäder". På sida 119 i PDFen har du en tabell, "Kontinuerliga bredbandiga ljud, exempelvis från frånluftsdon och radiatorer". Där står maximal ljudnivå för olika typer av rum.

Du kan kontakta din brf-styrelse om du anser att ljudnivån överstigs, det är (normalt) deras ansvar. Om du frågar "det låter mycket om ventilationen i mittvardagsrum - enligt mina mätningar 42 dB vilket överstiget boverkets gränsvärde - finns det något ni eller jag kan göra åt det? Kan någon från styrelsen möjligen komma och lyssna?" får du troligen hjälp.

Du kan få OVK-protokoll (fråga styrelsen, men det är även en offentlig handling via stadsbyggnadskontoret), men det handlar om luftflöden och inte ljudnivåer. Högst troligen inte vad du vill ha.

Det är 30 dB i sovrum som gäller!
Det maximala ljudet är enstaka tillfällen som när någon använder kranen, kör förbi utanför eller om det regnar.
30 dB är från alla fasta installationer inkl kylskåp, ventilation och radiator
Citera
2024-03-30, 11:21
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Hemma hos mig så brukar ljudnivån i vardagsrummet ligga och pendla mellan 40-45 dB. Om jag öppnar balkongdörren så ökar ljudnivån till 50-55 dB. Det verkar som att oljudet kommer utifrån fast jag bor flera kilometer från motorvägen.

Jag mätte precis ljudnivån och nu har jag mellan 30-35 dB i vardagsrummet. Med balkongdörren öppen så ökar ljudnivån till 40-45 dB.

Under kvällstid på söndagar och andra storhelger så märker jag att ljudet minskar dramatiskt och blir nästan helt tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in