2023-04-05, 21:59
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Modern klassiker efter 80:

Y av Mika Henry Tenhovaara.

Ja den heter så. Y. Kom på Janus förlag 1987. Här är bokens Libris-sida.

Sveriges okrönte kung inom magisk realism, drömfiktion och surrealism, Tenhovaara, började sin karriär med att ge ut sf-fazines. Det var t.ex diktzinet Four Deneb och novellzinet Omikron.

80-talsnumren av Omikron firade triumfer med Tenhovaara-stycken som X, Antoinettas vägg och My name is eternite.

Teenhovaara (1963-) fick pris som bäste svenske sf-fan 1982. Alvarpriset. Tack vare dessa fanzines.

Och 1987 kom alltså kortromanen Y. Den är på 92 sidor. Och handlar om en man som får ett slag i huvudet varefter verkligheten blir drömlik och svårbeskrivbar.

Idag har MHT bytt namn till Henry Grynnsten. Och han har gjort föga för att påminna om sitt mästerskap från 80-talet. Jag vill dock säga att jag anser att Tenhovaaras novelltexter plus Y är en dold svensk litteraturskatt, magisk realism och drömstadsgeografi av tidlös prägel.

Aldrig hört talas om den killen, men nu blir man ju nyfiken! Låter helt som något jag skulle uppskatta (är svag för drömsk magisk realism). Han låter för övrigt som någon av de fiktiva författare Kristian Petri skriver om i sina noveller.
Citera
2023-04-07, 22:29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tango för Enbenta/Huggormens Tid av Sture Dahlström.
+1 på dessa två böcker. Klassiker som tyvärr alltför få människor har läst och med tanke på böckernas budskap lär de väl vara förbjudna att ge ut om 100 år. Jag tänker iaf spara mina exemplar och hoppas på att min efterlevande omvärld uppskattar dem.

Annars Populärmusik från Vittula sim nämnts.
Citera
2023-04-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Aldrig hört talas om den killen, men nu blir man ju nyfiken! Låter helt som något jag skulle uppskatta (är svag för drömsk magisk realism). Han låter för övrigt som någon av de fiktiva författare Kristian Petri skriver om i sina noveller.
Trevligt att den info jag gav väckte intresse. Och i en annan tråd berättar jag mer om Tenhovaaras mästerskap.
Citera
2023-04-13, 17:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Även Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.

Jag tror inte att Teratologen kommer åldras särskilt väl. Det känns inte som att det är skrivet på allvar, utan som text producerad av någon som tänker "Fan, vad galen jag är!" och fnissar för sig själv.

Jag tror att Stig Larssons "Nyår" kommer bli en klassiker.
Citera
2023-04-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror inte att Teratologen kommer åldras särskilt väl. Det känns inte som att det är skrivet på allvar, utan som text producerad av någon som tänker "Fan, vad galen jag är!" och fnissar för sig själv.

Jag tror att Stig Larssons "Nyår" kommer bli en klassiker.

Hade den inte varit så avancerad hade jag kunnat hålla med dig.
Citera
2026-08-17, 04:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Modern klassiker efter 80:

Y av Mika Henry Tenhovaara.

Ja den heter så. Y. Kom på Janus förlag 1987. Här är bokens Libris-sida.

Sveriges okrönte kung inom magisk realism, drömfiktion och surrealism, Tenhovaara, började sin karriär med att ge ut sf-fazines. Det var t.ex diktzinet Four Deneb och novellzinet Omikron.

80-talsnumren av Omikron firade triumfer med Tenhovaara-stycken som X, Antoinettas vägg och My name is eternite.

Teenhovaara (1963-) fick pris som bäste svenske sf-fan 1982. Alvarpriset. Tack vare dessa fanzines.

Och 1987 kom alltså kortromanen Y. Den är på 92 sidor. Och handlar om en man som får ett slag i huvudet varefter verkligheten blir drömlik och svårbeskrivbar.

Idag har MHT bytt namn till Henry Grynnsten. Och han har gjort föga för att påminna om sitt mästerskap från 80-talet. Jag vill dock säga att jag anser att Tenhovaaras novelltexter plus Y är en dold svensk litteraturskatt, magisk realism och drömstadsgeografi av tidlös prägel.
Tack för detta.

Ska jag kolla upp.
Citera
2026-08-17, 07:47
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Har man läst Teratologens övriga verk vet man det inte är sant det du säger. Att han dessutom är aktiv tyckare, om än under pseudonym, gör att hans böcker får ytterligare liv. Han är en levande författare.

Låt oss istället nämna vad som egentligen talar emot att hans Äldreomsorgen aldrig kommer nå klassikerstatus: författarens politiska bakgrund. Vilket i sin tur leder till att Bonniers (haha), Nordstedts eller någon annan gigant aldrig skulle ta i Teratologen med tång ens en gång.
Citera
2026-08-17, 11:02
Medlem
Internet har gjort att det inte längre finns breda gemensamma referensramar i samtiden på det sättet. Precis som att inga biofilmer idag kan uppnå samma slags tunga genomslag (hos både publik och kritiker) som Gökboet, Gudfadern, JFK, Utvandrarna eller en del Bergmanfilmer, inga av dagens artister hörs överallt på det sätt som t ex Beatles, Prince, Deep Purple eller David Bowie gjorde, så finns det knappast några romaner eller andra skönlitterära verk som kommer ut i nutid och slår igenom stort både hos kritiken och en bred publik. Klas Östergrens "Gentlemen" gjorde det, men han är på flera sätt en litet äldre författartyp opch det var nästan femtio år sedan

Göran Tunström sade någon gång på 80-talet att när ens nya roman både är Månadens Bok och får en stor, uppskattande recension i DN, då vet man att man har fått in en publik fullträff. Det är sällan man ser den sortens genombrott idag, här i Sverige: finns Månadens Bok ens kvar numera?
Citera
2026-08-17, 18:19
Medlem
Stieg Larsson och Leif G W Persson är kanske blivande klassiker inom den svenska deckar.- /thrillergenren, de har också tydliga litterära kvaliteter (till skillnad från t ex Läckberg och Lars Kepler).

Göran Sonnevi är en av våra främsta nu levande poeter om ni frågar mig, och böcker som Trädet (1991), Klangernas bok (1997) och Oceanen (2005) kommer att läsas långt in i framtiden förutsatt att svenska språket överlever. Han har dessutom en musikalisk, rytmisk och bildskapánde förmåga, en språklig energi som anknyter till tidigare svenska klassiker från Tegnér till Ekelöf. Men lyrik har förstås inte samma ställning på den offentliga scenen idag som den hade för säg 60-70 år sedan, så är det också inom större språkområden som t ex på franska och engelska.

Alla tre jag nämnde är översatta till många språk, särskilt Larsson förstås.
Citera
2026-08-19, 11:57
Medlem
Upplyftens avatar
Min röst går till Per Odensten " Gheel – de galnas stad " (1981)

Den där boken blev en klassiker i min bekantskapskrets i.a.f. efter att den blev en sensationell debut hos kritikerna och blev väl mottagen av läsarna.

Ordmagikern Odensten kan man nog påstå.
Citera
2026-08-24, 17:14
Medlem
kyrkstockens avatar
Klas Östergrens Gentlemän

Carina Rydberg-"Den högsta kasten" (som egentligen inte är bra men fick sådant genomslag)

Lindgren Ormens väg på hälleberget

Utmanare:
Populärmusik från Vittula, Simon och ekarna.

Sture Dahlström är en klassiker, men kanske mer än en enskild roman?

HAde ondskan och låt den rätte komma räknats som klassiker enbart som böcker om det aldrig gjorts en film?

Mycket av det som säljer är ju enbart för att författarna är kända från tv. Därför framhöll jag simon och ekarna då marianne fredriksson säljer mycket böcker utomlands utan medias hjälp. Mer på böckernas meriter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in