2023-03-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
P O Enquist?
Jaa…, Liväkarens besök och Magnetisörens femte vinter. Tror jag måste läsa om dem, glömt hur mycket jag uppskattade dem.
Tack för påminnelsen
Citera
2023-03-17, 10:19
Avslutad
"Sabina och draken" av Sara Natt och Dag
Citera
2023-03-17, 10:52
Medlem
Lill-Anns avatar
Djursholm - Sveriges ledarsamhälle av Mikael Holmquist (2015) även om det inte är en roman utan en undersökning.
Citera
2023-03-18, 09:19
Avslutad
"Trilogin" av Bruno K. Öijer, men särskilt den första delen tror jag, Medan giftet verkar (1990).

Om konceptet "litterär klassiker" överhuvudtaget kommer att existera om 100 år, alltså.
Citera
2023-03-24, 02:59
Medlem
MollyMaes avatar
Trilogin Vargskinnet av Kerstin Ekman uppskattade jag mycket. Tror att den kan leva vidare länge.
Citera
2023-03-24, 15:36
Medlem
Ondskan
Hypnotisören
Män som hatar kvinnor
Snabba Cash
Citera
2023-04-03, 22:36
Medlem
CharizardRolexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Populärmusik från Vittula kanske kan vara en modern klassiker?

Edit: Och Låt den rätte komma in?

Är helt övertygad om att dessa är tidlösa och kommer att finnas kvar när solen slocknar.
Citera
2023-04-04, 04:36
Medlem
Modern klassiker efter 80:

Y av Mika Henry Tenhovaara.

Ja den heter så. Y. Kom på Janus förlag 1987. Här är bokens Libris-sida.

Sveriges okrönte kung inom magisk realism, drömfiktion och surrealism, Tenhovaara, började sin karriär med att ge ut sf-fazines. Det var t.ex diktzinet Four Deneb och novellzinet Omikron.

80-talsnumren av Omikron firade triumfer med Tenhovaara-stycken som X, Antoinettas vägg och My name is eternite.

Teenhovaara (1963-) fick pris som bäste svenske sf-fan 1982. Alvarpriset. Tack vare dessa fanzines.

Och 1987 kom alltså kortromanen Y. Den är på 92 sidor. Och handlar om en man som får ett slag i huvudet varefter verkligheten blir drömlik och svårbeskrivbar.

Idag har MHT bytt namn till Henry Grynnsten. Och han har gjort föga för att påminna om sitt mästerskap från 80-talet. Jag vill dock säga att jag anser att Tenhovaaras novelltexter plus Y är en dold svensk litteraturskatt, magisk realism och drömstadsgeografi av tidlös prägel.
Citera
2023-04-04, 04:37
Medlem
Awkwardmans avatar
Yarden?
Citera
2023-04-04, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Modern klassiker efter 80:

Y av Mika Henry Tenhovaara.

Ja den heter så. Y. Kom på Janus förlag 1987. Här är bokens Libris-sida.

Sveriges okrönte kung inom magisk realism, drömfiktion och surrealism, Tenhovaara, började sin karriär med att ge ut sf-fazines. Det var t.ex diktzinet Four Deneb och novellzinet Omikron.

80-talsnumren av Omikron firade triumfer med Tenhovaara-stycken som X, Antoinettas vägg och My name is eternite.

Teenhovaara (1963-) fick pris som bäste svenske sf-fan 1982. Alvarpriset. Tack vare dessa fanzines.

Och 1987 kom alltså kortromanen Y. Den är på 92 sidor. Och handlar om en man som får ett slag i huvudet varefter verkligheten blir drömlik och svårbeskrivbar.

Idag har MHT bytt namn till Henry Grynnsten. Och han har gjort föga för att påminna om sitt mästerskap från 80-talet. Jag vill dock säga att jag anser att Tenhovaaras novelltexter plus Y är en dold svensk litteraturskatt, magisk realism och drömstadsgeografi av tidlös prägel.

Jobbigt att dra upp Alvar-priset haha.

Alvar Appeltoft, varför har inte han en egen tråd? Den störste svenske upprorsmannen mot likformighet och för sense of wonder. Helt Offtopic, straffa mig inte.

Tack för info ska läsa.
Citera
2023-04-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Jobbigt att dra upp Alvar-priset haha.

Alvar Appeltoft, varför har inte han en egen tråd? Den störste svenske upprorsmannen mot likformighet och för sense of wonder. Helt Offtopic, straffa mig inte.

Tack för info ska läsa.
Alvar och hans anhang, svensk sf-fandom, har trots allt en litterär ådra, en litterär sida som kunde utredas.

Många före detta sf-fans har, som Tenhovaara, skolats i sf-fandomens fanzines, kongresser och fangatherings. Skolats till professionella författare.

Erik Andersson, David Nessle, Bertil Mårtensson, Dénis Lindbohm, Sam J. Lundwall, ja själve akademiledamoten Steve Sem Sandberg har bakgrund som sf-fan. SSS var för sin del skribent i välrennomerade fanzinet Sf-forum på 70-talet. Och hans tidiga romaner (såsom Menageriet) var sf/fantastik/magisk realism.

Har man sagt SSS måste man så klart nämna Stieg Larsson (1954-2004), författare till Millenium-serien. Larsson var sf-fan under sent 70, tidigt 80-tal, bl.a som ordförande i Skandinavisk förening för sf (SFSF) 1980.

Därtill kan ur sf-fandoms medlemsled nämnas några kanske mer okända men dock "publicerade med utgåvor med ISBN-nummer" såsom Hans Brüggener, Rickard Berghorn, Alf Yngve, Helena Eriksson... Och norsk sf-fandom av samma generation bidrog med en sådan figur som Leonard Borgzinner (Anarki og adel, Mara i den trojanska hästen, Sivil ulydighet).

Men allt detta finge bli ämnet för en egen tråd.
Senast redigerad av kilo98 2023-04-04 kl. 07:51.
Citera
2023-04-04, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Alvar och hans anhang, svensk sf-fandom, har trots allt en litterär ådra, en litterär sida som kunde utredas.

Många före detta sf-fans har, som Tenhovaara, skolats i sf-fandomens fanzines, kongresser och fangatherings. Skolats till professionella författare.

Erik Andersson, David Nessle, Bertil Mårtensson, Dénis Lindbohm, Sam J. Lundwall, ja själve akademiledamoten Steve Sem Sandberg har bakgrund som sf-fan.

Därtill kan nämnas några kanske mer okända men dock "publicerade med utgåvor med ISBN-nummer" såsom Hans Brüggener, Rickard Berghorn, Alf Yngve, Helena Eriksson... Och norsk sf-fandom av samma generation bidrog med en sådan figur som Leonard Borgzinner (Anarki og adel, Mara i den trojanska hästen, Sivil ulydighet).

Men allt detta finge bli ämnet för en egen tråd.

OK för jag vill minnas att det var gänget bakom rollspelet Mutant som var nära knutna till Alvar på det sena 80talet så det där är högintressant att följa upp, det var innan digitaliseringen och inget av det där gick till KB så att säga.

Det gjorde däremot Palantiren och Forodrims skrivande om Tolkien osv så det där är ju allting av intresse om någon scannar in och inte sitter och tjuvhåller på. Det vore att seeda svensk kultur på allvar.

OK förlåt om jag gick för långt OT. Tack för namedrops!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in