2023-03-16, 18:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En näringsidkare har i regel rätt att vägra kontanter, även om det inte är säkert att bilbesiktningen har det. Men låt oss anta att de har det.

Det är fortfarande så att näringsidkaren har den största tyngden vad det gäller att tydliggöra ett avtal. Du ingår avtalet när du kommer överens med dem om att besiktiga din bil. Kontanter är ett lagligt betalningsmedel, och det innebär att om du har en skuld till någon så kan denne inte neka att få betalningen i kontanter. Om de gör det så blir du skuldfri, eftersom du har uppfyllt din del. Detta under förutsättning att ni inte avtalat något annat, men som sagt så är det näringsidkarens uppgift att se till att du har förstått det hela. Exakt hur tydligt de måste göra detta är jag inte helt säker på.

Har ingen aning om de kan ta bort godkännandet. Det vore lite märkligt. Jag skulle tro att det enda de har rätt att göra är att försöka kräva in pengarna. Men det vet jag inte.

Du betalar före besiktningen. Vägrar du betala med kort eller swish vägrar de besiktning helt enkelt.

Men just eftersom kontrollbesiktning är lagstadgad finns det en möjlighet att ta det hela rättsvägen om de vägrar besiktning och bilen får körförbud. Förvaltningsdomstolarna har ju sagt att landstingets sjukvårdsinrättningar har kontraheringsplikt för kontanter, så om domstolarna måste, kanske de tvingas förelägga åtminstone statligt helägda Svensk Bilprovning att göra det samma.

Om man accepterar Klarna som mellanhandsparasit och har bankid kan man få dem att skicka faktura.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-16 kl. 18:46.
Citera
2023-03-16, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du betalar före besiktningen. Vägrar du betala med kort eller swish vägrar de besiktning helt enkelt.

Men just eftersom kontrollbesiktning är lagstadgad finns det en möjlighet att ta det hela rättsvägen om de vägrar besiktning och bilen får körförbud. Förvaltningsdomstolarna har ju sagt att landstingets sjukvårdsinrättningar har kontraheringsplikt för kontanter, så om domstolarna måste, kanske de tvingas förelägga åtminstone statligt helägda Svensk Bilprovning att göra det samma.
När jag har besiktigat har jag betalat efter att jobbet är gjort.
Citera
2023-03-16, 18:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001
Kan någon hjälpa mig att hitta en bilbesiktning där man kan betala kontant i Stockholmsregionen?

Senast var jag till Dekra, men även de nekar kontanter nuförtiden. Blir så less på utvecklingen i Sverige
Man får en faktura, och en extra avgift för det besvätet.
Citera
2023-03-16, 19:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Man får en faktura, och en extra avgift för det besvätet.

Svensk Bilprovning, Opus, Dekra, Besikta och Carspect använder samtliga Klarna, så via deras monopol kan du få faktura om du identifierar dig med bankid.

Annars är det väl enbart företag som kan få faktura.

När monopolet på bilbesiktning togs bort, fick Klarna och bankidkonsortiet monopol istället.

Privata monopol är faktiskt en försämring gentemot statliga.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-16 kl. 19:12.
Citera
2023-03-16, 19:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Svensk Bilprovning, Opus, Dekra och Carspect använder samtliga Klarna, så via deras monopol kan du få faktura om du identifierar dig med bankid.

Annars är det väl enbart företag som kan få faktura.
Jag har inget bank Id heller.
Man ger mig ett inbetalninskort, så är det bra med det.
Citera
2023-03-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
vill de inte ha betalt vid bokningen?
Man kan välja att betala på stationen.
Citera
2023-03-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Man kan välja att betala på stationen.
ok
Citera
2023-03-16, 19:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Vad är det som är fiktivt? Och vad menar du skulle hända om man gjorde så?

Jag gjorde så på en restaurang en gång. Då gick det helt plötsligt bra att betala med kontanter.
Du har en förutsägbar och fattig retorik, enda du lurar är dig själv.
Citera
2023-03-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exe.e
Varför gör du det inte bara enkelt för dig själv och tar det på kort istället?

Varför skulle han göra det?
HAn är smartare än övriga 90% av svenska befolkningen och betalar med landets kontanter och skapar jobb åt vanligt folk istället för att gynna bankparasiterna som lever gott på att ta kortköpsavgifter och att slippa ha svensk personal när lättlurade idioter betalar med swish och kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Varför just bilbesiktningen? Betalar du kontant överallt?

Varför inte?
Han är en normalt tänkande människa som i övriga europa där nästan alla köp görs med kontanter än idag.
Bara idioter som jobbar gratis åt banken och vill ha högre årsavgifter och högre kortköpsavgifter
som blint fortsätter betala med kort och swish.
Kontanter är den enda naturliga konkurrenten mot för höga bankavgifter.
Samtidigt skapar man många fler jobb åt sina grannar.En positiv effekt av kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Man borde kunna begära en faktura som man sedan kan betala på valfritt sätt.

Eller så kan man begära att ett företag som tar emot privatpersoner i sverige på detta sätt också ska ta emot landets valuta man jobbar i.

Citat:
Ursprungligen postat av piccazzo
Nope det stämmer inte.
Dom har all rätt att vägra.

I förhållandet mellan enskilda eller mellan näringsidkare och konsumenter, alltså civilrättsliga förhållanden, så råder det avtalsfrihet m.a.o dom är inte skyldiga att ta betalt i kontanter.

Och så ska det inte vara.
i övriga länder i europa är det lagstadgat att man måste ta emot landets valuta.

Här är politikerna mutade och jobbar med bankerna.
Därför har man inte lagstiftat om detta och har ett luddigt skit om avtalsfrihet.

Nåt avtal i realiteten finns dock inte då kunden inte har möjlighet att diskutera och komma överens med näringsidkaren utan det är ett ensidigt avtal från ena sidan.

Ungefär som att säga att du får ett lån på med 50% ränta eftersom jag har ett färdigt avtal och du har ingen möjlighet att diskutera och komma överens om ett mer rimligt avtal.
Senast redigerad av Blatteman 2023-03-16 kl. 19:39.
Citera
2023-03-16, 19:29
Medlem
Citat:
Åk dit. Besiktiga. När det är dags att betala så har du bara kontanter med dig. Gnäller de så kan du säga att du inte visste om det och att det är din enda möjlighet att betala. Might work.

TS kanske redan har kontanta lösningar för allt annat.

Det måste vara väldigt jobbigt att betala fakturor av div. olika slag kontant numera. Fast jag undrar fortfarande varför ts inte vill betala med kort i samband med ett besök hos bilbesiktningen.
Citera
2023-03-16, 19:32
Medlem
Citat:
Du är inte helt ute och cyklar, för både kontrollbesiktning och trafikförsäkring är lagstadgade, men du kan i princip få varken eller om du vill betala kontant.

Faktiskt får du problem om du vill teckna en lagstddgad trafikförsäkring eller ha kontakt alls med ett försäkringsbolag utan bankid. Alla svenska försäkringsbolag har ingått en kartell och kräver bankid vid kontakt.
Är inte det något som borde gå att dra inför rätten? Det kan ju inte vara okej?
Citera
2023-03-16, 19:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Är inte det något som borde gå att dra inför rätten? Det kan ju inte vara okej?

Vilken rätt då? Penningutlånarna stiftar lagarna och Försäkringsinspektionen ingår sedan 1991 i Finansinspektionen och gissa vems intressen de är satta att tillgodose.

Jag tror att detta med bankid för kontakt med försäkringsbolag är ett direkt krav från Finansinspektionen i samband med deras tolkning av EU:s betaltjänstdirektiv. Bocken är trädgårdsmästare.

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det måste vara väldigt jobbigt att betala fakturor av div. olika slag kontant numera. Fast jag undrar fortfarande varför ts inte vill betala med kort i samband med ett besök hos bilbesiktningen.

1. Ja, men där det går så. Men där det inte går är tjafs meningslöst förstås.

2. Nyckelord: Den vuxne i rummet. Alla kan inte tjolahopp tjolaheja och tro det löser sig om man skiter i vasken, någon måste ta ansvar för betalningssystemets stabilitet och betala kontant så länge det nu går.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-16 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in