2023-03-16, 12:38
Medlem
Tråd efter tråd med samma budskap där allt är åt helvete och där allt är politikernas fel. Antingen är det Sossarnas fel som skapat detta eller så är det Regeringens fel som inte kan hantera detta och den röda tråden är baserad på ens egna partitillhörighet.

Först och främst så är inte felet hos någon i dag aktiv politiker utan allt handlar om EMU.
Vi röstade nej till att införa Euro i Sverige men vi gick med i EMU. Frivilligt eller motvilligt vet jag ej men nog fanns det ett behov då för EMU då den mesta del av vår handel sker i Euro eller Dollar. Till och med Norge som inte ens är med i EU har avtal, baserat på EMU.
När vi gick med i EMU så låg vår inflation runt 8% och det är här vi bör fokusera.
Med EMU så band vi upp oss på att ha en inflation på 2% samtidigt som räntorna störtdök. Jag själv köpte hus några år innan och vi fick en ränta på 9% som ansågs vara bra. Denna ränta kompenserades med inflationen då man kalkylerade med att kronans värde skulle försämras varje år.
Så kom EMU och vår ränta störtdök och vår ekonomi blev självklart bättre.
Inflationen hölls på de där 2% och lånecirkusen tog fart. Till slut hade vi hamnat i ett läge där vilken liten snorunge som helst kunde kvittera ut en ny bil från en bilfirma utan att någon ens lyfte på ögonbrynen.

Problemet med denna låga ränta och låga inflation är att detta inte var naturligt för ett land som borde ha en naturlig inflation på 8%.
För att hålla denna inflation på 2% så krävdes det ett jävla jobb av våra politiker och de gjorde det riktigt bra. Det blev ett normaltillstånd att hålla nere inflationen men det var en bubbla av konstgjord andning.
Klyftorna ökade i samhället och jag själv hittade en Facebookgrupp som hette Bensinupproret 2.0.
För mig handlade det aldrig om att specifikt få ner drivmedelspriserna då jag personligen hade råd att tanka utan det handlade om klyftorna i samhället där jag och människor med god ekonomi hade råd att leva ett gott liv medan många andra inte ens hade råd att resa.
Att jag nu nämnde Bensinupproret2.0 kommer vi till nu.
Denna grupp var bra i början och syftet var bra. I denna grupp skrev jag fler gånger om just inflationsbubblan och hur drivmedelspriserna kunde bli den avgörande faktorn till en galopperande inflation. Med lite (o)tur fick jag rätt.
Nu blev det reduktionsplikten som drev upp bränslepriserna och det blev startskottet för alla aktörer att kompensera sig mot höjda kostnader där då våra matbönder under många år levt med pissiga marginaler. Sedan är knappast Putin något bra för inflationen globalt men han är bara en bieffekt.
Och för er som det nu brann i huvudet på. Nej, jag stöttar inte Besinupproret2.0/Bränsleupproret i dag. Jag stöttar deras huvudfrågor så med det kommer jag inte bemöta något om den gruppen.

Det här blev långrandigt men nu till rubriken.
Jag börjar titta på mig själv och mitt hushåll. Vi har haft ett par tuffa år där ytterst få månader har haft pengar kvar den 25:te. Men sedan i höstas har något hänt. Vi har exakt samma inkomster som tidigare och det enda vi förändrat är att släcka lampor i rum vi inte är i. Men lik förbannat så har vi börjat lägga in pengar på sparkontot mot tidigare att nalla på det och det sjuka är att denna summa ökar varje månad.
I vårt fall har vi bara förändrat våra köpvanor där vi numer börjat köpa plastpåsar i butiken vilket jag inte gjort på 10år. Mest en reflektion på plastskatten😉
Detta beror på att vi tidigare använde en ryggsäck när vi handlade varje dag. Nu när allt blivit dyrare så har vi börjat veckohandla på Tisdagarna efter att vi studerat reklambladen vi får på mailen.
Genom detta har vi uppnått samma fenomen som fanns för 75 år sedan där man inte kastade mat då många råvaror används till fler maträtter. Samtidigt har vi börjat köpa på extrapris SAMT kapat bort 18 mil per vecka i bilen. Lägger man även till att planerade inköp leder till att man inte köper färdigmat så kapas ännu mer kostnader.

Andra saker jag ser men inte kan utnyttja.
För några år sedan tipsade jag en anhörig att skaffa elbil då den bor i eget hus och de skrattade åt mig. De slutade skratta och har i dag en elbil. Elen var dyr och jag tipsade om solceller och de skrattade igen.
Tre nära anhöriga till mig bor i hus och i dag har alla solceller vilket inkluderar de som skrattade.
I stället för att gnälla på höga priser så har de själva gjort något år saken och utslaget på ett år så säljer de mer el än de förbrukar.

Detta var två exempel på hur man SJÄLV kan påverka sin privatekonomi men de där solcellerna har en positiv effekt till och det är att marknaden har exploderat och har skapat massor av arbetstillfällen.

Ingen regel utan undantag
Mina exempel baseras på människor som har råd. Att mina månader gick plus minus noll berodde på bekvämlighet. En bekvämlighet skapad av god ekonomi som jag fick på grund av, inte tack vare, EMU och den konstgjorda andningen vi levt på under många år.
Trots allt finns det en anledning till att det verkar finnas en pizzeria per tusen invånare och dessa kommer snart minska radikalt.
För mig är inflationen en bra väckarklocka men undantaget är människor som redan innan tvingades att leva på marginalerna. Dessa personer har det i dag riktigt tufft och i stället för att ge en massa tramsigt stöd pga dyr el så borde man ge inflationsstöd till de svaga grupperna i samhället än att ge det till överbelånade personer som äger ett eget tak.
2023-03-16, 12:56
Medlem
Hej,
många har väl försökt dra ner på elen. Det är väl positivt? Att man lärt sig spara på el och inte slösa så mycket.

En annan har blivit vegetarian och man har gjort reportage om saken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...shallen-krisar

Citat:
Inflationen har fått honom att ta steget att bli vegetarian.

Jag själv tillhör i alla fall den gruppen som försöker inte slösa på elen. Jag har släckt lampa och det är förstås mörkt. Men vi går trots allt mot ljusare tider och mycket ljus kommer ändå från fönstret/utomhus/solen, så jag behöver ändå inte ha tänd lampa i alla fall.

Sen rent allmänt så använder jag inte el så mycket. Det är bra för miljön.

Att bli vegetarian som killen i videon, vet jag inte om jag behöver ta ett sådant steg. Men det är väl kanske hälsosamt att bli vegetarian?
2023-03-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
många har väl försökt dra ner på elen. Det är väl positivt? Att man lärt sig spara på el och inte slösa så mycket.

En annan har blivit vegetarian och man har gjort reportage om saken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...shallen-krisar

Jag själv tillhör i alla fall den gruppen som försöker inte slösa på elen. Jag har släckt lampa och det är förstås mörkt. Men vi går trots allt mot ljusare tider och mycket ljus kommer ändå från fönstret/utomhus/solen, så jag behöver ändå inte ha tänd lampa i alla fall.

Sen rent allmänt så använder jag inte el så mycket. Det är bra för miljön.

Att bli vegetarian som killen i videon, vet jag inte om jag behöver ta ett sådant steg. Men det är väl kanske hälsosamt att bli vegetarian?
Jag ska erkänna en sak.
Ja, vi släcker onödig belysning men i somras, innan vår förbättrade ekonomi så flyttade vi pga en lyxrenovering. Vår nya bostad har till skillnad mot den gamla tvättmaskin och torktumlare och jag är lat så jag går inte bort till den allmänna tvättstugan.
Vi flyttade från en lägenhet med en elräkning på 500kr/mån till denna. En gång om dagen kör vi diskmaskin och är inte blyga med att använda tvättutrustningen. De första månaderna låg vår el på 200kr/mån men sedan årsskiftet fördubblades avtalet. Fortfarande mycket lägre än den förra lägenheten.

Här har jag ett tips.
I den gamla lägenheten betalade vi själva för allting men där vi bor nu i samma bolag så har bolaget ett eget avtal. Det gör att hela vårt område har en gemensam avgift för nätavgiften med separata mätare via bostadsbolaget. Jag pratade med en granne om detta och det är ett par med tre små barn vilket är energislukande. De betalar runt 500kr/mån och även de tvättar i hemmet.
Här finns pengar att spara även om man bor i lägenhet då det egentligen bara behövs att investera i en gemensam mätare till hyresvärden där hyresgästerna själva kan stå för kostnaden för en intern mätare.
2023-03-16, 15:02
Moderator
Meijis avatar
Frågeställning saknas. Tråd låste.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här