2023-06-03, 19:23
  #385
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Bra där!
Om vi säger såhär:
Finns der några akademiker med över en miöjon i årslön som röker mer än ett paket cigg om dagen?
De lär vara procentuellt färre än petsoner som tjänar under 200k om året och röker ett paket cigg om dagen.

Lösningen för dig är att du ökar din inkomst.
Du får väl sluta röka då eller jobba övertid så har du råd att handla ekologiskt.
Citera
2023-06-03, 19:45
  #386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag har gjort vissa medvetna val och köper nästan aldrig apelsinjuice då jag tycker att mjölk och smör är viktigare.

C vitamin får jag ändå via kosttillskott eller när jag pressar själv.

Jag köper bara apelsinjuice, tycker det är viktigare.
Citera
2023-06-03, 19:48
  #387
Medlem
Folk skyller alltid på andra när det gäller ens dåliga ekonomi.

Så jävla dyrt är det inte. Man får väl prioritera om ett tag det är inte svårare än så
Citera
2023-06-03, 20:12
  #388
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Du får väl sluta röka då eller jobba övertid så har du råd att handla ekologiskt.

Jag röker inte och men har råd med såväl ett paket cigg om dagen som ekologiska livsmedel.

Varifrån fick du att jag röker? Det måste blivit ett missförstånd?!
Citera
2023-06-03, 20:58
  #389
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag ångrar lite nu att jag inte plockade äpplen i höstas. Äppelträd finns överallt.

Är det inte svårt att lagra äpplen?
Citera
2023-06-03, 21:06
  #390
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är det inte svårt att lagra äpplen?

Är det hårda vinteräpplen kan man lagra dem ett och ett i en låda svalt. Annars gör äppelmos och frys.
Citera
2023-06-03, 21:06
  #391
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dohaahl
All propaganda om lördagsgodis, fredagsmys, tackofredag och mellosnacks... påskgodis, julgodis, midsommarmat... listan kan göras i all oändlighet. Matpriserna är dyrt men allt runt om kring alla måsten, gör det ännu dyrare!

Barnfamiljerna verkar inte lida av de höga priserna i alla fall. Varje fredag och lördag ser jag feta, tatuerade småbarnsmorsor som handlar mängder av läsk, chips och smågodis.
Citera
2023-06-03, 21:29
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Är det inte svårt att lagra äpplen?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det hårda vinteräpplen kan man lagra dem ett och ett i en låda svalt. Annars gör äppelmos och frys.

Långtidslagra färska äpplen, då är det vinteräpplena som gäller. Men finns ju alternativ för de andra äpplena också.

Går även att tex konservera i sockerlag, eller frysa in äpplen (i bitar eller klyftor). I frysen kan de tex hålla runt ett år, och kan användas till mat och mat senare.
Citera
2023-06-04, 21:54
  #393
Medlem
Allt verkar mest som att folk som får gratispengar inte längre har utrymme att lyxa på med cigg/alkohol/godis/fika m.m.

Alla påverkas ju såklart av prisökningar men då är det bara att prioritera. Ingen snyftartikel eller inslag har på riktigt påvisat en budget som folk inte kunnat balansera utan "man har inte råd" vilket är intetsägande tills man ser en budget. Men den finns oftast inte så..

Börja med kuponger som en del i alla typer av ersättningar så man hjälper hjon att köpa mat om de inte kan balansera en budget. Annars finns internet, finns ju information där som man kan läsa eller till och med titta på..
Citera
2023-06-14, 20:56
  #394
Medlem
Tammers avatar
Svenskarna är rikare än någonsin. Matpriserna har gått upp över 30%, inga problem. Det handlas som aldrig förr. Stor efterfrågan på charterresor. Bilpriserna går i höjden, för ett par år sen var annonserna på nya bil "Från 170000kr", nu är det "Från 650000kr". Sveriges billigaste bil kostade 79000 för ett par år sedan, samma bil idag 179000kr. Elpriset är 4ggr så högt som 2021,ch räntan har minst fördubblats. Inga problem, folk har hur mycket pengar som helst.
Citera
2023-06-14, 20:58
  #395
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Allt verkar mest som att folk som får gratispengar inte längre har utrymme att lyxa på med cigg/alkohol/godis/fika m.m.

Alla påverkas ju såklart av prisökningar men då är det bara att prioritera. Ingen snyftartikel eller inslag har på riktigt påvisat en budget som folk inte kunnat balansera utan "man har inte råd" vilket är intetsägande tills man ser en budget. Men den finns oftast inte så..

Börja med kuponger som en del i alla typer av ersättningar så man hjälper hjon att köpa mat om de inte kan balansera en budget. Annars finns internet, finns ju information där som man kan läsa eller till och med titta på..

Jag tycker snarare att priserna stabiliserats. Vissa saker är fortfarande dyrt. Men mycket har sjunkit till ett vettigt pris. Nästan som innan. Känns som man kan dra en lättnadens suck.

Jag har igen chans att lyxa lite om jag vill, för mig är det att äta ute ibland.
Citera
2023-06-14, 21:03
  #396
Medlem
SamuraiBennys avatar
Problemet är att de stora livsmedelsbolagen alltid har taggarna utåt, om en lågvarukedja vill stadga sig i en mindre ort så kan man ge sig tusan på att någon Ica ägare råkat köpa och äga marken som det spekulerats i att byggas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in