2023-04-16, 11:42
Medlem
zombie-nations avatar
Brukar handla på Willys och såg att jag hade råd med både fläskfärs och kycklingklubbor. Dessutom var margarinet normalpris. Smör var billigare än innan.

Tur eller är det trenden?
Citera
2023-04-16, 16:07
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Det handlar om klasshat - att endast de rika ska ha råd att betala för nyttiga, ekologiska matvaror. Sen har de mage att ge fattiga dåligt samvete för att inte köpa ekologiskt. De fattar inte att alla människor vill köpa ekologiskt men har inte råd. Det tär på hälsan att äta fattigt och därför dör också fattiga människor tidigare än rikare. Fakta.

Många verkar tro att alla har tillgång till varenda butik i en storstad. Nej, vi är en hel del som bor ute på landet. Vi kan inte välja och vraka.

En utväg att få äta nyttigt, åtminstone en del av året, är att odla själv. Här står det hur man går tillväga om man bor i hyreshus och inte har en trädgård eller koloni:
https://farbrorgron.blogspot.com/2017/09/hur-gor-man-for-att-kunna-borja-odla-i.html

Ekologisk mat är inte nyttigare än annan mat i samma butik, och att låginkomstagare äter skit har inget med ekonlmi att göra, cigg har de tydligen råd med så det handlar om prioriteringar.
Citera
2023-04-16, 16:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Ekologisk mat är inte nyttigare än annan mat i samma butik, och att låginkomstagare äter skit har inget med ekonlmi att göra, cigg har de tydligen råd med så det handlar om prioriteringar.

Är låginkomsttagare och röker inte, äter inte godis, dricker väldigt lite läsk, dricker väldigt sällan alkohol (max en 2,8:a i veckan). Vi som inte har det fett får prioritera hårdare och då är det proteiner och grönsaker som försvinner. Vi hade det svårt redan innan, tror du det blir lättare när medelklassen heller inte har råd?
Citera
2023-04-16, 16:24
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är låginkomsttagare och röker inte, äter inte godis, dricker väldigt lite läsk, dricker väldigt sällan alkohol (max en 2,8:a i veckan). Vi som inte har det fett får prioritera hårdare och då är det proteiner och grönsaker som försvinner. Vi hade det svårt redan innan, tror du det blir lättare när medelklassen heller inte har råd?

Bra där!
Om vi säger såhär:
Finns der några akademiker med över en miöjon i årslön som röker mer än ett paket cigg om dagen?
De lär vara procentuellt färre än petsoner som tjänar under 200k om året och röker ett paket cigg om dagen.

Lösningen för dig är att du ökar din inkomst.
Senast redigerad av Atamon 2023-04-16 kl. 16:26.
Citera
2023-04-16, 16:24
Medlem
Citat:

Då får man sno att.

Tänk möjligheter, inte hinder.
Citera
2023-04-16, 16:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Bra där!
Om vi säger såhär:
Finns der några akademiker med över en miöjon i årslön som röker mer än ett paket cigg om dagen?
De lär vara procentuellt färre än petsoner som tjänar under 200k om året och röker ett paket cigg om dagen.

Lösningen för dig är att du ökar din inkomst.

Jag får inte öka min inkomst iom att det är sjukersättning. Så tyvärr.

Men som jag skrev innan verkar det som vissa varor är billigare igen. Även om inte allt är billigare ger det mer valfrihet vad man ska laga för sorts mat. Det räcker att några proteiner och några grönsaker eller frukter är billigare.

Det var väldigt nära i vintras att några änder nere vid ån hamnade på matbordet.
Citera
2023-04-16, 16:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Då får man sno att.

Tänk möjligheter, inte hinder.

Jag ångrar lite nu att jag inte plockade äpplen i höstas. Äppelträd finns överallt.
Citera
2023-04-16, 17:00
Medlem
Citat:
Jag ångrar lite nu att jag inte plockade äpplen i höstas. Äppelträd finns överallt.

bra möjlighet, plocka svamp i skogen funkar också
Citera
2023-04-17, 11:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
bra möjlighet, plocka svamp i skogen funkar också

Inte för mig tyvärr.
Citera
2023-04-18, 21:55
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag har gjort vissa medvetna val och köper nästan aldrig apelsinjuice då jag tycker att mjölk och smör är viktigare.

C vitamin får jag ändå via kosttillskott eller när jag pressar själv.
Citera
2023-06-03, 16:20
Medlem
Enligt FN:s FAO är de internationella matpriserna nu nere på samma nivå som för två år sedan

https://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/
Citera
2023-06-03, 16:42
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Enligt FN:s FAO är de internationella matpriserna nu nere på samma nivå som för två år sedan

https://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/

Gäller det verkligen i konsumentledet? Eller är det priset per ton vete, ris och majs som sjunkit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in