2023-03-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
1kg okokt basmatiris ger cirka 4kg kokt

Ett kycklinglår är cirka 25% ben. Så runt 4kg kött på 5kg lår. Så totalt 5kg kött tillsammans med färsen.

En matlåda är 200gram ris, 200g kött av valfri sort.

4 kilo ris ger 20 matlådor.
5 kilo kött ger 25 matlådor.

Säg 20 matlådor.

Okej 400kr för 10 dagars mat för två personer. Tänkte matlådor till jobbet.

Andemeningen av inlägget är fortfarande densamma: svenne gråter hela tiden.

Mat som man köper innehåller vätska och sen tillsätter man det när man lagar till det också, så det är ju en del av det hela. Men tillsätter man fett så får man i sig mer energi. För min del gillar jag smör bäst. Jag tycker att en del som använder olja har mycket olja kvar efter att maten är uppäten med smör är lättare att hålla kvar i maten så att säga.

Står det något på dina kycklingar om de har sprutat in något i dem?
Citera
2023-03-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guild
Mat som man köper innehåller vätska och sen tillsätter man det när man lagar till det också, så det är ju en del av det hela. Men tillsätter man fett så får man i sig mer energi. För min del gillar jag smör bäst. Jag tycker att en del som använder olja har mycket olja kvar efter att maten är uppäten med smör är lättare att hålla kvar i maten så att säga.

Står det något på dina kycklingar om de har sprutat in något i dem?

Nej. Det är svensk kyckling och jag förutsätter att svenska föreskrifter följts.

Men det är lustigt. Svenne bekymrar sig å ena sidan om ”besprutning” och liknande, för att i nästa andetag häva i sig massa alkohol.

Hyckleriet vet inte gränser.
Citera
2023-03-18, 17:06
Medlem
Citat:
Vilka näringsämnen har jag missat i min senaste matkasse?

Varför gråter ni hela tiden?
1000 gram ris delat på 14 luncher blir inte ens 36 gram per person. Och du ska väga 100kg!? Du skojar med oss.
Citera
2023-03-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
1000 gram ris delat på 14 luncher blir inte ens 36 gram per person. Och du ska väga 100kg!? Du skojar med oss.

Och du kan inte ens läsa. Prova igen.
Citera
2023-03-18, 17:21
Medlem
Citat:
Och du kan inte ens läsa. Prova igen.
OK, 36x4 = 143 gram. Det är ändå lite för en 100 pannor tung.
Citera
2023-03-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Grejen är den att tex. En limpa, säg klassiska Pågen Limpan hmkistade runt 28-31 kr i höstas.

Nu kan den gå på 41-42 spänn på en normalstor ICA. Igår köpte jag en för 30kr (29.90) och det kändes helt sjukt billigt.

En annan grej är mjölken. Vanlig, Eko Arla Mellanmjölk kostade runt 18-19kr för 1.5L förpackningen. Nu kostar 1L vanlig, ej eko, samma, och 1.5L förpackningen 23-24 spänn.

Bregott Mellan? Har sett helt sjuka priser uppåt 70kr. I höstas? 55 typ.

Kungsörnen Pasta i 500g förpackningar kostar runt 20kr. Tidigare? 13-14.

Procentuellt är ökningarna enorma. Hanterbara för den med något sånär OK ekonomi, men även den billiga maten har gått upp massor.

Absolut den har gått upp men låter som folk nästan svälter ihjäl och då blir det direkt oseriöst
Citera
2023-03-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Alla är inte singlar och vidare handlar det inte om att folk i gemen har problem med priserna, däremot reagerar folk med all rätt. Sen är det klart att folk kan handla i ”lågprisbutiker” men vilka är de?

Bör va samboskap som har bättre ekonomi?

Tror man matpriser är samma trots ekonomin vi har nu är man ju inte helt med i matchen.
Då kanske man tillhör lyxfällan när jag tänker efter .

Man behöver inte handla i lågprisbutiker utan man kan handla smartare.
Folk som i media nästan går ut med att allt raseras i ekonomin får väl göra något åt det då
Citera
2023-03-18, 18:32
Medlem
Felpost
Citera
2023-03-18, 19:00
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Ja det är möjligt att det är men och?
Är det nån mänsklig rättighet att alltid kunna köpa äkta smör? Detta är problemet med svenskarna, man lever på en annan planet. Våra förfäder skulle skrattat arslet av sig om dom såg oss nu.
Jag har inte lidigt ett dugg över att ha köpt Lätta istället för Bregott ett tag nu, jävla trams.
Du skriver en del mycket bra saker i den här tråden, men jag förstår inte riktigt din hyllning till margarin som t.ex. Lätta.

Smör är inte långt ifrån att klassas som råvara. Smörgåsmargarin är ganska långt ifrån. Det består mest av vegetabiliska oljor, ofta ospecificerat vilken sort eftersom tillverkaren vill kunna blanda friskt av det som råkar vara billigast för stunden. Det bleks och färgas, för att likna smör.

Jag köper smör när det är (relativt) billigt och fryser in, har oftast några kilon i frysen. Idag köpte jag ett halvkilo för 40 kr, not great, not terrible. Fetthalten är dubbel mot Lätta så man kan ta mindre av det på mackan.
Är smöret för dyrt skulle jag titta på annat. Andra råvaror menar jag då. Man kan ringla lite olja på mackan, det behöver inte vara blekt, färgad, processad olja i form av margarin tänker jag. Eller varför inte en hemmagjord majonnäs baserad på olja och äggula, eller sparat stekflott? Eller hummus? Vad som helst utom margarin för fan!
Senast redigerad av BackToHegel 2023-03-18 kl. 19:07.
Citera
2023-03-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
OK, 36x4 = 143 gram. Det är ändå lite för en 100 pannor tung.

Du är för korkad för att förstå skillnaden mellan kokt och okokt ris.

OK!!
Citera
2023-03-18, 19:55
Medlem
Testade för första gången i mitt liv att blanda havregryn i köttfärssåsen. Fiberberikade havregryn så det blev nästan som att baka barkbröd.
Citera
2023-03-18, 21:14
Medlem
All propaganda om lördagsgodis, fredagsmys, tackofredag och mellosnacks... påskgodis, julgodis, midsommarmat... listan kan göras i all oändlighet. Matpriserna är dyrt men allt runt om kring alla måsten, gör det ännu dyrare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in