Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Ja det är möjligt att det är men och?
Är det nån mänsklig rättighet att alltid kunna köpa äkta smör? Detta är problemet med svenskarna, man lever på en annan planet. Våra förfäder skulle skrattat arslet av sig om dom såg oss nu.
Jag har inte lidigt ett dugg över att ha köpt Lätta istället för Bregott ett tag nu, jävla trams.
Du skriver en del mycket bra saker i den här tråden, men jag förstår inte riktigt din hyllning till margarin som t.ex. Lätta.
Smör är inte långt ifrån att klassas som råvara. Smörgåsmargarin är ganska långt ifrån. Det består mest av vegetabiliska oljor, ofta ospecificerat vilken sort eftersom tillverkaren vill kunna blanda friskt av det som råkar vara billigast för stunden. Det bleks och färgas, för att likna smör.
Jag köper smör när det är (relativt) billigt och fryser in, har oftast några kilon i frysen. Idag köpte jag ett halvkilo för 40 kr, not great, not terrible. Fetthalten är dubbel mot Lätta så man kan ta mindre av det på mackan.
Är smöret för dyrt skulle jag titta på annat. Andra råvaror menar jag då. Man kan ringla lite olja på mackan, det behöver inte vara blekt, färgad, processad olja i form av margarin tänker jag. Eller varför inte en hemmagjord majonnäs baserad på olja och äggula, eller sparat stekflott? Eller hummus? Vad som helst utom margarin för fan!