• 1
  • 2
2023-03-16, 11:57
Medlem
Hej!
Jag kommer pga jobb sannolikt flytta till Norrtälje och har en del funderingar.
Först och främst: var sätta barnen i skola? 5:an och 7:an. Och var ska de INTE gå?
Bra områden att bo i? (Villa, Max 20 min från stan, helst bra kommunikation med buss). Ett alternativ är att bo norr om Åkersberga/Österåker men jag har en känsla av att det är mycket stök på skolorna där, men jag kan ha fel. Tips/råd/synpunkter mottages tacksamt!
Citera
2023-03-16, 12:11
Medlem
Håll dig borta från Rimbo och åkerberga bara, annars är Norrtälje det renaste och vitaste området i Stockholms län, en oas.
Bor själv i norrtälje och mina barns skola/förskola är 95% vita, rena drömmen i dagsläget.
Citera
2023-03-16, 12:37
Medlem
Flyttar man till Norrtälje så kanske man blir granne till Tony Irving och hans bögpolare, kul va?
Citera
2023-03-16, 12:38
Medlem
ps870s avatar
Villaområden i Åkersberga är lugna, t.ex. Margaretelund, Skånsta, Skärgårdsstad och Österskär. Samma gäller de skolor som finns i dessa områden.
Citera
2023-03-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Håll dig borta från Rimbo och åkerberga bara, annars är Norrtälje det renaste och vitaste området i Stockholms län, en oas.
Bor själv i norrtälje och mina barns skola/förskola är 95% vita, rena drömmen i dagsläget.

Tack för det!
Och vilka skolor är det?
Citera
2023-03-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Flyttar man till Norrtälje så kanske man blir granne till Tony Irving och hans bögpolare, kul va?

Har jag inga större problem med, gillar udda fåglar. Men han kanske är skittråkig
Citera
2023-03-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Villaområden i Åkersberga är lugna, t.ex. Margaretelund, Skånsta, Skärgårdsstad och Österskär. Samma gäller de skolor som finns i dessa områden.

Jo, jag känner till dessa områden, loch de skulle passa bra rent geografiskt även om det skulle vara lite drygt att iaf vintertid köra till Norrtälje varje dag. Men finns det högstadieskolor där, eller måste de in å-berga då?
Citera
2023-03-16, 13:50
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrkRoodeberg
Tack för det!
Och vilka skolor är det?

Svarade på fel inlägg. Det här är bra skolor i lugna områden i Åkersberga

F-6
Margaretelund
Margaretelundsskolan
Tråsättra

Skånsta och Åkestorp
Sjäkarbyskolan
Solskiftesskolan
Åkestorpskolan
Akers friskola

Österskär
Österskärsskolan

Skärgårdsstad
Skärgårdsstadsskolan

1-9 i desss områden
Solskiftesskolan
Tråsättraskolan
Aker friskola
Skärgårdsstadsskolan

Jag kan ha ha missat någon. Kolla osteraker.se
Senast redigerad av ps870 2023-03-16 kl. 14:03.
Citera
2023-03-16, 13:52
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Jo, jag känner till dessa områden, loch de skulle passa bra rent geografiskt även om det skulle vara lite drygt att iaf vintertid köra till Norrtälje varje dag. Men finns det högstadieskolor där, eller måste de in å-berga då?

De blå dubbeldäckarna går till Norrtälje. Men ute på E18. Jag tror att det finns infartsparkering vid hållplatsen.
Ska du köra bil så kan du ta Össebyvägen och slipper eventuella köer även dagar med mycket trafik typ dagen före midsommar.
Senast redigerad av ps870 2023-03-16 kl. 13:56.
Citera
2023-03-16, 16:56
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Vad har Åkersberga med Norrtälje att göra?
Citera
2023-03-16, 18:11
Medlem
TS nämnde Åkersberga och det avgränsar till Norrtälje. Vad vill du?
Citera
2023-03-16, 18:14
Medlem
Citat:
Tack för det!
Och vilka skolor är det?

Vill inte outa mig själv men min uppfattning är att det generellt ser ut så utanför norrtälje om det inte direkt avgränsar till något hyresområde.
Norrtälje generellt är rätt förskonat från mångkultur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in