2023-03-15, 23:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Exakt. Nu har vi testat konkurrens, vilket högern lovade skulle ge bättre kvalitet och lägre priser. Det blev precis tvärtom. Dags att prova något annat. Att fortsätta göra det som vi vet inte fungerar verkar väldigt idiotiskt.

För många aktörer på de lönsamma bitarna. Ingen vill ta privatpost då det är små volymer samt att den är dyr i administration. Det kostar att samla in. Det kostar att sortera. Det kostar mer att distribuera dagligen på stora geografiska ytor.

Lösningen är att ålägga de som sköter de lönsamma delarna att även ta de mindre lönsamma men viktiga ur aspekten samhällsservice.
Citera
2023-03-15, 23:42
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Många verkar älska att hata på PostNord men är det bara jag som aldrig haft problem?

Får alltid paketen snabbt och smidigt med postnord. aldrig strulat.
Nej du är inte ensam. Jag skickar i stort sett aldrig brev men är mypackkund och tycker att de sköter den biten bra, det strular sällan för mig.
Senast redigerad av Soperent 2023-03-15 kl. 23:59.
Citera
2023-03-15, 23:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Trodde danskarna ägde det helt och hållet.

Hur som helst fungerade det mycket bättre när Posten hade monopol.

Men det var också på den tiden folk skickade brev och allt inte bara var paket.
Själv skickar jag väldigt sällan något alls och är det något så går det via företaget och där kör vi med shiplink. Funkar riktigt bra och inga överpriser.

Skulle det vara ok så hade jag gärna kastat postlådan, kommer någon medlemstidning och något annat skräp då och då så skulle absolut klara mig utan låda.
Citera
2023-03-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
För många aktörer på de lönsamma bitarna. Ingen vill ta privatpost då det är små volymer samt att den är dyr i administration. Det kostar att samla in. Det kostar att sortera. Det kostar mer att distribuera dagligen på stora geografiska ytor.

Lösningen är att ålägga de som sköter de lönsamma delarna att även ta de mindre lönsamma men viktiga ur aspekten samhällsservice.
Eller att staten gör det. Det fungerade ju bra i 300 år tills borgarna skulle in där och peta.
Citera
2023-03-15, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
I helvete heller. Då kan de ta vilka priser de vill. Staten ska inte bestämma marknadspriset. Det måste efterfrågan göra.

Öppna upp marknaden mer och sänk skatter och avgifter istället så vi får fler alternativ.

Det är enbart vid en fri marknadsekonomi vi kan få konkurrenskraftiga priser.
Lol, denna övertro på marknaden.

Ett problem med postverksamheten är att den är samhällskritisk i kombination med att det är lätt att tjäna pengar på att dela ut brev i städer, men på landsbygden är det väsentligt svårare.
Citera
2023-03-16, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
I helvete heller. Då kan de ta vilka priser de vill. Staten ska inte bestämma marknadspriset. Det måste efterfrågan göra.

Öppna upp marknaden mer och sänk skatter och avgifter istället så vi får fler alternativ.

Det är enbart vid en fri marknadsekonomi vi kan få konkurrenskraftiga priser.
Marknaden är ju så öppen den kan bli? Men myndigheter, som utgör 100% av den fysiska post jag har, använder sig av Postnord, men det betyder ju inte att du & jag inte kan välja andra alternativ när vi skickar eller tar emot post eller paket.
Citera
2023-03-16, 00:09
Medlem
PostNord är överlägset bäst på att leverera paket tätt följt av DHL. Övriga är ganska dåliga.

Vem skickar ens brev 2023? Fullt rimligt att brev blir dyrare att skicka och fokus landar på paket istället, vilka man kan skicka ett kilo i för 69 spänn.

Passa på att skicka med en burk karameller till mormor. Inte ens en mormor skickar brev idag.
Citera
2023-03-16, 00:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Lol, denna övertro på marknaden.

Ett problem med postverksamheten är att den är samhällskritisk i kombination med att det är lätt att tjäna pengar på att dela ut brev i städer, men på landsbygden är det väsentligt svårare.

Vi ska glädjas åt att man inte privatiserat vatten o avlopp.
Samt vägnätet i landet.
Citera
2023-03-16, 01:31
Medlem
Tveksam till att dom har på fötterna juridiskt för alla
dessa förslag. Rätt eller fel får någon annan ge svar på.
Citera
2023-03-16, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Rimligare är förstås att varje del får bära sina egna kostnader. Varför ska ens information skickas fysiskt?
Citera
2023-03-16, 03:32
Bannlyst
Det är var Centerpartiet som slogs ihop Postverket med Danska posten, sedan blev det bara skräp av det. För övrigt tycker att fler myndigheter och liknade borde anstränga sej att kommunicera digitalt.

Sedan borde posten rationalisera hårdare. Man springer trappa upp och trappa ner för att lägga allt färre brev i lådorna.

Varför inte har brevlådor för ett helt kvarter på ett ställe. Så får man ett sms när man får ett brev. Ungerfär som Instabox fungerar. Sedan gör det straffbart att dela ut oadresserad reklam i folksbrev lådor om det står ej reklam på brevlådan.

Att ta emot brev papper är resurs slöseri. Räcker med att man får gratis tidningen Mitt I upptryckt i röven, när man får höra att det går 4 fotbollsplaner regnskog för att trycka en gratis tidning, så blir man orolig för vår planent.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-03-16 kl. 03:39.
Citera
2023-03-16, 04:02
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu tror jag ju inte att dom aviserar ett "brev", varför skulle dom göra det? Ett brev ska ju inte hämtas utan lämnas i brevlådan av brevbäraren.
Ett brev kan även hämtas hos ombudet om det inte får plats. Då behöver man inte ens legitimation med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in