"Stockholms tingsrätt har dömt svenska staten att betala 100 000 kronor i ersättning plus ränta till Linda Karlström som i SVT-dokumentären ”Vaccinkrigarna” filmades med dold kamera i sitt hem av journalister som använde sig av falska identiteter i syfte att vinna hennes förtroende och få henne att uttala sig i kontroversiella frågor.
Nya Dagbladet har tidigare uppmärksammat civilmålet som följt på att den ideellt engagerade vaccinkritikern Karlström blivit utsatt för ett planlagt karaktärsmord av statligt ägda SVT på ett sätt som hon pekat på strider mot Europakonventionens stadgar"
https://nyadagbladet.se/inrikes/stat...vt-dokumentar/
Jag tycker troligen? till skillnad från många i "mina led" att dokumentären är journalistiskt försvarbar. (wallraffing).
Det stora problemet tycker jag snarare är att den gjordes och att SVT gav anslag åt en sådan löjlig dokumentär.
Men vad kan detta få för konsekvenser?
Alla de som åkt fast i typ Uppdrag Granskning såsom de "rasistiska" moderaterna i valstugan 2002 har ju även dom "karaktärsmördats"
Är detta början på slutet förundersökande journalistik med dold kamera?
Sedan kan väl erkänna jag tycker det är skitkul att staten får pröjsa här men det är en annan fråga.