2023-03-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
FK.
Ringde precis SEB
Från 1/1 2023 så löser man inte in några checkar längre

Ja tyvärr :/ Verkar inte finna så många alternativ förutom att hitta någon mellanhand i USA som kan lösa in åt dig och sedan överföra. Försöker gräva lite i det ämnet
Citera
2023-05-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasjebemti
Ja tyvärr :/ Verkar inte finna så många alternativ förutom att hitta någon mellanhand i USA som kan lösa in åt dig och sedan överföra. Försöker gräva lite i det ämnet

Hur har det gått? Någon framgång?
Citera
2023-05-03, 13:27
Medlem
Jag fick 3 covid checkar från USA, var inte något problem att sätta in dom på Nordea. SEB vägrade däremot.
Citera
2023-05-03, 13:53
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera
Jag fick 3 covid checkar från USA, var inte något problem att sätta in dom på Nordea. SEB vägrade däremot.

Covid check?
Citera
2023-05-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Covid check?

Alla US Persons som deklarerat i USA fick två eller om det var tre utbetalningar.
Citera
2023-05-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Alla US Persons som deklarerat i USA fick två eller om det var tre utbetalningar.
Var 3 utbetalningar
Citera
2023-05-03, 18:30
Medlem
Nån här som har använd tjänsten Unclaimed.org?Det finns miljarder dolares runt om i USA som har inte hämtats ut av olika anledningar och väntar bara på att dom rättmätiga ägare ansöker om dom.
Citera
2023-05-04, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller

Tror att varken du eller jag fick någon dock? Det är väl sådana som oss som betalade för checkarna medans lata soffliggare som kollar Netflix hela dagarna är de som fick ta emot checkarna.
Citera
2023-05-04, 04:26
Medlem
Transfer to another person (endorsement)
You can endorse a check and send it to a friend/family member who has an American bank account, so they can cash the check for you at their bank. You send your check to your friend/relative. Your friend/relative will then wire the amount to your account.

Make sure you trust this relationship. Have your friend contact their US bank in advance to find out if endorsement is possible and what the bank’s procedure is.

https://americansoverseas.org/en/kno...merican-check/

Kan öppna ett konto på Revolut Bank US.

https://www.revolut.com/en-US/

Skriv på checken och skicka den via rekommenderad post. Sedan kan du föra över pengarna till Nordea.

Ett annat alternativ:

https://us.etrade.com/bank

Öppnar du ett konto hos ETRADE Sverige och gör en överföring dit.
Senast redigerad av Eskamotera 2023-05-04 kl. 04:33.
Citera
2023-05-04, 05:32
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera

Nordea gjorde undantag för just covid-checkarna.

Jag tror att det är svårt att få svenska banker att lösa in utländska checkar. SEB var den sista banken som gjorde det. Mina föräldrar blev kunder där för 2-3 år sedan för att lösa in utländska checkar för 2-3 år sedan och då var det den enda banken vi hittade som tog utländska checkar.
Citera
2023-05-04, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Nordea gjorde undantag för just covid-checkarna.
Nä, första Nordea kontoret jag gick till sa nej. Gick till annat Nordea kontor och det var inga problem.
Så knappast någon generell policy från deras sida.
Citera
2023-05-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Tror att varken du eller jag fick någon dock? Det är väl sådana som oss som betalade för checkarna medans lata soffliggare som kollar Netflix hela dagarna är de som fick ta emot checkarna.

Åtminstone två var väl oberoende av inkomst?
Jag har för mig jag fick två plus en $500 återbäring då jag faktiskt nettobetalat skatt.

Men de kanske inte var på fullt belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in