2023-03-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonasjebemti
$17k per år USD per mottagare, sedan är det gåvoskatt Att det inte är en gåva vet jag med, men IRS definition är allt som saknar motprestation. Är inte villig att riskera att dom hamnar under deras lupp, då pröjsar jag hellre arvode till en attorney.

Klart jag kan fråga vilken bank dom använder, men tvivlar på att den banken kommer ge mig några råd som jag inte redan fått.

Du flyger in med en väldig attityd utan att själv känna till reglerna som gäller i USA, men tack ändå!

Nej givetvis vet jag inte vad som gäller I USA då jag bott här (eller där beroende på var du nu är) I drygt 20år.
Du framstår mer och mer som ett troll eller byfåne.
Citera
2023-03-16, 18:22
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Idiotland. Anhöriga till mig fick någon slags pension utbetalad via check från USA och det slutade med att de ramade in dem och hängde dem på väggen. Varje gång de får besök har de då chansen att berätta om idiotlandet i väster. Ett slags win win ändå. Nu är det väl frestande för många att hävda att Sverige är idiotiskt, men hallå, det var länge sedan vi blev digitala. Jag minns inte min ungdoms betalordrar via post- och bankgirokuvert med någon större saknad...
Och en annan saknar gruvligt möjligheten att ta ut pengar från banken. Skulle föredragit ett papperssystem över det vi har idag. Å andra sidan verkar svenskar gilla att bli rövkörda av storebror så, att, ehh....
Citera
2023-03-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nej givetvis vet jag inte vad som gäller I USA då jag bott här (eller där beroende på var du nu är) I drygt 20år.
Du framstår mer och mer som ett troll eller byfåne.

Så din lösning är min släkting ska skicka 17k till 7 olika personer som sedan skickar det till mig? Låter vattentätt, tack för tipset
Citera
2023-03-16, 18:31
Medlem
Citat:
Så din lösning är min släkting ska skicka 17k till 7 olika personer som sedan skickar det till mig? Låter vattentätt, tack för tipset

Du läser lika dåligt som du trollar.

Mitt tips var att kontakta utfärdande bank för hjälp.
Alternativt överlåta checken på någon släkting som skickar pengarna till dig om banken vägrar hjälpa dig vilket jag håller för ytterst osannolikt.

Exemplet var hur man enkelt kringår rapporteringsskyldigheten om man nu räds den.

Här kan du läsa lite mer. Men det har du förmodligen redan gjort. Eller Hur?

https://turbotax.intuit.com/tax-tips...mple/L5tGWVC8N
Citera
2023-03-16, 18:43
Medlem
Citat:
Du läser lika dåligt som du trollar.

Mitt tips var att kontakta utfärdande bank för hjälp.
Alternativt överlåta checken på någon släkting som skickar pengarna till dig om banken vägrar hjälpa dig vilket jag håller för ytterst osannolikt.

Exemplet var hur man enkelt kringår rapporteringsskyldigheten om man nu räds den.

Här kan du läsa lite mer. Men det har du förmodligen redan gjort. Eller Hur?

https://turbotax.intuit.com/tax-tips...mple/L5tGWVC8N

Den har jag inte läst. Då missförstod jag dig, utgick från exemplet i din post innan där du använde precis den logiken.

Får leta efter nån som kan casha checken helt enkelt. Uppskattar all input, tro't eller ej!
Citera
2023-03-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Och en annan saknar gruvligt möjligheten att ta ut pengar från banken. Skulle föredragit ett papperssystem över det vi har idag. Å andra sidan verkar svenskar gilla att bli rövkörda av storebror så, att, ehh....
Nej, jag vet, alla är inte vänner med elektroniken dagligdags, och det är trist att behöva be andra om hjälp. Jag sympatiserar med dig. Men elektroniken hade hjälpt tråstartaren rätt mycket.
Citera
2023-03-16, 19:11
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Nej, jag vet, alla är inte vänner med elektroniken dagligdags, och det är trist att behöva be andra om hjälp. Jag sympatiserar med dig. Men elektroniken hade hjälpt tråstartaren rätt mycket.
Vänner? Absolut. Men är man fortfarande vän när man inte har något annat val? Påtvingade förhållanden är sällan ömsesidiga.
Note: du började med ett ad hominem och avslutade med en lika fattig slutsats, som jag svarade sakligt. så börja inte skriva förvirrat, det är bara taffligt.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-03-16 kl. 19:14.
Citera
2023-03-16, 22:33
Medlem
Citat:
Den har jag inte läst. Då missförstod jag dig, utgick från exemplet i din post innan där du använde precis den logiken.

Får leta efter nån som kan casha checken helt enkelt. Uppskattar all input, tro't eller ej!

Dessutom så är det ju givaren av en gåva som skall betala ev gåvoskatt I USA.
Tycker du själv du lyder under svensk eller amerikansk lag?

Då gåvoskatt inte finns I Sverige så vetefan varför du ens bryr dig om att ta upp detta.
Och hur det skulle bli till en gåva att en släkting förenklar en bodelning har nog Tom IRS svårt att förklara vid ett ev tvistemål.
Citera
2023-03-17, 08:27
Medlem
Citat:
Dessutom så är det ju givaren av en gåva som skall betala ev gåvoskatt I USA.
Tycker du själv du lyder under svensk eller amerikansk lag?

Då gåvoskatt inte finns I Sverige så vetefan varför du ens bryr dig om att ta upp detta.
Och hur det skulle bli till en gåva att en släkting förenklar en bodelning har nog Tom IRS svårt att förklara vid ett ev tvistemål.

Vad är det som är svårt att förstå? Jag vill inte att mina släktingar får massa trubbel.

Jag lyder under svensk lag, dom under amerikansk. Jag vill se till att allting går rätt till för dem, så att de slipper granskning / skatt bara för att dom hjälper mig. Om det ens finns risk för tvistemål, varför ska jag då bara inte anlita ett juridiskt ombud i usa som sköter det?
Citera
2023-03-17, 10:05
Medlem
Fråga om dom kan göra en ACH överföring. Det är en inhemsk överföring inom USA liknande Riks/SEPA.

Om dom kan så öppna konto hos nån aktiemäklare/fondmäklare och be dom skicka pengarna dit. Därifrån kan du göra vad du vill, investera dom i aktier, fonder eller föra över dom hem.
Citera
2023-03-17, 15:50
Medlem
Citat:
Vad är det som är svårt att förstå? Jag vill inte att mina släktingar får massa trubbel.

Jag lyder under svensk lag, dom under amerikansk. Jag vill se till att allting går rätt till för dem, så att de slipper granskning / skatt bara för att dom hjälper mig. Om det ens finns risk för tvistemål, varför ska jag då bara inte anlita ett juridiskt ombud i usa som sköter det?

Nej naturligtvis ska du betala för hjälp som du själv kan utföra gratis.

Nu vet jag du är ett troll och önska dina fortsatta trollerier lycka till
Citera
2023-03-21, 14:40
Medlem
zeligs avatar
FK.
Ringde precis SEB
Från 1/1 2023 så löser man inte in några checkar längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto