• 1
  • 2
2023-03-14, 15:13
Medlem
RickRozays avatar
Hej. Vet att liknande fråga har ställts förut, men vi alla (som inte nått dit) drömmer väl om att vara höginkomsttagare, och utbildning är den typiska vägen dit. Jag har bra studieförmåga, men har småkikat på maskinteknik eller kemiteknik, inget verkar jätteroligt direkt.

Vägen till goda lön-jobbet är lång, men när man väl är där vill man inte behöva göra för mycket. Man vill inte (dvs jag) behöva skissa ut för viktiga, kritiska strukturer för det är för jobbigt mentalt (i längden), man vill inte gå in och behöva _organisera_ för mycket, för man kan blir koko till slut!

Helt enkelt vill man hamna i en strömlinjeformad organisation som har en riktning, och man är en del av laget. Tror det vore nån form av kontorsjobb. Vad fan gör kontorsarbetare förresten? Alltså dom med eget kontor och mycket knappande på datorn.

Lycka till på er!
Citera
2023-03-14, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Hej. Vet att liknande fråga har ställts förut, men vi alla (som inte nått dit) drömmer väl om att vara höginkomsttagare, och utbildning är den typiska vägen dit. Jag har bra studieförmåga, men har småkikat på maskinteknik eller kemiteknik, inget verkar jätteroligt direkt.

Vägen till goda lön-jobbet är lång, men när man väl är där vill man inte behöva göra för mycket. Man vill inte (dvs jag) behöva skissa ut för viktiga, kritiska strukturer för det är för jobbigt mentalt (i längden), man vill inte gå in och behöva _organisera_ för mycket, för man kan blir koko till slut!

Helt enkelt vill man hamna i en strömlinjeformad organisation som har en riktning, och man är en del av laget. Tror det vore nån form av kontorsjobb. Vad fan gör kontorsarbetare förresten? Alltså dom med eget kontor och mycket knappande på datorn.

Lycka till på er!

Begriper du inte ens detta, eller ens har någon insikt i vad olika kontorsarbeten innebär, ska du nog inte sikta in dig på allt för höga mål, eller utbildningar.

Så dumt, och naivt som du formulerar dig så tror jag knappast att du klarar av någon högre utbildning ändå.
Citera
2023-03-14, 15:22
Skaffa only fans och hitta någon spec fetisch folk betalar bra för att se.
Citera
2023-03-14, 15:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad fan gör kontorsarbetare förresten? Alltså dom med eget kontor och mycket knappande på datorn.
Lycka till på er!
Tusen olika arbetsuppgifter beroende på jobb.
Du kan bli egen företagare och visa hur skicklig du är på att skapa en organisation med medarbetare som gör dig överflödig.
Eller en framgångsrik produktsäljare i IT_branschen och tjäna 100.000 kr per månad plus miljonbonus och konvent i las vegas.
Så läs business och IT i så fall.
Citera
2023-03-14, 15:36
Medlem
bogslayers avatar
Problemet med ditt tankesätt är att arbetsmarknaden generellt fungerar på följande sätt:

Desto högre lön, desto mer att göra. Högre krav och högre lön brukar hänga samman.

Nu finns det givetvis undantag med folk som bara lyckats glida till höga löner utan att göra särskilt mycket alls. Detta går dock inte att generalisera, oavsett vad man läser på Flashback.

Vill du studera maskin- eller kemiteknik kan du fetglömma att få hög lön och samtidigt ha låga krav.
Senast redigerad av bogslayer 2023-03-14 kl. 15:41.
Citera
2023-03-14, 15:50
Medlem
Jagaresamlarens avatar
"Kontorsjobb" kan vara allt från apjobb med ganska dålig lön, t.ex. administratör, till chef.
Citera
2023-03-14, 15:56
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Om jag fick ge ett råd till en ungdom så skulle jag rekommenderat att bli yrkesmilitär.
Men inte för lönens skull dock..
Citera
2023-03-14, 16:21
Medlem
AA_Swedens avatar
Citat:
Har snart kommit till slutet av mitt yrkesliv och skulle vilja ge följande rekommendation:
Sikta inte på det "lataste jobbet" utan det roligaste. Att bara sikta på att glida genom arbetslivet med så hög lön som möjligt låter ju lockande men min erfarenhet säger att det är mycket mer värt att ha roligt/intressant jobb än slappt. Försök att inte se det som "jobb" utan som en trevlig del av livet. Svårt - jag vet, men försök.
Som svar på din fråga: IT-tekniker på Trafikverket. Gick i folkmun på 00-talet som Triss-jobb: "25k i månaden i 25 år". Stämmer nog idag också men kanske 50k istället...
Citera
2023-03-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Om jag fick ge ett råd till en ungdom så skulle jag rekommenderat att bli yrkesmilitär.
Men inte för lönens skull dock..

En vän till mig är yrksesmilitär, har hög position inom ett visst område. Lönen är ju inte dålig, men skulle h*n jobbat med (ungefär) samma sak civilt snackar vi trippel lön. H*n gör det för att det är kul! Så, bra tips!
Citera
2023-03-14, 17:51
Medlem
Jag hade i perioder jävligt lite att göra i en tidigare roll. Det är för jääääävla tråkigt att inte göra något på jobbet, om det är vad du menar ”slapp” jobb. Direkt själadödande.

Däremot kanske du ska sikta in dig på jobb där leveransen är lite diffus alt. saknar självklara deadlines. Tänker typ modellen ”affärsutvecklare”:

”För en affärsutvecklare är den främsta arbetsuppgiften att skapa ett problemfritt flöde i utvecklingsprocessen från vision, mål, över strategi och verksamhetsutveckling till kravställning och senare införande och utvärdering.”

Eller ”verksamhetsutvecklare”:

” En verksamhetsutvecklare hjälper organisationer att bli bättre på att nå sina mål.”

Ja du hör ju. Där kan man nog komma undan rätt bra utan att jobba i något vidare tempo. En snygg powerpoint samt ett formulär i kvartalet räcker förmodligen.

Annars verkar IT-supportgrabbarna på de bolag jag jobbat på ta det jäkligt lugnt.
Citera
2023-03-14, 17:59
Medlem
It-tekniker.
Citera
2023-03-14, 18:23
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:

Det fetmarkerade, är det verkligen så?
Har haft yrken som belönat mig rikligt monetärt sett, inga skitjobb heller, men jag skulle rekommendera alla ungdomar att;
Gå sin egen väg, inte löneslava, inte följa den guldfärgade kantstensvägen till Smaragdstaden aka följa Kuksugarvägen o tro att det leder till lycka eller framgång.

Men.
Pengar, sådana behövs för att överleva.
Mindre för somliga, mer för andra.
Så med detta sagt så ska man inte klänga sig fast vid en inkomstkälla eller en arbetsgivare.
Sprid gärna riskerna, bonus är att få vara sin egen mäster.

Vägen dit går inte att studera för det kräver livserfarenhet, tur, att vara smord i munlädret samt en mångfacetterad portfölj av intressen, nyfikenheter o förmågor i kombination med att förlika sig med det faktum att om man vill kunna vinna måste man våga riskera.

TS.
Utbildning är gratis. Kunskap är gratis.
Istället för att plöja ner 3-5 år i studier för ett visst yrke eller yrkesområde, genomför flera stycken 1-2 åriga utbildningar inom helt vitt skilda branscher.
Typ;
Teknik. Hälsovård. Administration. Försäljning. Transport.

Det finns pengar, för så lite ansträngningar som möjligt, att finna överallt i det smörgåsbord/lekstuga som heter sverige, för den som är lat lagd.
Självfallet finns det desto mer pengar, för betydligt mer ansträngning, att finna också, på bekostnad av frihet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in