• 1
  • 2
2023-03-13, 12:07
Medlem
Jag har ett inflöde med billiga ägg pga passerat B.F. men då jag numera skiter i BF utan litar på sinne så köper jag när det erbjuds.
Frågan är nu vad jag gör med dessa? - idag käkade jag frukost med 1 stekt, två kokta och ett porcherat men det känns inte hållbart långsiktigt..

Jag efterfrågar alltså enkla (billiga) recept på vad man kan göra med ägg som inte är typ frukost.
Det jag har på listan är:

1) Omelett - men det är ju lite frukostaktigt
2) Paj - här är äggstanningen bra slukare av ägg och lite mer lunchmat
3) ? - ja det var hit jag kom..

Tips mottages tacksamt, gärna med ingredienser man kan odla själv eller köpa billigt.
Citera
2023-03-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag har ett inflöde med billiga ägg pga passerat B.F. men då jag numera skiter i BF utan litar på sinne så köper jag när det erbjuds.
Frågan är nu vad jag gör med dessa? - idag käkade jag frukost med 1 stekt, två kokta och ett porcherat men det känns inte hållbart långsiktigt..

Jag efterfrågar alltså enkla (billiga) recept på vad man kan göra med ägg som inte är typ frukost.

Tips mottages tacksamt, gärna med ingredienser man kan odla själv eller köpa billigt.
Pannkakor.
Citera
2023-03-13, 12:12
Medlem
Tomtatpolls avatar
Pannkakor.

Sockerkakor, muffins och annat nyttigt som går att baka och slänga in i frysen.
Citera
2023-03-13, 12:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Stekt ris med ägg, är alltid gott.
Citera
2023-03-13, 12:17
Medlem
Shakshuka. Om du vill hålla den superbillig struntar du i paprika, men jag rekommenderar lök och mycket kryddor.

https://www.koket.se/smakrik-shakshuka
Citera
2023-03-13, 12:19
Bannlyst
Stekt ris med grönsaker. Bara knäcka ner lite ägg och godsaker rakt i riset och steka på. Man kan ha i det mesta i det.
Citera
2023-03-13, 12:21
Medlem
Citat:

Det är väl 2:an som (inget snusk) gäller då du kan göra lax(fisk)låda med potatis eller kanske med makrill då den säsongen är på G i fall du trynar på västkusten.

Sen är det väl maräng och glass då du verkar ha lite mer tillgång ägg och det får vi väl kalla 3:an

Lite fel och marinera tråden med recept, men det ju bara att söka på "the net"
Citera
2023-03-13, 12:25
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikkomanz
Shakshuka. Om du vill hålla den superbillig struntar du i paprika, men jag rekommenderar lök och mycket kryddor.

https://www.koket.se/smakrik-shakshuka
Med sucuk och turkisk röd peppar och sumak, sen doppa bröd.😜
Citera
2023-03-13, 12:26
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Eiernockerl, en av Hitlers favoriträtter.

https://youtu.be/4NtuO_dJOTk
Citera
2023-03-13, 12:40
Medlem
Stekt ris i kombination med ägg verkar vara bra tema med kakor som alternativ,
Ska testa Shakshuka som tipsades men verkar inte den lättaste av rätter.
Bra tips och receptlänk uppskattas mycket!

Maräng var oxå bra förslag - får mig att tänka på Spettekaka : https://www.koket.se/mandelmanns-spettekaka
30 ägg

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
"Lite fel och marinera tråden med recept, men det ju bara att söka på "the net" "
Det var poetiskt av dig, uppskattar detta tilltag till kulturen men efter denna uppskattning
vill jag säga att "Jag har "googlat" som vi arbetarbarn säger att vi gör men inte hittat den inspiration jag söker - det stekta riset som nämnts ger inriktning och motivation och jag tror det kan vara det jag söker"
Citera
2023-03-13, 12:45
Medlem
SockAccounts avatar
- Kokta och inlagda ägg
- Ägg med kaviar och knäckebröd
- pochera ägg med hollandaisesås
- Hemgjord majonäs
- Maränger
- Hejmgjord gravlaxsås + gravlax (eller hemgravad, dvs salt, socker, dill och 2 dagar i kylen) + kokt ägg
- Våfflor
- Pasta carbonara
- Äggtoddy
- Påsk ägg halvor med räkor, gräddfil, gräslök, osv
- Rysk sallad
- Ägg sallad
Citera
2023-03-13, 12:48
Medlem
Citat:
Stekt ris i kombination med ägg verkar vara bra tema med kakor som alternativ,
Ska testa Shakshuka som tipsades men verkar inte den lättaste av rätter.
Bra tips och receptlänk uppskattas mycket!

Maräng var oxå bra förslag - får mig att tänka på Spettekaka : https://www.koket.se/mandelmanns-spettekaka
30 ägg

Det var poetiskt av dig, uppskattar detta tilltag till kulturen men efter denna uppskattning
vill jag säga att "Jag har "googlat" som vi arbetarbarn säger att vi gör men inte hittat den inspiration jag söker - det stekta riset som nämnts ger inriktning och motivation och jag tror det kan vara det jag söker"

Ber om ursäkt om det lät "snorkigt", försökte undvika att fylla din eminenta tråd med en massa länkar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in