2023-05-22, 09:11
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjillevippen12
Skev formulering av DN; ”överläkaren gav mentalskötaren i uppdrag att närma sig patienter på psykosavdelningen”. Sedan står det att detta uppdrag som överläkaren gett mentalskötaren innebar att prata i lugn och ro med patienter. Potato, potato nja…

Ser fram emot mer info om fallet och hanteringen av all info som personal kommit med. Hur f-n kan det ha gått så här långt på en slutenvårdsavdelning!?
Har en bekant som råkat ut för liknande på sluten avd. Hon trodde det var ett pervo som gjorde närmanden gång på gång, han sa inte att han jobbade där! Alla hennes larmklockor gick igång och hon undvek honom lyckosamt. Jävla korkade metoder om det är det som är vården!
Citera
2023-05-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamanwolf
Jag har dessutom hört att för vårdpersonal på LPT-avdelning skall alla sexuella närmanden räknas som våldtäkt pga den juridiska situationen, lite som att ha sex med minderåriga? Patienterna skall rent juridiskt inte anses kunna ge samtycke, när man är i behov av tvångsvård. Bristande problem med omdöme och sånt där.

Någon som jobbar inom vården som kan svara på detta?

Är inte juridiskt expert men stämmer (tyvärr) inte att det är så. Våldtäkt innebär bara former av samlag inte olika typer av sexuella närmanden. Sen gäller det som alltid i domstol en individuell bedömning huruvida personen har kunnat ge samtycke eller ej, inte automatiskt om man är LPT:ad vilket domen här visar. Sen bör och får du såklart sparken om du gör något sådant vilket är självklart, huruvida det blir brottsligt i domstol är en annan sak och beror helt på omständigheterna.
Citera
2023-05-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamanwolf
Jag har dessutom hört att för vårdpersonal på LPT-avdelning skall alla sexuella närmanden räknas som våldtäkt pga den juridiska situationen, lite som att ha sex med minderåriga? Patienterna skall rent juridiskt inte anses kunna ge samtycke, när man är i behov av tvångsvård. Bristande problem med omdöme och sånt där.

Någon som jobbar inom vården som kan svara på detta?

Precis, det är ju det som är själva grejen med tvångsvård, att man på grund av olika anledningar just då inte anses vara beslutskapabel.
Att då utnyttja den situationen borde rimligen anses vara grovt övertramp, då det redan är en synnerligen utsatt sitation.
Att inte döma det som våldtäkt är, enligt mig, att ifrångå hela grejen med tvångsvård, då är ju patienterna inte sjuka då, om de kan fatta kloka beslut.
Citera
2023-06-01, 13:07
Vidare undersökning av Psykiatrinordvästs ledning bör verkligen fortgå. Inget står rätt till där.
Citera
2023-12-11, 19:20
Medlem
yonnys avatar
Danderyds fd chefösöverläkare sa i tidningen att deras bästa skötare var våldtäktsman. Jävla skitställe - får panik varje gång jag närmar mig Danderyds.

Tidningsrubriken borde ha varit "våran bästa skötare var våldtäktsmän".

Men har hört att det är annorlunda på Danderyds nuförtiden när chefsöverläkare Jurg Cunt fått sparken. Hoppas Kant-citaten försvann av väggen och ersattes av Ayn Rand också.

Hört att det är annorlunda nuförtiden...
Citera
2023-12-26, 11:03
Medlem
yonnys avatar
Hört att det förändrats på sistone??? Vet flashback? När 3 mellanChefer fick sparken. av senior chefsöverläkare.

Om jag vill träffa Tom igen, så får jag sköta mig. Det är min morot.
Citera
2023-12-27, 06:37
Medlem
yonnys avatar
Åklagaren drog tillbaka sin överklagan - det skulle inte dömas annorlunda nästa gång. Blir inget skadestånd.
Senast redigerad av yonny 2023-12-27 kl. 06:39.
Citera
2024-02-22, 20:27
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTompa123
Detta är nog inte helt ovanligt tyvärr!! Jag vet att det finns ett riktigt svin som jobbar på psyket vid Sahlgrenska sjukhuset. Han ofredar och utnyttjar tjejer som är i det absolut värsta tillstånden! En tjej i släkten blev inlagd där nyligen. Tjejen var ordentligt medicinerad på lugnade, sent på kvällen var det också, när det jävla äckel plötsligt ansåg att nu var det en bra tid att ha inskrivnings samtal! Bakom stängda dörrar så började svinet med att ge någon jävla punktmassage som han sa var bra mot ångest! Punkterna låg såklart långt upp på innanlåren! Nästa dag uppmanade han henne att beskriva de sexuella övergrepp som hon utsatts för genom åren! Han sa till henne att det är väldigt viktigt att han får vet sånt!!
Och något säger mig att detta inte var första gången han utsatte någon för dessa sjuka övergrepp!!
https://www.svd.se/a/eJrVa4/utsatt-och-misstrodd
Gäller det denna psykolog??
Citera
2024-11-14, 18:51
Medlem
NuclearIrans avatar
Så massvåldtäktsmannen friades, men man kom åt honom med ett fall av skadestånd (för att ha tafsat på bröstet på en paranoid patient på låst avdelning)?!

Han höll ju inte kuken i styr för 5 öre - och han jobbade där i flera år!

Var är han nu?

Han knullade på varje arbetspass och kallade sig själv "stjärna" i förhöret, och gick fri med bara skadestånd? Vem tror han fortsätter på samma våldtäktsbana?
Citera
2025-07-06, 19:33
Medlem
yonnys avatar
Sker det fortfarande våldtäkter i våldtäktsrummet även kallad brandtrappan?

https://postimg.cc/bdmjMyjv
Senast redigerad av yonny 2025-07-06 kl. 19:35.
Citera
2025-07-27, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Sker det fortfarande våldtäkter i våldtäktsrummet även kallad brandtrappan?

https://postimg.cc/bdmjMyjv

Är ett av skötarens offer död? En av patienterna på psykiatri nordväst???
Citera
2025-08-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
En grej som är synd är att bra mentalskötare som kör sitt eget race trots delvis keffa kollegor ofta byter arbetsplats när de ser hur ruttet Danderyds är. De bra slutar, inte alltid men alltför ofta. På t.ex. 130/PIVA finns ingen anställd som pratar flytande svenska/engelska och de är på det kontraproduktiva jobbiga jobbet bara för lönens skull. Vilken bra människa skulle orka jobba dära? alla bra slutar, vilket nu lett till att ingen finns där att prata svenska med. Det är som att turista i arbetarklassen i ett annat land, typ Ryssland. Sen är man inlåst där tills man slutat prata.

Det är lite svårt att orientera sig på sådana platser - det är ju långt ifrån vad vården borde vara. Alla patienter säger att det är mer inlåsning och förvaring tills man självfrisknat - inte nått buddhisttempel eller gubbdagis direkt. Man är helt underlägsen skötarna åxå, och bara det i sig är ju plågande. Stressig atmosfär är det. Chöl vet att hennes avdelning är helvetet på jorden, men säger att den behövs - därför föreslår jag att man inte bara river Danderyds, utan bulldozrar det och bygger nytt med helt ny ledning. Det behövs dårhus såklart, men Danderyds har degenererat till så låg nivå att jag trodde det var normalt och okej att J.skötaren ligger runt i den överheta stämningen. Sen när man testat st görans och kan jämföra så är ju st görans ett lyxhotell jämfört med helvetiska Danderyds.

Återigen - varför har inte media granskat? Beror det på att D. Eberhard inte drar sig för att förnedra eller prata ned andra så man vågar inte, helt enkelt? För att han är insyltad?! Många frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in