Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-13, 11:13
Medlem
bananjuices avatar
Det är det mest förmånliga lån möjligt, och ändå ska det gnällas bland folk som inte klarar att betala en räkning.
2023-03-13, 12:43
Medlem
Ocker är ocker oavsett förpackning.
2023-03-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rerreip
Har länge funderat på hur riksdag och regering kan rättfärdiga att CSN kan ta en påminnelseavigft på 450 SEK?

Enligt egen utsago fungerar dessa 450 SEK som en 'drivkraft' - såklart väldigt förfinat sagt. Snarare ett drivstraff. En annan anledning ska då vara att admin ökar, och det kostar då både tid och pengar.

Jag själv är utskriven från Sverige och bor utomlands. Missade att betala in under julen förra året - och jag fick då en elektronisk påminnelse, plus att min inbetalaning automatiskt flyttades fram en månad med 450 SEK adderat till det.

Betalade naturligtvis detta 'med ett sort leende på läpparn' som den lilla knähunden man är, men irritationen ligger fortfarande och pyr inom mig 450 SEK är en sån jävla absurd summa för något som justeras automatiskt. Det är ingen summa som påverkar mitt liv på något vid, men det handlar om principen. Kanske är jag helt ute och cyklar?

Vad är era tankar om detta? Vad mer i Sverige har en automatiskt elektronisk påminnelse som landar på 450 SEK?

Lite info från https://www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/paminnelseavgift.html.
"Om du inte betalar i tid enligt din betalningsplan, skickar vi en påminnelse till dig. Då tar vi ut en påminnelseavgift på 450 kronor. Om pengarna fortfarande inte kommer in, skickar vi ytterligare en påminnelse och lägger till ännu en påminnelseavgift på 450 kronor."

"De som inte betalar sina studieskulder i tid ökar den administrativa belastningen för CSN, och det kostar både tid och pengar."

"Påminnelseavgiften är en drivkraft för att få alla som lånat pengar att betala i tid."

"Det är riksdag och regering som beslutar att CSN ska ta ut påminnelseavgifter och hur stora de ska vara."

Nej det är inte rimligt!
2023-03-13, 12:49
Medlem
yz44s avatar
Allt är relativt, fick påminnelseavgift på 500:- för att ha missat att betala en trängselavgift på 9:-.
2023-03-13, 12:52
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Allt är relativt, fick påminnelseavgift på 500:- för att ha missat att betala en trängselavgift på 9:-.
Det, däremot, är orimligt. Fanns det inte en gång i tiden en lägsta gräns för vad som var rimligt att inkräva, sett till samhällskostnaden för detta?

Vad gäller TS, så ja, detta med CSN är ett gammalt välkänt och väldokumenterat problem, jag har själv haft problem med dem tidigare. Numera - sedan något decennium tillbaks - så går det via autogiro; något som väl borde vara en självklar lösning om man bor utomlands...
2023-03-13, 12:54
Medlem
Varför har man inte autogiro på Csn?
Då slipper man oroa sig för extra avgifter
2023-03-13, 13:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om jag inte missminner mig är skälet till dessa avgifter EU-regler och infördes när Anders Borg var finansminister.

Det hindrar förstås inte att det handlar om ocker och stöld och att alla inblandade från EU och ned till anställda på CSN alltså är tjuvar och råttor, onda människor. Man är alltid ansvariga för sin moral och kan alltid sluta på ett jobb där man sysslar med direkt svineri.

Mot dem som tog lån innan ockeravgiften infördes begås också grovt avtalsbrott eftersom dessa extra avgifter inte fanns med i villkoren när lånen togs.
2023-03-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Om jag inte missminner mig är skälet till dessa avgifter EU-regler och infördes när Anders Borg var finansminister.

Det hindrar förstås inte att det handlar om ocker och stöld och att alla inblandade från EU och ned till anställda på CSN alltså är tjuvar och råttor, onda människor. Man är alltid ansvariga för sin moral och kan alltid sluta på ett jobb där man sysslar med direkt svineri.

Mot dem som tog lån innan ockeravgiften infördes begås också grovt avtalsbrott eftersom dessa extra avgifter inte fanns med i villkoren när lånen togs.

Har jag svårt att se då avgifterna kan undvikas så länge man själv följer villkoren och betalar i tid?
2023-03-13, 16:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har jag svårt att se då avgifterna kan undvikas så länge man själv följer villkoren och betalar i tid?

Det ingick inte i villkoren då man tog lånen att motparten skulle ha rätt att ta ut en ockeravgift vid dröjsmål. Så i allmän mening är det ett avtalsbrott och ett gott skäl att betrakta motparten och dess företrädare som skojare och lurendrejare. Exakt vad juridiken skulle säga intresserar mig inte. Det finns för övrigt goda skäl att i stort vara kritisk mot hela systemet med rätten att ta ut avgifter som långt överstiger de verkliga kostnaderna för dröjsmål där de stora aktörerna har satt i system att göra vinster på saken. Man kan t ex lyssna på vad personer bakom Klarna säger om sin affärsmodell.

Här är det staten som gör oskäliga vinster på folks misstag och det är skamligt att det får fortsätta. Det duger inte som motskäl att folk kunde låta bli att slarva.
2023-03-13, 17:36
Medlem
Ghastens avatar
Galet högt men med en sån avgift är risken mindre att personen missar en räkning igen.
2023-03-13, 17:52
Medlem
rolemodels avatar
Gillar ändå konceptet att man studerat till den milda grad att man inte ens lyckas betala sina räkningar 😂😂😂

Måste varit en toppen utbildning du gått, tog dig inte ens upp till nivån; normalbegåvad.
2023-06-12, 09:40
Medlem
Kosmos.s avatar
bort... felpost
Senast redigerad av Kosmos. 2023-06-12 kl. 10:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in