• 1
  • 2
2023-03-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Hallå.

Jag har en maskin som ska till min son och behöver ersätta Ubuntu med Windows.

Har Win10 på USB minne men den startar inte automatisk.
Om jag tar mig in i USB minne och försöker starta installationen får jag ett fel.
Försökte också skapa en partition med bada Gparted och KDE partition men bada fungerar inte.
På nätet har hittat just gamla metoder.

Någon annan ide'?
har du en sata till usb kabel?
Citera
2023-03-18, 17:22
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det mest uppenbara då infon i mitt tidigare inlägg inte verkar funka:
https://support.microsoft.com/en-us/...4-c3a8d60d3497

Alldeles för komplicerat. Det där är riktat mot att skapa en dual boot.

Har säkert nämns innan men;
- Stoppa in USB i windows
- Gör USBn bootbar.
- Stoppa in bootbar USB i datorn som ska installeras om. Om det inte startar av sig själv, gå in i BIOS och sätt USB längst upp i boot order.
Citera
2023-04-11, 07:22
Medlem
FinallyAlones avatar
Jag tackar igen alla er för hjälpen.

Klarade att fixa problemet, sammanfattar lite i fall det kan hjälpa någon annan:

På min dator öppnades bios med Shift knappen (Ubuntu på en Lenovo Thinkbook), där hade man ingen kontroll till USB port eller annat, men på slutet har hittat där inne en "ledtråd", alltså man kunde slå på någon inställning relaterad med knappen F12 (sorry, kommer inte ihåg bättre).

Startade om, tryckte F12 och där äntligen kunde man välja att starta USB minnet med Windows i.

Där fick jag ytterligare ett problem eftersom partitioner var i GPT format och Windows ville inte installeras (dessutom blev jag galen och rakade radera bort Ubuntu OS totalt).
Som tur man har i Windows installationen program tillgång till terminalen, så med lite hjälp av Chat GPT fick jag alla instruktioner för att formattera och ställa min disk med rätt partition.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in