Citat:
Ursprungligen postat av
FinallyAlone
Hallå.
Jag har en maskin som ska till min son och behöver ersätta Ubuntu med Windows.
Har Win10 på USB minne men den startar inte automatisk.
Om jag tar mig in i USB minne och försöker starta installationen får jag ett fel.
Försökte också skapa en partition med bada Gparted och KDE partition men bada fungerar inte.
På nätet har hittat just gamla metoder.
Någon annan ide'?
Jag skulle skapa en partition med något vanligt diskutility-program på ubuntu, sedan försöka installera windows 10 med en CD, lol. Jag vet inte om du har windows 10 installerat på USB:n eller om det är en windows 10 installer.
Vilket som så kan du göra detta:
Starta BIOS genom att hålla ned den knapp som det står på nätet fungerar till datorn, typ f12 eller något, när datorn startar. Ändra boottyp från MBR till GPT, jag antar att USB:n är formaterad med GPT. Går det ändra vilket operativ som startar i BIOS miljön är det bara testa sig fram.
Om det inte fungerar kan du prova koppla USB:n till en windowsdator och gör en bootsektor på USB:n med bootsector i kommandotolken i administratörsläge. Typ "bootsector /nt60 D:" du kan kolla upp det med "bootsector /?".
Om du har otur och det är windows 10 installerat på USB:n redan så kan det bli lite mer komplicerat. Det finns en fil på windows 10, ESP:\EFI\Microsoft\Boot\BCD, den hanterar boot managern till UEFI på firmware:n. Vad du bör göra först är en backup av \Windows\System32\config\-filerna SYSTEM SOFTWARE SAM DEFAULT och någon till jag inte minns, lika bra att kopiera hela mappen. Detta gör du för att när man ändrar BCD kan man råka korruptera windowsregistret. Du behöver koppla datorn till en windowsdator alternativt skapa en WindowsPE bootable USB/CD bara du inte installerar den på samma usb som Windows 10. På windowsdatorn använder du bcdedit och bootsector som körs via kommandotolken (cmd) i administratörsläge.
Börja med att ange en bokstav för USB:ns EFI sector partition (ESP). Detta kan göras med diskpart i cmd. Efter du angett en bokstav (G: eller något, OBS EJ X

till ESP:n så kan du komma åt den viktiga filen BCD filen du behöver ändra. Gör en backup av innehållet genom att skriva "bcdedit /store "G:\EFI\Microsoft\Boot" /enum all > %windir%\efibcd.txt" och gör en export också. Skriv bcdedit /? för mer info. Sedan försöker du lista ut vad problemet är med hjälp av en bcd referens du hittar någonstans på nätet. Glöm inte bort att ta bort bokstaven för ESP:n med diskpart.
Japp, det är nog lättare att bara installera windows 10 med en installer usb. Har inte jättebra koll på hur det är tänkt att man ska installera windows utan cd. Köra en WinPE i VM på ubuntu kanske. Lycka till.