• 1
  • 2
2023-03-12, 17:45
Medlem
FinallyAlones avatar
Hallå.

Jag har en maskin som ska till min son och behöver ersätta Ubuntu med Windows.

Har Win10 på USB minne men den startar inte automatisk.
Om jag tar mig in i USB minne och försöker starta installationen får jag ett fel.
Försökte också skapa en partition med bada Gparted och KDE partition men bada fungerar inte.
På nätet har hittat just gamla metoder.

Någon annan ide'?
Citera
2023-03-12, 18:02
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Hallå.

Om jag tar mig in i USB minne och försöker starta installationen får jag ett fel.
Försökte också skapa en partition med bada Gparted och KDE partition men bada fungerar inte.

Någon annan ide'?

Starta det brända usb:et via BIOS.
Beskriv hur du går tillväga när du försöker få det att starta "automatiskt".

Vilket fel?
Citera
2023-03-12, 18:51
Medlem
BackToHegels avatar
Du ska inte behöva förbereda något, bara boota på USB-stickan. Windows blåser glatt bort allt vad Linux heter, därför ska man alltid installera Windows först om man t.ex. vill dual-boota. Linux visar mer hänsyn till redan installerade operativsystem.
Citera
2023-03-12, 21:24
Moderator
vhes avatar
Hur man installerar Windows tas nog bäst i Windows-forumet.

Programvara: övriga operativsystem --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2023-03-12, 22:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Hallå.

Någon annan ide'?
Förutsätter du gjort stickan "botbar" (Finns guider på nätet hur man gör en botbar sticka med Win 10)

Sedan ställer du in botordningen på din burk, tryck F8 eller F10, (lite olika från dator till dator.) just när du startar upp innan loggorna börjar komma. Välj inställningar, välj botordning (kan heta något annat, minns inte) Där ställer du ordningen 1 Usb. 2 Disc. 3 dvd/optisk media. (ev? Knappt någon dator i dag har dvd) Spara och exit den menyn, stänga av och starta om. Då skall datorn bota från stickan och du skall få en instal logga.

Finns guider på nätet för detta om det är någon oklart, Googla "bot from usb, do an windows installation from usb".
Senast redigerad av Onanikrem 2023-03-12 kl. 22:12.
Citera
2023-03-13, 10:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Hallå.

Någon annan ide'?

Börja med att kolla på: PÅ ALLMÄN BEGÄRAN: SÅ SKAFFAR DU WINDOWS 10/11 (licens erfordras) för detaljerad information om hur du laddar ned Windows till en USB-pinne på RÄTT sätt..

I beskrivningen så anges även hur du får din dator att TILLFÄLLIGT starta mot USB-pinnen...

Välj sedan Avancerat, och RADERA alla partitioner nedifrån och uppåt tills alla är borta...
först därefter så skapar du en volym på hårddisken som du formaterar via knapparna nedtill i fönstret..

Gå därifrån...

Och då det är din son skall använda datorn, se då till att skapa ett separat, dedikerat administratörskonto (döp det till t.ex. PCadmin) med ett starkt och säkert lösenord (tips finns i länken under rubriken: ANVÄND WINGUIDER-METODEN FÖR ATT ENKELT SKAPA SÄKRARE LÖSENORD SOM ÄR LÄTTA ATT KOMMA I HÅG & LÄTTA ATT SKRIVA IN) och ge din ett vanligt användarkonto som ni ger ett lika starkt lösenord med WinGuider-metoden. Därefter ser du till att din son använder en pinkod för att logga in istället för lösenordet...

På så sätt måste systemförändringar godkännas med hjälp av admin-kontots lösenord, så du kan kontrollera att din son (eller någon polare) inte försöker installera t.ex. Spelfusk (som i 99% av fallen alltid innehåller en lösenordstjuv, med de konsekvenser detta har, många har genom dessa spelfusk blivit av med vapen i spelet som de ofta har köpt för riktiga pengar. Så att ladda ned spelfusk är ett stort NEJ, NEJ!).

Detta gör även att NÄR ett virus angriper datorn så får inte viruset "ärva" din sons administratörs-rättigheter, vilket gör att viruset inte kan skada datorn lika allvarligt + att ert antivirus lättare kan hantera och radera viruset..
Använder ni t.ex. sophos home som antivirus så får du alla viruslarm sända till dig, så att du kan välja hur viruset skall hanteras och du kan starta avsökning av datorn var du än är någonstans..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-03-13 kl. 10:42.
Citera
2023-03-13, 11:24
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Hallå.

Någon annan ide'?
Jag skulle skapa en partition med något vanligt diskutility-program på ubuntu, sedan försöka installera windows 10 med en CD, lol. Jag vet inte om du har windows 10 installerat på USB:n eller om det är en windows 10 installer.

Vilket som så kan du göra detta:
Starta BIOS genom att hålla ned den knapp som det står på nätet fungerar till datorn, typ f12 eller något, när datorn startar. Ändra boottyp från MBR till GPT, jag antar att USB:n är formaterad med GPT. Går det ändra vilket operativ som startar i BIOS miljön är det bara testa sig fram.

Om det inte fungerar kan du prova koppla USB:n till en windowsdator och gör en bootsektor på USB:n med bootsector i kommandotolken i administratörsläge. Typ "bootsector /nt60 D:" du kan kolla upp det med "bootsector /?".

Om du har otur och det är windows 10 installerat på USB:n redan så kan det bli lite mer komplicerat. Det finns en fil på windows 10, ESP:\EFI\Microsoft\Boot\BCD, den hanterar boot managern till UEFI på firmware:n. Vad du bör göra först är en backup av \Windows\System32\config\-filerna SYSTEM SOFTWARE SAM DEFAULT och någon till jag inte minns, lika bra att kopiera hela mappen. Detta gör du för att när man ändrar BCD kan man råka korruptera windowsregistret. Du behöver koppla datorn till en windowsdator alternativt skapa en WindowsPE bootable USB/CD bara du inte installerar den på samma usb som Windows 10. På windowsdatorn använder du bcdedit och bootsector som körs via kommandotolken (cmd) i administratörsläge.

Börja med att ange en bokstav för USB:ns EFI sector partition (ESP). Detta kan göras med diskpart i cmd. Efter du angett en bokstav (G: eller något, OBS EJ X till ESP:n så kan du komma åt den viktiga filen BCD filen du behöver ändra. Gör en backup av innehållet genom att skriva "bcdedit /store "G:\EFI\Microsoft\Boot" /enum all > %windir%\efibcd.txt" och gör en export också. Skriv bcdedit /? för mer info. Sedan försöker du lista ut vad problemet är med hjälp av en bcd referens du hittar någonstans på nätet. Glöm inte bort att ta bort bokstaven för ESP:n med diskpart.

Japp, det är nog lättare att bara installera windows 10 med en installer usb. Har inte jättebra koll på hur det är tänkt att man ska installera windows utan cd. Köra en WinPE i VM på ubuntu kanske. Lycka till.
Citera
2023-03-13, 13:42
Medlem
Citat:
Någon annan ide'?
Testa göra rätt istället?

Släng upp en bild på felet du får.
Citera
2023-03-14, 21:57
Medlem
FinallyAlones avatar
Tackar alla för en massa tips.

Har hunnit testa lite saker idag, helt enkelt gick jag in i BIOS och kollade om jag kunde starta USB stick därifrån men det finns inga sådana möjlighet.

Har också kollat om man kan ställa GPT inställning, och denna finns inte heller.

Kommer läsa länkarna som ni har postat, tack!
Citera
2023-03-14, 22:08
Medlem
Citat:
Tackar alla för en massa tips.

Har hunnit testa lite saker idag, helt enkelt gick jag in i BIOS och kollade om jag kunde starta USB stick därifrån men det finns inga sådana möjlighet.

Har också kollat om man kan ställa GPT inställning, och denna finns inte heller.

Kommer läsa länkarna som ni har postat, tack!

Den möjligheten finns inte i något Bios alls. Det du gör är att ändra botordning så att bioset botar från USB först. Observera glöm inte att spara, sparar du inte så funkar ingen inställning.

notera även att är moderkortets batteri gammalt så nollställs BIOS.

vad menar du med gpt?

Det lättaste sättet är att ladda hem Windows eget verktyg som gör allt jobb och då på en windowsdator så gör det hos något som har. https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10

Att bara lägga en fil på USB är fel sätt, det är inte så man gör,
Citera
2023-03-15, 06:04
Medlem
Muppetys avatar
Jag har märkt att det inte funkar att göra en startbar USB-sticka med Windows i Linux's USB-avbildsskrivare. Alternativet är att göra om den i en annan Windows-dator, eller så kan man göra så här; https://itsfoss.com/bootable-windows-usb-linux/ (om du nu gjort den i Linux).
Citera
2023-03-15, 08:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det mest uppenbara då infon i mitt tidigare inlägg inte verkar funka:
https://support.microsoft.com/en-us/...4-c3a8d60d3497
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto