Citat:
Ursprungligen postat av
Elenberg
Du är inte i Sverige va?
Jodå. Född i Sverige. Bor i Sverige. Lever i Sverige. (På sikt möjligen skriven på varmare breddgrader) Jag har alltid ansett mig lyckligt lottad över att ha fått möjligheten att få växa upp i en bra och trygg miljö i ett västerländskt land, i ett tryggt samhälle med goda förutsättningar att lyckas bra i livet. Det är först nu under de senare 15-20 åren som jag insett nackdelarna i samhällets baksida. Så länge alla i flocken tycker lika (oavsett om alla i flocken KAN leva upp till flockens krav) så är allt frid och fröjd. Sen har vi då de stollar (mig själv inräknad) som börjar ifrågasätta. Varför gör vi så här? Blir det inte bättre för alla... ALLA om vi gör så här istället?....
Sverige är på TOK för öppet och godtroget. Denna naiva syn på saker och ting leder oss rätt ner i avgrunden. Redan några år innan flyktingkrisen 2014/15 började vi se vart det barkade. (Nej, jag är inte rasist) Men vårt land pallar inte om en för hög andel av befolkningen avsiktligen tänker utnyttja systemet. Svenne, muslim eller vad 17 som helst spelar ingen roll. Nu 2023 är vi farligt nära att helt tappa det. Att å det snaraste se över offentlighetsprincipen och allt vad det innebär att på ett eller annat sätt göra det LITE svårare för främst privatpersoner att luska i saker som hen inte har med att göra. Det hade varit väldigt välkommet för allas bästa. Det är min åsikt.