2023-03-12, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Eh, vissa saker stämmer vissa saker inte, i trådstarten. Att du kan köpa öl för 2kr i St Petersburg på kiosk/affär..nej nej..Men ryska öl är generellt billigare. Baltica som är en av de vanligaste kostar efter styrkan. Men säg runt 15 kr flaskan. Många ryssar köper dock hembränt på ”privata affärer”Runt 2000 upplevde jag att det var lite billigare än i Sverige;men sen blev det dyrare år för år. Runt 2010 var det samma priser som Sverige på allt. Sen runt 2018 blev det ganska mycket billigare. Att människor skulle vara intresserade av en för man pratar engelska och är utlänning har jag inte märkt. 50% pratar ingen engelska, 45% pratar några meningar till knaggligt samtal på engelska. 5% pratar ok engelska men sällan så bra som en svensk. Den enda som jag mött som pratat extremt ok engelska, visade sig jobbat som guide.
Enligt mina källor nu, så har man väldigt knapert konsumtionsmässigt i Ryssland just nu. Inte ovanligt att grannar går förbi lghdörrar där det sitter instoppat en inkallelseorder.

Håller med dig. Men just nu kan du få en öl för 3,8 kr på billigt köpcenter. Tex tagils steyer. Inte så långt från mina 2kr, jag vet att jag hittat öl för 20 rubler när jag bodde där.

Du kanske var äldre när du var där? För den unga generationen ryssar blir man snabbt mäkta populär bara för att man är från Sverige. Ryssar älskar skandinavien och ser oss som ngt föregångsland.
Citera
2023-03-12, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Jag påstår motsatsen av dig, är det svårt med språket?

Tydligt att du ät attentionwhore vilket gör en mindre intresserad att hänga kvar i tråden.

Konstig attityd du har
Citera
2023-03-12, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Hur pass digitaliserat är Ryssland? Är det som i Sverige att det finns butiker som nekar kontanter, parkeringsplatser man inte kan lösa biljett till utan en smartphone och bankkontor som knappt har öppet för kunder?

Hur mycker kostar en liter bensin, omvandlat i svenska kronor?

Hur upplever du att gemene man ser på Putins företaganden i Ukraina?

Hur upplever du att gemene man ser på samkönade relationer och äktenskap?

Hur pass bra är engelskkunskaperna bland ryssar i olika åldersgrupper? Kan man göra sig förstådd på engelska bland folk lika enkelt som i Sverige?

Finns det märkbara problem med gängkrminalitet, sprängningar och skjutningar i Sankt Petersburg?

Är det sant att man "ska" muta tullen med smågåvor vid inresa i landet, samt att det funkar att muta ordningsmakten i vissa situationer, eller hamnar man i rejält trubbel då? Jag har läst om det där förr, och undrat om det är sanning eller myt.

Finns Många ställen som inte accepterar kort. Man får se till att alltid ha lite kontanter på sig. Bankkontor har öppet med full kontanthantering. Typ som Sverige på 90 talet.

Bensinen kostade väl då ca 5 kr litern.

Det är otroligt splittrat om ukrainakriget. Samma känsla som när SD blev stora. Familjer säger upp kontakten med varandra. Olika epitet för de som är emot kriget.
40+ är starkt för kriget
Åldersgruppen 18-30 är emot kriget i större grad. Jag vet att det bland yngre ryssar börjat bli tabuu att säga att du är positiv till kriget. Du kan bli utfryst från vängrupper och du får liksom rykte som "idiot".

Men generellt, tyvärr är många ryssar fullkomligt hjärntvättade. Det har varit konstant propaganda i ett år nu sedan kriget började. Men jag har hopp om framtiden därför att de flesta yngre ryssar, som växt upp med internet oftast i min mening är emot kriget och Putin.

Engelskan hos de flesta ryssar är riktigt kass. Tyvärr. Säger som den före mig, ca 5% är bra på engelska. Men inte ens lika bra som gemene svensk. De under 30 förstår något oftast iaf, 30+ ja... Då har du tur om någon förstår dig.

Attityden om gayrelationer hos de flesta är obryddhet. De är varken för eller emot. Det finns ganska mycket bögar i spb. Jag mötte ganska många iaf.

Jag tycker att Spb kändes mer säkert än någon svensk stad jag varit i. De har inga problem med skjutningar eller sprängningar. Dock är prostitution utbrett och det finns typ en utbredd maffia som jobbar med det. Polisen ser mellan fingrarna när det kommer till det. Den handeln är ju inget som stör någon vanlig ryss iaf.

I spb så har det blivit mycket bättre. Man mutar inte polisen där. Om du försöker så kan du få problem. men såklart kan jag ha fel. Jag försökte aldrig.

Jag blev stoppad en gång av polisen, han som stannade mig var glatt överraskad efter att han förstod att jag var från Sverige. Lät mig åka vidare utan några vidare frågor eller alkotest. Ryssar ger dig generellt VIP behandling om du är från skandinavien upplevde jag.

Nja, om du ska muta tullen måste du göra det ordentligt. Typ 10 000kr-30 000kr minst av de jag hört från vänner. Som sagt tidigare, stor risk att du åker fast om du försöker.
Citera
2023-03-12, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
skjuts det mycket i Rysslands näst största stad?

Nej inte alls. Polisen är extremt hårdhänta med i princip fria tyglar mot kriminella gäng. De spöar skiten ur dig under arrest och i fängelset. Det händer att någon blir rånad men sällan som ett resultat av någon gängkriminalitet. Oftast någon pundare.
Citera
2023-03-12, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Hur ser landets framtid ut?

Riktigt dåligt😅

Guldåldern var 2013 ca.

Mina siffror är lite off (men ungefär såhär)

GDP:
2013 - 2100 Miljarder usd
2014 - Putin går in i ukraina... Sanktioner
2015 - 1400 miljarder usd
2021 - 1800 Miljarder usd
2022 - Putin går in i Ukraina SANKTIONER
2023 - 1100 Miljarder usd??

Sanktionerna mot Ryssland 2014 och 2015 var ganska milda. Men det bidrog ändå till en 30% förlust av GDPn.

Sanktionerna under 2022 är extremt brutala. Vi borde rimligen kunna förvänta oss en större GDP förlust än 30%. Min gissning är att den kommer landa på 900 Miljarder usd 2023.

FDI ( foreign direct investment) kommer till 90% från västvärlden. Dessa har nu till större del dragit sig ur Ryssland.

Putin maskerar kollapsen av ekonomin. Men den kommer. Jag har ingen framtidstro för Ryssland.

I 2013 hade moskvaborna en lön och levnadstandard som började närma sig Europa. Sedan har lönerna störtdykt.
Citera
2023-03-12, 03:50
Medlem
Berätta om musiklivet! Även kultur. Vad gäller
Ryssar är väl riktigt topp där?
Citera
2023-03-12, 06:15
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher

Sanktionerna mot Ryssland 2014 och 2015 var ganska milda. Men det bidrog ändå till en 30% förlust av GDPn.

Sanktionerna under 2022 är extremt brutala. Vi borde rimligen kunna förvänta oss en större GDP förlust än 30%. Min gissning är att den kommer landa på 900 Miljarder usd 2023.

Men ger det någon direkt skillnad på livet där? Hade du sagt att Ryssland skulle försvagats om du inte haft tillgång till dessa siffror, och endast baserade det på vad du såg?
Citera
2023-03-12, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Men ger det någon direkt skillnad på livet där? Hade du sagt att Ryssland skulle försvagats om du inte haft tillgång till dessa siffror, och endast baserade det på vad du såg?

Mycket mindre skillnad än vad västmedia påstår. Men såklart mycket större skillnad än vad rysk media påstår.

20% prisökning på matvaror årligen sedan 2020 blandannat.

Många saker i Ryska matvarubutiker kostar allt från 20%-50% mer sedan början av 2022.

En rysk rapport visade en 20% nedgång i ryssarnas "spending" på mat.

Utan att se på siffror. Om jag enbart kollar på vad jag observerat själv. Det blir mindre dyra varor som kött och ost för vissa, och folk pratar om det litegrann runt "köksbordet"

Men för många gör det inte så stor skillnad. De köper fortfarande det de alltid köpt. Vissa basvaror har behållit samma pris (statliga subventioner) så de fattigaste har fortfarande råd med det basala.

Det är väl lite lyxigare varor som folk kanske inte köper lika mycket som innan. Smör, ost och kött. Men folk äter kött ofta fortfarande och vissa köttsorter har behållit priset genom statlig intervention.

Ekonomin håller dvs för de flesta ryssar precis som innan. Ryssland har bara vant sig med västerländsk konsumption och kultur de senaste 15 åren. Att gå tillbaka till hur det var innan ser vissa ryssar som en bagatell. Hjärntvätten är på hög nivå.

Har vänner som suckar inför framtiden. Att köpa sig en ny bil, är en dröm längre bort en horisonten. Bilpriserna är högre i Ryssland än motsvarande i Europa efter sanktionerna. Att köpa sig en begagnad bil ses som näst intill omöjligt om man inte ärver, eller köper sig en rishög. Begagnat biöpriser har skjutit i höjden.

4000-5000 kr i månaden, 12 timmars arbetsdag med en 30 minuters rast. Måndag - Lördag. Det är verkligheten för väldigt många ryssar.

Med lite tur, bor man 2 tillsammans. Tjänar ca 10k tillsammans och kan ta ett billån på 2000kr i månaden(givetvis med 35% ränta typ som våra smslån) för att få sig en några år gammal väl använd begagnad bil.

Sanktionerna har inte effekt på ryska folket. Ryssar, generellt. Är otroligt apatiska, och resten hjärntvättade. De som bryr sig lämnar landet så snart de kan.
Senast redigerad av theonlyrealbutcher 2023-03-12 kl. 06:46.
Citera
2023-03-12, 06:51
Medlem
Mullrets avatar
Finns det någon opposition att tala om?
Vem vågar utmana Putin?

Läser ryssen på internet hur kriget går typ BBC, CNN etc? Eller är allt sådant spärrat i landet.
Citera
2023-03-12, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Finns det någon opposition att tala om?
Vem vågar utmana Putin?

Läser ryssen på internet hur kriget går typ BBC, CNN etc? Eller är allt sådant spärrat i landet.

Det finns ingen opposition i huvudtaget. Alla som kunnat utmana Putin är döda eller sitter i fängelse.

Ryssen läser inte engelska nyheter. En vanlig ryss förstår engelska lika mycket som vi förstår ryska.

Däremot delas intressanta nyheter från bbc, cnn, reuters osv i visa telegramkanaler. För den unga ryska publiken i översatt format till ryska. Många mer intelligenta ryssar förstår att Ryssland är påväg att förlora kriget. De kan läsa ryska vinklade nyheter och se igenom propagandan och förstå att Ryssland förlorar kriget.
Citera
2023-03-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Berätta om musiklivet! Även kultur. Vad gäller
Ryssar är väl riktigt topp där?

Är tyvärr inte så insatt i rysk musik. Men gillar rysk rap😅
Citera
2023-03-12, 07:52
Medlem
Har själv varit i spb väldigt fin stad . Skulle du säga att kriminella har makt som mafia typ och kan öppet hota med indrivning osv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in