2023-05-17, 10:58
Medlem
Creaturs avatar
En kul grej i den här tråden är hur väl alla vet vad en massa bekanta tjänar. Jag skulle inte kunna rada upp vad mina vänner och bekanta har i lön. Kanske något man borde börja ta reda på.
Citera
2023-05-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
En kul grej i den här tråden är hur väl alla vet vad en massa bekanta tjänar. Jag skulle inte kunna rada upp vad mina vänner och bekanta har i lön. Kanske något man borde börja ta reda på.
Du bryter då mot ett välkänt tabu i svensk kultur
Citera
2023-05-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
När jag växte upp på 80-talet sa alltid mina föräldrar att ryssarna alltid har lidit så. En gång höll min mamma upp en rova och sa, rovor har fått ryssar att överleva genom århundraden.
Under våren såg jag en reel från Ryssland med en äldre kvinna som tyckte kriget var nödvändigt. Hon var stolt över att ryssarna har lidit så i alla år, och de kan minsann lida årtionden frammåt.

Är det så att ryssen är stolt över att de har lidit?
Är lidandet en del av folksjälen?
Vill den yngre generationen göra upp med att lidandet?

Finns den amerikanska drömmen hos ryssen? Att flytta till USA och lyckas där? Eller är det tabu?

Tack på förhand.

Ja på alla dina frågor.

Men det är inte alla Ryssar som vill flytta till USA. De ser med stora ögon på Europa istället. Tabu tror jag inte det är. Kanske nu, när statslinjen blivit väldigt anti USA
Citera
2023-05-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur

Jag kan inte rada upp vad min familj tjänar i Sverige eller vilka löner någon av mina vänner har (Men jag har ett hum då)

Men ämnet intresserar mig väldigt mycket så löner och ekonomi har alltid varit ett diskussionsämne med mina vänner och bekanta i Ryssland. Tror det är tabu i Sverige, jag skulle nog inte våga fråga en svensk person rakt ut. Men i Ryssland är det inte lika tabu, för vissa kan det vara det. Men de flesta Ryssar är öppna om det.
Citera
2023-05-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theonlyrealbutcher
Jag kan inte rada upp vad min familj tjänar i Sverige eller vilka löner någon av mina vänner har (Men jag har ett hum då)

Men ämnet intresserar mig väldigt mycket så löner och ekonomi har alltid varit ett diskussionsämne med mina vänner och bekanta i Ryssland. Tror det är tabu i Sverige, jag skulle nog inte våga fråga en svensk person rakt ut. Men i Ryssland är det inte lika tabu, för vissa kan det vara det. Men de flesta Ryssar är öppna om det.
Lärare, snickare, tjänsteman på kommunen , man vet ju på ett ungefär vart löneläget ligger.
Inget konstigt med det.
Citera
2023-05-18, 00:50
Medlem
bullbulles avatar
Tack för bra tråd. Skit i att svara alla rysstroll från början bara.

Hur semestrar ryssar? Finns det en tradition av att ha en sommarstuga man ärvt i generationer eller liknande?
Citera
2023-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Intressant tråd Du skrev tidigare att minimlönen var på 16000 Rubel vilket är drygt 2000 sek. Vad är då normallönen?
Bor i Thailand ( Norra Chiang Mai) när jag ibland får ner till Pattaya , Puket .... så möter jag massor av Ryssar. Dom verkar ha rätt bra med Pengar... Är det bara folk med Mafia kontakter som jag träffar här? Även här kan Ryssar obefintlig Engelska.

Lavrov har precis varit i Phuket för att öppna ett konsulat, så du kommer förmodligen att träffa ännu fler ryssar i Thailand framöver. Bra information att ha i framtiden. Så vet du var du inte ska bo om du vill slippa semestra med representanter för ondskan imperiet Ryssland:

https://www.thephuketnews.com/sergey...uket-88876.php
Citera
2023-08-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ja en öl. I Spb kan priserna variera ganska mycket. Du kan gå in i valfri butik på hörnet och köpa en öl för 2 kr. Öl är billigare än vatten där XD. Om du vill ha sjysst öl får du väl betala ca 10-20 kr

Brudarna är sjukt snygga. Blonda, blåögda eller rödhåriga. Många med typiskt skandinaviskt utseende eller germanskt. Många tatarer också, med gröna ögon. Långa och välformade. Många slaviska kvinnor som är väldigt vackra också. Villiga och väldigt intresserade av utlänningar. Om man snackar engelska är man direkt väldigt exotisk och intressant.

Finns mer blonda och blåögda kvinnor i spb än vad jag sett i någon stad i Sverige.

Jag jobbar remote. Aldrig jobbat för ryskt företag

Hur mycket skulle jag göra av med i motsvarande kronor räknat om jag gick in på en stormarknad i centrala St Petersburg och inhandlade följande:

1 kg skinka
1 liter grädde
1 kg surdegsbröd
1 kg äpplen
1 kg bananer
1 kg smör
1 liter enkelt rödvin

Ungefär?
Citera
2023-08-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Hur mycket skulle jag göra av med i motsvarande kronor räknat om jag gick in på en stormarknad i centrala St Petersburg och inhandlade följande:

1 kg skinka
1 liter grädde
1 kg surdegsbröd
1 kg äpplen
1 kg bananer
1 kg smör
1 liter enkelt rödvin

Ungefär?

1 kg skinka 45-100 kr
1 liter grädde 20-30 kr
1 kg surdegsbröd 10-20 kr
1 kg äpplen 10 kr
1 kg bananer 8 kr ca
1 kg smör ca 100 kr
Citera
2023-08-01, 18:44
Medlem
Citat:
1 kg skinka 45-100 kr
1 liter grädde 20-30 kr
1 kg surdegsbröd 10-20 kr
1 kg äpplen 10 kr
1 kg bananer 8 kr ca
1 kg smör ca 100 kr

Smöret var dyrt (hur kommer det sig förresten?), men resten låter ju toppen. Om det du skriver stämmer så begriper jag inte hur det kan vara så billigt. Då måste det vara ännu billigare utanför stadskärnan eller i en mindre stad.

Hur mycket kostar ett bra hotell i centrala St Petersburg per natt?

Vilka saker är dyra i Ryssland rent generellt? Teknik?
Citera
2023-08-02, 04:28
Medlem
Citat:
Båda föräldrar är svenska. Dock släkt som flytt till sverige från Ryssland under andra världskriget. Så intresset har alltid funnit där att utforska Ryssland.

"En väldigt inskrängd syn [...]Man lärs från barnben [...] man bildas i hur ens fädrar offrat livet för att utrota nazismen."

Ledsen men du är inte svensk. Ditt sätt att skriva avslöjar dig. Tråkigt att du måste ljuga i en ganska intressant om än starkt vinklad tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in