Citat:
Ursprungligen postat av
Pope666
Varje gång jag tar bussen på morgonen in till stan så sitter jag oftast bredvid en man och då blir det så jobbigt för jag sitter så hopklämd. Jag har breda lår men framförallt breda axlar, så jag får aldrig sitta ifred utan man sitter Axel mot Axel. Är svenska män väldigt spensliga eller varför har man så små säten på bussen? Jätte oskönt att åka så, ser mig inte som någon Jay cutler
När det gäller stadsbussar är det bestämt att en rollator ska kunna gå in i mittgången, dessa är vanligtvis 60 cm breda så gången måste vara minst 62 cm bred. I äldre bussar så var gången oftast bara 55 cm och då gick det ej köra rollator i gången. Nuvarande mått på stadsbussar är vanligtvis 250 cm bred och 4cm tjocka väggar vilket ger ett inneutrymme om 242 cm bredd. Då blir varje stolsrad 90 cm dvs 45 cm per säte och 62 cm gång totalt 242 cm. Turistbussar har ofta bara kring 50cm gång och då har man 48 cm per säte vid 4 rader. Vissa bussar har i en del av bussen bara 3 rader dock (2+1)så kallad premium/första klass tex Vy Bussarna.