2023-03-10, 21:51
Medlem
Har i och för sig några år kvar, men finns det någon bra rådgivning som inte är supportade av någon bank, för att förstå min eventuella pension med tanke på vad jag har i mina fonder mm,och NEJ inte PPM Sidan,den ger mig uppenbarligen inte allt ,med tanke på jobbat i Norge 2 år mm
Kan tänka mig betala någon tusenlapp för 1-2+ om det är en bra rådgivning!
Citera
2023-03-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Har i och för sig några år kvar, men finns det någon bra rådgivning som inte är supportade av någon bank, för att förstå min eventuella pension med tanke på vad jag har i mina fonder mm,och NEJ inte PPM Sidan,den ger mig uppenbarligen inte allt ,med tanke på jobbat i Norge 2 år mm
Kan tänka mig betala någon tusenlapp för 1-2+ om det är en bra rådgivning!
Varför inte banken? Du går igenom din pension tillsammans med en rådgivare, allt är gratis, du får en bra uppfattning om hur din nuvarande situation ser ut, och förslag på vad du kan göra för att förbättra läget.

Den sista punkten är där banken ger förslag på sina egna produkter. Strunta i det om du nu inte vill spara hos dom, men då har du fått en bättre bild av hur din situation ser ut, gratis dessutom.
Citera
2023-03-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Varför inte banken? Du går igenom din pension tillsammans med en rådgivare, allt är gratis, du får en bra uppfattning om hur din nuvarande situation ser ut, och förslag på vad du kan göra för att förbättra läget.

Den sista punkten är där banken ger förslag på sina egna produkter. Strunta i det om du nu inte vill spara hos dom, men då har du fått en bättre bild av hur din situation ser ut, gratis dessutom.
Du LYSSNADE INTE
Rådgivning utan bank som har en Agenda
Citera
2023-03-10, 23:30
Medlem
Citat:
Du LYSSNADE INTE
Rådgivning utan bank som har en Agenda
Jag lyssnar, jag ifrågasätter bara varför. Du får en bra bild av läget och kan fullständigt strunta i vad dom försöker sälja på dig. Men då vet du ganska bra vad du kommer få i pension, och hur mycket du behöver spara per månad för att nå en rimlig nivå. Sedan kan du lösa detta sparandet på annat sätt, helt utan din banks inblandning.

Jag undrar alltså varför du ska krångla till det för dig, och dessutom betala för en tjänst helt i onödan.
Citera
2023-03-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Jag lyssnar, jag ifrågasätter bara varför. Du får en bra bild av läget och kan fullständigt strunta i vad dom försöker sälja på dig. Men då vet du ganska bra vad du kommer få i pension, och hur mycket du behöver spara per månad för att nå en rimlig nivå. Sedan kan du lösa detta sparandet på annat sätt, helt utan din banks inblandning.

Jag undrar alltså varför du ska krångla till det för dig, och dessutom betala för en tjänst helt i onödan.
En tjänst i onödan, ok du verkar inkompetent i frågan,här hndlar det omvad man genom 40 års pensinsparande som dribbratts bort på diverse siter
Citera
2023-03-10, 23:38
Medlem
Citat:
En tjänst i onödan, ok du verkar inkompetent i frågan,här hndlar det omvad man genom 40 års pensinsparande som dribbratts bort på diverse siter
Du har pensionsparat i 40 år och först nu upptäckt att sossarna rånat de allra flesta svenskar på en värdig ålderdom?

Varsågod säger jag!

Alla gånger svenskar stått upp mot rasism och velat ha in ännu mer blattar; de pengarna som skulle gå till pensionen har istället transfererats till bidrag och kostnader för blattarna.

Jag säger Varsågod till alla äldre som måste jobba till 70år. Som man bäddar får man ligga.
Citera
2023-03-10, 23:47
Medlem
Citat:
Tjänsten i sig är inte onödig, men att betala för det däremot, när du kan få samma tjänst gratis.

Men visst, Söderberg och partners är nog den största, tror dock inte dom tar enstaka privatpersoner, så kolla med företaget där du är anställd om dom har något avtal för medarbetare.
Citera
2023-03-10, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Amen han har ju rätt, så länge du skiter i vad banken försöker sälja på dig så får du ju läget som det är. Om du har dribblat bort din pension så är det ju inte bankens fel?
Citera
2023-03-11, 08:40
Medlem
I slutänden måste du ändå förstå en del själv och ta beslut. Så lika bra att börja nu.

Första steget är väl att samla ihop information om vad du har sparat på olika håll. För svenska pensioner finns det mycket information på minpension.se. Här listas de pensioner som finns och ofta (men inte alltid) med hyfsat korrekt information om hur utbetalningar ser ut. För utländska pensioner får man leta i sina gamla papper och kanske kontakta respektive lands pensionsbolag eller myndigheter.

Steg 2 är att försöka förstå hur livet kan bli om du inte gör något, bara följer med. Kanske blir det en rejäl utbetalning mellan 65 och 70 och magert därefter. Det är inte ovanligt att tjänstepensioner betalas ut som standard i 5 år. Men det går att ändra. Återigen, på minpension.se går det att göra prognoser.

Steg 3 är att fundera ut vilka ändringar som är aktuella. Några enkla saker är att:
- flytta till fonder med låg avgift när det går, till exempel rena indexfonder
- har du långt kvar till pension kan välja hög risk (aktier) men när det närmar sig kan det vara en finess att flytta till lägre risk (till exempel korta räntefonder).
- för små sparade belopp spelar det ingen större roll, titta mest på de stora beloppen.
- Om du går till en bank så kommer de troligen rekommendera att flytta allt till dem. Det är sällan någon särskilt bra ide. Låt det ligga kvar i stället.
- kanske skall du utöka ditt sparande. Numera är det ingen finess att pensionsspara privat. Men att spara är sällan fel.
- kolla också upp hur du har det på jobbet och om det finns avtal där. För de flesta är det till exempel en bra finess att avstå från förmånsbil eftersom den både kostar pengar och minskar avsättningen till pension. Köp en privat bil istället.

Men rent allmänt, det är sällan bråttom. Ta det lugnt och se det som en åtgärd du tänker göra under 1 eller 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in