2024-07-01, 06:11
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Linux är väl egentligen inte mer komplicerat än Windows om man ställer dem "sida vid sida" så att säga? Bara för att Microsoft var snabba på att teckna avtal med stora leverantörer när persondatorn blev populär. Om linux hade gjort samma sak hade vi ställt frågan tvärtom tror jag. Det handlar väl egentligen bara om vad man är vad vid? För en person som alltid kört BSD/MacOS X t.ex så tror jag att Linux är enklare än Windows. Steget är kortare.
Microsoft har väl lagt miljoner kronor på att forska om användarvänlighet, hur man ska hitta rätt i kontrollpanelen och så vidare. Linux är svårare på så sätt att användaren förväntar sig söka efter svar på internet, läsa manualen och använda terminalen i vissa fall. Linux är byggt runt terminalen skulle jag säga. I windows är terminalen aldrig något dom flesta använder.

Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Kan man ens använda Linux utan att behöva skicka kommandon i terminalen?
Gick kurs i linux på gymnasiet för 15 år sen men fattade aldrig grejen med skiten.
Poängen med terminalen i Linux är att det blir mycket enklare att använda den ibland istället för att ta omvägar som skulle ta längre tid att lära sig.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-07-01 kl. 06:13.
Citera
2024-07-01, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Microsoft har väl lagt miljoner kronor på att forska om användarvänlighet, hur man ska hitta rätt i kontrollpanelen och så vidare. Linux är svårare på så sätt att användaren förväntar sig söka efter svar på internet, läsa manualen och använda terminalen i vissa fall. Linux är byggt runt terminalen skulle jag säga. I windows är terminalen aldrig något dom flesta använder.

Poängen med terminalen i Linux är att det blir mycket enklare att använda den ibland istället för att ta omvägar som skulle ta längre tid att lära sig.

Första versioenn som slog genom av Windows , var Windows 3.1(1) . 3.11 var ganska efterbliven jämför med andra produkter. AmigaOS och tom Atari TOS var bättre än 3.11 i användavänlighet.

Var först när Windows chiago kom , då kom GUI som påminde om OS/2 Warp och Atari TOS 4. På GUI har microsoft läggat efter UNIX, först när Powershell så det började det likna något. Med tanke på vilka extrema ekonomiska muskler MS har, så har produkterna det har släppt aldrig varit särskilt bra utan bara överhyperade.

Idag är Windows 11 försämrat ingen, man försöker hindra användare att använda kontrol panelen, utan man har t.ex riktigt efterblivina inställningar för skrivare som har tagit över kontrolpanelen.

Du behöver inte använda terminalen i Linux, men det är lättare.

För och nackdelen med linux är det är fragmenterat. Du har inte ett gui att välja på 10 st. Det är fel att kalla det linux, för linux är bara kärnan. Lnux kan vara jätte användarvanlig när det körs i din TV ,men svårt använnt på desktop när det används av Slackware.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-07-01 kl. 06:33.
Citera
2024-07-01, 08:22
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Idag är Windows 11 försämrat ingen, man försöker hindra användare att använda kontrol panelen, utan man har t.ex riktigt efterblivina inställningar för skrivare som har tagit över kontrolpanelen.
Rent objektivt tror jag man kan hävda att Windows 11 är bättre på många sätt än tidigare Windows versioner. Dock när man blir äldre kan det ibland vara svårare för hjärnan att lära sig nytt. Speciellt när det
gamla försvinner haha.

Många skrivbordsmiljöer till Linux är skit och underutvecklade. Terminalen är det enda sättet att lösa vissa problem i fallen när GUI:n sviker. Argumenterar inte emot dig men det blir lite töntigt också när alla säger Windows är skit och Linux är så bra. Det stämmer ju heller inte, Linux har sina egna problem minst sagt.
Citera
2024-07-01, 08:49
Bannlyst
Skulle inte jag hålla med om . Jag har snarare blivit mer positiv till Windows med åren. Men jag jämför Windows med MacOS och Ubuntu, där då ser man windows fortfarande inte är top on line vad det gäller smidighet och användarvänlighet.

Tycker nog den skrivsbordmiljö som följer med ubuntu 24.04 är helt ok. Men ett tag när man tvingad att modifera textfile för X Windows för byta upplösning. Men jag skulle nog vilja påstå Ubuntu 24.04 och dess kusiner som Mint, idag ligger i framkant vad det gäller användar vänlighet.

Min första första GUI dator var en Atari ST med TOS 1.0x. Den kom ut på marknaden 1985.. Tycker inte det har hänt så där jättemycket på GUI fronten på 40 år.

Citat:
Rent objektivt tror jag man kan hävda att Windows 11 är bättre på många sätt än tidigare Windows versioner. Dock när man blir äldre kan det ibland vara svårare för hjärnan att lära sig nytt. Speciellt när det
gamla försvinner haha.

Många skrivbordsmiljöer till Linux är skit och underutvecklade. Terminalen är det enda sättet att lösa vissa problem i fallen när GUI:n sviker. Argumenterar inte emot dig men det blir lite töntigt också när alla säger Windows är skit och Linux är så bra. Det stämmer ju heller inte, Linux har sina egna problem minst sagt.
Citera
2024-07-01, 09:04
Citat:
Min första första GUI dator var en Atari ST med TOS 1.0x. Den kom ut på marknaden 1985.. Tycker inte det har hänt så där jättemycket på GUI fronten på 40 år.
Coolt att du varit med länge dock är det nog lätt minnet sviker och man blir nostalgisk. Det har hänt extremt mycket på GUI fronten på 40år. Jag menar ”UX-designer” som begrepp fanns inte ens då hehe.
Citera
2024-07-01, 09:44
Bannlyst
Citat:
Coolt att du varit med länge dock är det nog lätt minnet sviker och man blir nostalgisk. Det har hänt extremt mycket på GUI fronten på 40år. Jag menar ”UX-designer” som begrepp fanns inte ens då hehe.

Nej! TOS 1.0 var ganska efter även för sin tid, blev för bra först vid 2.06 och TOS 4 ( Som bara satt i Falcon030 maskiner ) . Men tar du AmigaOS, den hade multitaskning på dåtiden hårdvara.

Om man ser till hur mycke snabbare dagens maskiner , och vad det klara. Saknar massor med funktioner både i Windows, Linux och Mac. T.ex bättre integration mellan virtuellmaskin och desktop.

Att de sker förbättringar mellan nya versioner, JA! Skillnaden är så inte enrom. Den tekiska utvecklingen är större mellan en Volvo 240 85 års modell och en Volvo EC90 årets modell, än den mellan då tidens "Desktop" och dagens Desktop.
Citera
2024-07-01, 09:50
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Nej! TOS 1.0 var ganska efter även för sin tid, blev för bra först vid 2.06 och TOS 4 ( Som bara satt i Falcon030 maskiner ) . Men tar du AmigaOS, den hade multitaskning på dåtiden hårdvara.

Om man ser till hur mycke snabbare dagens maskiner , och vad det klara. Saknar massor med funktioner både i Windows, Linux och Mac. T.ex bättre integration mellan virtuellmaskin och desktop.

Att de sker förbättringar mellan nya versioner, JA! Skillnaden är så inte enrom. Den tekiska utvecklingen är större mellan en Volvo 240 85 års modell och en Volvo EC90 årets modell, än den mellan då tidens "Desktop" och dagens Desktop.

Det är väl hur mycket som helst som hänt "med desktop" sedan 80 talet... varenda system har kompositering, du har live previewer, du har drag-n-drop, integrerad sökning, ikoner som är flera gånger större än hela framebuffern var på en gammal sketen atari på 80 talet osv.
Citera
2024-07-01, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är väl hur mycket som helst som hänt "med desktop" sedan 80 talet... varenda system har kompositering, du har live previewer, du har drag-n-drop, integrerad sökning, ikoner som är flera gånger större än hela framebuffern var på en gammal sketen atari på 80 talet osv.

Har du ens använt "sketen" en Atari på 80 talet?
Citera
2024-07-01, 10:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Har du ens använt "sketen" en Atari på 80 talet?

Ja? Jag har använt både Amiga och Macintosh också, Ataris desktop var inte annat än en blek Mac kopia i alla fall.
Men det har väldigt lite att göra med den utveckling som skett på desktop som är vad som avhandlades.
Citera
2024-07-10, 14:32
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag har använt Linux som enda "produktions-OS" sedan tidigt 2000-tal, och ser ingen tydlig brytpunkt där det skett någon stor förändring, utan jag har upplevt det mer som en långsam resa mot målet.

Jag har använt Linux från och till från 2004 fram till för ca. 5 år sedan då jag gick över helt. Jag instämmer i det du skriver - det har kommit ganska många tillfällen med "med den här funktionen är Linux äntligen för alla" eller "detta året blir Linux år som desktop", men det har varit samma trams varje gång och resan har varit relativt seg. Beroende lite på vad man använt sin dator till så är det någonstans de senaste 20 åren som Linux blivit bra nog, och idag är det nog mer att betrakta som en preferens. Det krävs inte mer kunnande än Windows över huvud taget idag om man för första gången ska använda en dator.

När man ställer lite högre krav så finns dock fortfarande en del grejer som fungerar dåligt i Linux jämfört med Windows (hårdvarurendering av videor i webbläsare, bland annat).
Citera
2024-08-12, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det var enklare med Bios, med UEFI, så har det blivit svårare. Tyvärr. Kan man köpa en dator utan operativsystem? Försök att gå till Elgiganten ((( tvinga tillverkaren att sälja datorn utan operativsystem, med en Windows licens för 500 kronor. Jag har använt Ubuntu sedan 2007. Främst av säkerhetsskäl, jag vet inte var mina texter, koder hamnar eller sparas, eller om det är jag som äger materialet.
Lenovo har ett Linux-sortiment genom datorer förinstallerade med Ubuntu. Det inkluderar ThinkStation och ThinkPad P-seriens arbetsstationer samt ThinkPad T, X, X1 och L-seriens bärbara datorer. Vissa ThinkPad går få förinstallerade med Debian. Går också köpa helt utan OS vilket ger lägst pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in