2023-03-10, 20:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Har bara använd Linux i några år och tycker inte alls att det var svårt.

Nu kanske jag har fel men jag misstänker att Linux rykte som något bara för programerare med höga pannor, baserar sig från förr i tiden när man Linux desktop inte var lika moget.

Ni som varit med ett tag i Linuxsfären, har ni någon uppfattning när Linux blev användarvänligt för en medelteknisk svensson. Och i så fall vad var det något särskilt som gjorde det?
Idag tycker jag t.ex inte att spel är något större problem och det är vad jag förstått en ganska sentida förbättring tack vare Proton och Valve.
Citera
2023-03-10, 20:29
Ubuntu gjorde jävligt mycket för att locka vanliga användare. Är inte så förtjust i den disten, men det går inte att förneka hur stor roll de har spelat för Linux spridning.
Citera
2023-03-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ubuntu gjorde jävligt mycket för att locka vanliga användare. Är inte så förtjust i den disten, men det går inte att förneka hur stor roll de har spelat för Linux spridning.

I det har du helt rätt.

Själv började jag använda RedHat och OpenSUSE i slutet på 1990-talet. Det var allt annat än användarvänligt.

Nu 25 år senare då jag ledsnade ur på Windows 11 har jag testat nästintill alla distros som finns och jag inser nu hur långt Linux har kommit under de här 25 åren. Kör idag Fedora 37 KDE och ångrar inte en minut att jag lämnade Windows.
Citera
2023-03-10, 21:04
Medlem
spermaoffrets avatar
Det "svåra" har väl oftast för mainstream normieanvändare att viss hårdvara eller viss properitär mjukvara släpat efter eller behövts "meckas" med eller varit "inkompatibel" pga ovilja från monopoltänkande?
Citera
2023-03-10, 21:05
Medlem
Och ändå har inte Linux desktop mer än på sin höjd 1,5% av OS-marknaden.
Citera
2023-03-10, 21:12
Moderator
vhes avatar
När xorg tog över och man slutade behöva skriva sin egen X-config. Det kanske inte blev enkelt, men det var inte konkurrenterna heller. Bara en annan uppsättning huvudvärk.

Men att behöva hacka textfiler en halvdag för att ens få en grafisk miljö - det får nog även jag gå med på att det faktiskt var lite avtändande.
Citera
2023-03-10, 21:18
Medlem
Jag har använt Linux som enda "produktions-OS" sedan tidigt 2000-tal, och ser ingen tydlig brytpunkt där det skett någon stor förändring, utan jag har upplevt det mer som en långsam resa mot målet. Jag minns att i början av min resa med Linux (Suse/openSuse) kunde jag ibland hamna i "dependency hell": något paket jag ville installera krävde andra paket, och dessa i sin tur krävde andra paket... Och som jag minns det fick man veta ett paket i taget vad som saknades, så att installera något program kunde ta en timme om du hade otur! Detta har fixats, och idag installeras alla dependencies automagiskt.

Ryktet som Linux har som svårt och bara till för datanördar har en historisk bakgrund: från början var det inte alls vidare enkelt att använda eller installera. Därmed behövde du vara nörd för att kunna installera/använda det överhuvudtaget. Dessutom har det i början på Linux-resan varit lite betoning på verktyg för utvecklarna: de vill inte använda något annat OS för att skriva Linux. Därmed har det blivit en del fördröjning innan annat än utvecklingsverktyg kommit till Linux, då den största ansträngningen varit på OS:et i sig.

-----------------

Dependency: ett uttryck för de paket som andra paket kräver. Lek med tanken att du vill installera paketet "personbil". Detta paket kräver i sin tur paketen "däck", "motor" och "ratt". Paketet "motor" kräver i sin tur paketen "oljepump" och "tändstift". I detta läge är paketen "däck", "motor", "ratt", "oljepump" och "tändstift" dependencies till paketet "bil".
Citera
2023-03-10, 21:27
Medlem
Det var enklare med Bios, med UEFI, så har det blivit svårare. Tyvärr. Kan man köpa en dator utan operativsystem? Försök att gå till Elgiganten ((( tvinga tillverkaren att sälja datorn utan operativsystem, med en Windows licens för 500 kronor. Jag har använt Ubuntu sedan 2007. Främst av säkerhetsskäl, jag vet inte var mina texter, koder hamnar eller sparas, eller om det är jag som äger materialet.
Citera
2023-03-10, 22:00
Medlem
a-mortals avatar
Linux är inte enkelt. Man börjar med en lång lista olika varianter av linux med olika kompatibilitet mellan hårdvara och programvara. Pakethanterare och desktop environments verkar vara relevanta alternativ också. Det verkar också finnas massa buggar och skit, som man förväntas fixa själv med hjälp av open source-kod. Om det ska vara enkelt ska det fungera utan att man behöver göra några installationer, öppna en konsol eller ändra massa inställningar.

Ni verkar missta att det är enkelt för att ni är vana vid hur krångligt det var förr.
Citera
2023-03-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Linux är inte enkelt. Man börjar med en lång lista olika varianter av linux med olika kompatibilitet mellan hårdvara och programvara. Pakethanterare och desktop environments verkar vara relevanta alternativ också. Det verkar också finnas massa buggar och skit, som man förväntas fixa själv med hjälp av open source-kod. Om det ska vara enkelt ska det fungera utan att man behöver göra några installationer, öppna en konsol eller ändra massa inställningar.

Ni verkar missta att det är enkelt för att ni är vana vid hur krångligt det var förr.

Visst finns det många varianter av Linux, men jag gissar att de flesta nybörjare väljer någon av de största eller mest populära varianterna. Och om du håller dig till någon av dem så bör du inte ha problem med särskilt mycket, om alls.

Och vad gäller "Linux är inte enkelt" så är det självklart en fråga om vad olika människor tycker är enkelt eller svårt. Själv tycker jag att Linux är enkelt att installera och använda. Jag är dock medveten om att jag är färgad av att ha använt Linux i 20 år.

Vidare, vad gäller "Om det ska vara enkelt ska det fungera utan att man behöver göra några installationer, ... så finns det varianter av Linux som inte behöver installeras för att du skall kunna använda dem. Jag vet att Knoppix är en sådan variant som är tänkt att startas från CD-/DVD-skiva eller USB-minne, utan att installeras. När jag för många år sedan testade Ubuntu fanns möjligheten att använda det från installationsmediet, utan att installera något. Dock är det vanligast att använda alla varianter av Linux genom att installera dem först.

Slutligen, vad gäller "...öppna en konsol eller ändra massa inställningar." så är konsollen ett underbart verktyg för vissa saker, men uselt för andra. Det gäller att välja rätt verktyg för uppgiften man vill få gjort. Och vad gäller inställningar så är det en smaksak: en del människor använder sin skrivbordsmiljö som den är efter installationen, medan andra lägger timmar på att göra den personlig, efter eget tycke och smak. Själv hamnar jag någonstans i mitten, och lägger kanske så mycket som en timme på att göra skrivbordsmiljön till det jag vill ha, varje gång jag nyinstallerar hela systemet. Däri ingår att göra de inställningar jag vill, samt installera de program och verktyg jag vill ha.
Citera
2023-03-10, 22:47
Medlem
Jag kom for forsta gangen i kontakt med Linux 1999 (aven om jag kande till dess existens sedan tidigare, men jag spenderade min tid i huvudsak i AmigaOS innan dess) och da via Debian, som val far anses vara en av de mer komplicerade distros med nagon storre foljarskala vid tidpunkten. Redan da borjade Red Hat med att forsoka forenkla Linuxhantering for nyborjare via enkla grafiska granssnitt, och far val sagas vara nagon form av spirituell forfader for Ubuntu.
Citera
2023-03-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Och ändå har inte Linux desktop mer än på sin höjd 1,5% av OS-marknaden.

Det handlar nog dels om vanans makt dels av att datortillverkare ingått en symbios med Microsoft att skicka med Windows.

Lenovo däremot erbjuder via deras shop Thinkpads utan OS eller med Windows eller Linux.

Men du har nog rätt i din siffra. Även Proton säger att ungefär 1,4 procent av deras användare använder Linux. Den största andelen använder Android (vilket visserligen bygger på Linux), sedan kommer Windows och iOS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in