2023-03-10, 15:59
Medlem
Hej,

Behöver hjälp och är samtidigt också väldigt nyfiken att lära mig. Jag har börjat höra våra grannar efter vi haft OVK kontroll (tror jag).

Lite bakgrundsinfo:

Bor i bostadsrätt, byggdes ungefär 2016, 10 våningar, och vi bor på våning 4.
Det är en två och vi har grannar ovanför, under, till höger och till vänster.

Jag har tidigare aldrig hört grannens skrik/skratt/ men nu hör jag (inte så att jag hör koncersationer i vanlig ton men skratt/skrik etc. Detta var efter OVK, väldigt tydligt.
Innan hördes endast när ex dörr stängdes, någon gick med klackar, någon tappa något på golvet osv osv. Som jaf förstår så är det ljud från vägg/tak.

Så jag misstänker att nu är det via ventilation jag hör ljuden.

Min fråga är då; hur kommer det sig?
Kontrollen som gjordes var ”rengöring av ventilationena & justering av luftflöden”.

Vi har några till & från lufts ventilationer i lägenheten.

Är det via frånluft ljydet brukar komma, eller är det från till-luft det kommer? Och vad är det som gör att de hörs mindre/mer - ska man öka eller minska luftflödet, samt är det på från eller till ventilerna?

OBS: jag vet att man inte ska justera dessa själv då dom är inställda ”korrekt” men jag tänker mer att något liiiiiten justering kan väl knappat skada?
Citera
2023-03-10, 16:12
Medlem
atts avatar
Ljud från grannar kommer väl oftast genom väggar och bjälklag, snarare än genom ventilationskanalerna?

Har svårt att tro att OVK:n är orsaken. Ett så nytt hus torde ha separata kanaler till varje lägenhet. Ventilationsjusteringen skulle kunna göra att fläktljudet ökar, men rimligen inte grann-ljudet.

Kommer de ökade ljuden från alla håll? Eller kan det ha slumpat sig så att du fått en ny bullrig granne ungefär samtidigt som OVK:n gjordes?
Citera
2023-03-10, 16:36
Medlem
Nej alltså det som är så konstigt.
Ljudet började komma efter ”justering & rengöring av luftventiler”.

Det är samma granne (ovanför oss)

Kan det vara att jag har ”lägre” fläktljud nu, därav hör mer?

Att jag m a o hörde inte lika mycket innan för det ”täcktes av ventilationsljudet/luft”?

Har lästa trådar & sökt; flera som har också att man hört grannar (röster etc) från specifikt ventilation. Inte samma ljud som från väggar/grannar.

Om det hördes via väggar/tag hade jag hört innan OVK innan.
Citera
2023-03-10, 23:08
Medlem
Ingen som vet?
Citera
2023-03-13, 20:33
Medlem
Bump
Citera
2023-03-13, 20:43
Medlem
Pilsnerologs avatar
Ventilationskanalerna flyttar ljud mellan lägenheterna. Alla ventilationskanaler förutom im-kanalen i köket är kopplade till samma stam. Innan rengöringen var de fulla med damm som fungerade som en ljuddämpare. Nu är dammet borta och luftflödet bättre vilket gör att ljudet från dina grannar studsar fram enklare.
Citera
2023-03-13, 21:02
Medlem
Hört dock från andra jag pratat med (ej personer i samma byggnad såklart) att det Minskat vid rengöring & justering - så är det verkligen dammet? Alltså tvärtom från hur det blev för mig.

Är det inget med justeringen i sig dom påverkar hur mycket ljud som kommer in från grannar?
Citera
2023-03-13, 21:14
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letthemknow123
Hört dock från andra jag pratat med (ej personer i samma byggnad såklart) att det Minskat vid rengöring & justering - så är det verkligen dammet? Alltså tvärtom från hur det blev för mig.

Är det inget med justeringen i sig dom påverkar hur mycket ljud som kommer in från grannar?

Prata med några i huset också, om det är fler som upplevt ljudökning efter OVK:n har du svaret.
Citera
2023-03-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Prata med några i huset också, om det är fler som upplevt ljudökning efter OVK:n har du svaret.

Pratat med 2st, samma för dom.
Citera
2023-03-13, 21:16
Medlem
Citat:
Bump
Fenomenet du beskriver kallas överhörning, och kan uppstå om flera lokaler betjänas av samma kanal.
Det är sånt man tar hänsyn till och förhindrar i byggen av myndighetslokaler t.ex, där det ska kunna pratas hemligheter i kontoren.
Jag är tämligen säker på att så inte är fallet med era lägenheter, då varje lägenhet är en egen brandcell. Men troligen går era kanaler i samma schakt, och då en mängd ljuddämpande damm har rensats från kanalerna så är det väl möjligt att det kan bli lite resonans.
Citera
2023-03-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Fenomenet du beskriver kallas överhörning, och kan uppstå om flera lokaler betjänas av samma kanal.
Det är sånt man tar hänsyn till och förhindrar i byggen av myndighetslokaler t.ex, där det ska kunna pratas hemligheter i kontoren.
Jag är tämligen säker på att så inte är fallet med era lägenheter, då varje lägenhet är en egen brandcell. Men troligen går era kanaler i samma schakt, och då en mängd ljuddämpande damm har rensats från kanalerna så är det väl möjligt att det kan bli lite resonans.

Tacksam för svar, det låter logiskt, men vid snack med andra personer jsg känner/vänner så har dom upplevt annorlunda, där det blir tvärtom. Därav misstänker jag att det kan ha o göra med justeringen av luften (antingen till eller från).
Citera
2023-03-13, 22:32
Medlem
Citat:
Tacksam för svar, det låter logiskt, men vid snack med andra personer jsg känner/vänner så har dom upplevt annorlunda, där det blir tvärtom. Därav misstänker jag att det kan ha o göra med justeringen av luften (antingen till eller från).
Tvärtom? Har du provat att skrika genom en kudde? En ljudvåg skadas rätt kraftigt i centimetertjocka lager av damm jämfört av en ren plåtyta, dessvärre hämmas också luftflödet.

En injustering av det här slaget är faktiskt mer av en återställning till det som en gång var tänkt. Bortsett från klåfingriga hyresgäster som skruvat sönder balansen, så är föroreningar i kanalen den största boven.
En injustering från scratch innebär att ställa in för verksamheten erforderligt luftflöde i en lokal. Det jobbet är redan gjort, och ingen är sugen på att göra om det.

Det som gjorts är troligen små ändringar som innebär att du hamnar på rätt sida om miniminivån. Hör du ljud är det således inget du kan strypa bort utan att sabba flödet igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in