Citat:
Ursprungligen postat av
janeiker
hej!
jag gick in med en hyfsad slant i fonder och aktier vid sämsta möjliga tillfälle, när börsen hade hämtat sig efter covid, men innan raset som kom strax senare. således huvudsakligen röda siffror i ISK:n de senaste två åren, men i vissa fall har jag nu äntligen börjat gå plus.
jag skulle behöva er hjälp att eventuellt städa lite bland fonderna. vilka av dessa är ”dubletter”, eller bara allmänt dåliga? vilka bör jag sälja?
har pengar i dessa för tillfället:
TIN Ny Teknik AB
SEB Nordamerikafond Småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero
AMF Aktiefond Småbolag
Skandia Sverige Exponering
Länsförsäkringar Global Index
Handelsbanken Hållbar Energi
Avanza Sverige
Storebrand Global All Countries
Handelsbanken GI Småbolag
Storebrand Europa
Avanza Global
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad
Avanza Fastighet by Norhammar
Länsförsäkringar Fastighetsfond
LMM Kavaljer Investmentsbolagsfond
PLUS Allabolag Sverige
PLUS Småbolag Sverige
vore oerhört tacksam för tips och råd!
Det finns några väldigt simpla regler: investera brett, billigt och långsiktigt. Således borde allt som inte är "brett" eller "billigt" strykas.
Det saknas evidens för att aktivt förvaltade fonder utpresterar indexfonder långsiktigt, i mångt och mycket till följd av den mycket högre avgiften. Källa:
https://imgur.com/a/gFPrxZP Således borde du ta bort alla aktivt förvaltade fonder, vilket i praktiken är alla fonder med en avgift högre än 0,3%.
Vad gäller att spara brett så hjälper det inte att ha tio fonder, där många av dem överlappar (innehåller samma bolag). Du får inte mer diversifiering genom att ha tre fastighetsfonder, vars bolag redan dessutom ingår i breda svenska indexfonder (exempelvis PLUS Allabolag Sverige Index), vars bolag dessutom redan ingår i breda globala indexfonder (exempelvis Avanza Global). Allt du åstadkommer är att kraftigt övervikta specifika bolag.
I allmänhet så kan man säga att allt som behövs är en billig global indexfond, och en billig tillväxtmarknadsfond. Det täcker hela världsmarknaden. Då det verkar som att du vill ha en övervikt mot Sverige så är PLUS Allabolag Sverige ett bra val (billig, samt heltäckande för den svenska marknaden).
I slutet på dagen så är en portfölj bestående av 70% global indexfond, 20% svensk indexfond och 10% tillväxtmarknadsindexfond allt man behöver. Personligen har jag ingen svensk indexfond och följer helt enkelt bara världsmarknaden, men många känner sig ändå mer bekväma med lite mer koppling till hemmalandet (samt att det minskar kortsiktig volatilitet).