2023-03-10, 06:50
Medlem
hej!

jag gick in med en hyfsad slant i fonder och aktier vid sämsta möjliga tillfälle, när börsen hade hämtat sig efter covid, men innan raset som kom strax senare. således huvudsakligen röda siffror i ISK:n de senaste två åren, men i vissa fall har jag nu äntligen börjat gå plus.

jag skulle behöva er hjälp att eventuellt städa lite bland fonderna. vilka av dessa är ”dubletter”, eller bara allmänt dåliga? vilka bör jag sälja?

har pengar i dessa för tillfället:

TIN Ny Teknik AB
SEB Nordamerikafond Småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Avanza Zero
AMF Aktiefond Småbolag
Skandia Sverige Exponering
Länsförsäkringar Global Index
Handelsbanken Hållbar Energi
Avanza Sverige
Storebrand Global All Countries
Handelsbanken GI Småbolag
Storebrand Europa
Avanza Global
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad
Avanza Fastighet by Norhammar
Länsförsäkringar Fastighetsfond
LMM Kavaljer Investmentsbolagsfond
PLUS Allabolag Sverige
PLUS Småbolag Sverige

vore oerhört tacksam för tips och råd!
Citera
2023-03-10, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janeiker
hej!

jag gick in med en hyfsad slant i fonder och aktier vid sämsta möjliga tillfälle, när börsen hade hämtat sig efter covid, men innan raset som kom strax senare. således huvudsakligen röda siffror i ISK:n de senaste två åren, men i vissa fall har jag nu äntligen börjat gå plus.

jag skulle behöva er hjälp att eventuellt städa lite bland fonderna. vilka av dessa är ”dubletter”, eller bara allmänt dåliga? vilka bör jag sälja?

TIN Ny Teknik AB
Avanza Zero
AMF Aktiefond Småbolag
Avanza Sverige
Storebrand Europa
Avanza Global
PLUS Allabolag Sverige
PLUS Småbolag Sverige

Det finns några väldigt simpla regler: investera brett, billigt och långsiktigt. Således borde allt som inte är "brett" eller "billigt" strykas.

Det saknas evidens för att aktivt förvaltade fonder utpresterar indexfonder långsiktigt, i mångt och mycket till följd av den mycket högre avgiften. Källa: https://imgur.com/a/gFPrxZP Således borde du ta bort alla aktivt förvaltade fonder, vilket i praktiken är alla fonder med en avgift högre än 0,3%.

Vad gäller att spara brett så hjälper det inte att ha tio fonder, där många av dem överlappar (innehåller samma bolag). Du får inte mer diversifiering genom att ha tre fastighetsfonder, vars bolag redan dessutom ingår i breda svenska indexfonder (exempelvis PLUS Allabolag Sverige Index), vars bolag dessutom redan ingår i breda globala indexfonder (exempelvis Avanza Global). Allt du åstadkommer är att kraftigt övervikta specifika bolag.

I allmänhet så kan man säga att allt som behövs är en billig global indexfond, och en billig tillväxtmarknadsfond. Det täcker hela världsmarknaden. Då det verkar som att du vill ha en övervikt mot Sverige så är PLUS Allabolag Sverige ett bra val (billig, samt heltäckande för den svenska marknaden).

I slutet på dagen så är en portfölj bestående av 70% global indexfond, 20% svensk indexfond och 10% tillväxtmarknadsindexfond allt man behöver. Personligen har jag ingen svensk indexfond och följer helt enkelt bara världsmarknaden, men många känner sig ändå mer bekväma med lite mer koppling till hemmalandet (samt att det minskar kortsiktig volatilitet).
Senast redigerad av B0lters 2023-03-10 kl. 07:27.
Citera
2023-03-10, 10:52
Medlem
Citat:
hej!

TIN Ny Teknik AB
Avanza Zero
AMF Aktiefond Småbolag
Avanza Sverige
Storebrand Europa
Avanza Global
PLUS Allabolag Sverige
PLUS Småbolag Sverige

Ta bort alla förutom;

Länsförsäkringar Global Index 80%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
Citera
2023-03-10, 15:36
Medlem
hur mycket pengar har du i varje?
du har alldeles för många fonder eller har du någon strategi?
Citera
2023-03-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
och följer helt enkelt bara världsmarknaden
Jag blir nyfiken, när du säger världsmarknaden, menar du typ LF Global / Avanza Global, eller menar du typ Storebrand All Countries som inkluderar tillväxtmarknader? Jag vill egentligen inkludera hela världen (jag tror att det blir flera maktskiften under min livstid, så vill inte bara äga "västvärlden", men samtidigt 1) tråkigt att det är dyrare att investera i en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader, 2) tillväxtmarknader har gått så dåligt sista decenniet så lätt att känna recency bias, och 3) jag gillar inte alls hur t.ex. Kina beter sig så jag sover bättre om natten när jag exkluderar skitländerna.
Citera
2023-03-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Jag blir nyfiken, när du säger världsmarknaden, menar du typ LF Global / Avanza Global, eller menar du typ Storebrand All Countries som inkluderar tillväxtmarknader? Jag vill egentligen inkludera hela världen (jag tror att det blir flera maktskiften under min livstid, så vill inte bara äga "västvärlden", men samtidigt 1) tråkigt att det är dyrare att investera i en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader, 2) tillväxtmarknader har gått så dåligt sista decenniet så lätt att känna recency bias, och 3) jag gillar inte alls hur t.ex. Kina beter sig så jag sover bättre om natten när jag exkluderar skitländerna.

När jag säger hela världsmarknaden så menar jag en kombination av fonder som Avanza Global/Länsförsäkringar Global Index (utvecklade länder) och Avanza Emerging Markets/Länsförsäkringar Tillväxtmarknader (tillväxtmarknader). I praktiken samma sak som Storebrand All Countries.

1) Ifall du har Avanza så är Avanza Emerging Markets ett bra alternativ, som inte är särskilt dyrt. Ifall inte så finns det hyggliga alternativ från Länsförsäkringar och några andra banker. Det kommer bara utgöra 10-20% av din portfölj, så det blir inte så mycket dyrare.

2) Såklart kan det kännas så, men vi båda förstår att det är just recency bias. Att jaga vinnare är aldrig en bra idé.

3) Instämmer givetvis med dig där med. Det man skall komma ihåg är dock att den politiska risken som är associerad med tillväxtmarknader, och i synnerhet Kina, gör att företagen också värderas lågt. Risken må öka, men det gör faktiskt också den riskjusterade avkastningen.

I slutet på dagen så tror jag inte att jag kan kan värdera börsmarknaden bättre än den är nu. Ifall du dock är obekväm med att investera i tillväxtmarknader, men ändå ser styrkan i argumenten för att göra det, så kan du ju helt enkelt kompromissa; välj en fördelning på 5-10% istället för 10-20%. Då kan du förhoppningsvis sova bättre om nätterna, samtidigt som du ändå får en viss exponering mot den börsmarknaden.
Citera
2023-03-11, 07:56
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Ta bort alla förutom;

Länsförsäkringar Global Index 80%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 10%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%

Det här är ett bra råd. Det är en simpel portfölj som täcker i princip alla marknader till en låg avgift. Gör exakt så här och ombalansera årligen.
Citera
2023-03-11, 20:19
Medlem
Citat:
hej!

TIN Ny Teknik AB
Avanza Zero
AMF Aktiefond Småbolag
Avanza Sverige
Storebrand Europa
Avanza Global
PLUS Allabolag Sverige
PLUS Småbolag Sverige

Hade kört Lf globl index 40%
Spiltan invest 40%
AMF småbolag 20%
Citera
2023-03-14, 18:02
Medlem
Tack för alla tips!

Jag sålde av en hel drös med fonder utifrån era rekommendationer. Smått förbluffad över hur lång tid transaktionerna tar. När man köper går pengarna in redan dagen efter, vid försäljning tar det uppemot en vecka, i vissa fall längre tid än så.
Citera
2023-03-14, 20:30
Medlem
Citat:
Tack för alla tips!

Jag sålde av en hel drös med fonder utifrån era rekommendationer. Smått förbluffad över hur lång tid transaktionerna tar. När man köper går pengarna in redan dagen efter, vid försäljning tar det uppemot en vecka, i vissa fall längre tid än så.

Vilka fonder sålde du? Och hur ser din nya portfölj ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in