Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Staten ska inte ha någon koppling till religion i en sekulär stat som Sverige. Vi borde skriva ur alla referenser till religion ur våra grundlagar, (mig veterligt finns bara en men jag kan ha fel), stoppa alla bidrag till religiöst kopplade organisationer och helt klippa alla statliga band med all form av religion och dess utövande.
Alla föreningar skulle då behandlas lika, oavsett om man är fotbollsfan eller tror på en låtsaskompis, och religionsfriheten kan avskaffas eftersom det räcker utmärkt med de friheter som reglerar vad man får säga, hur man får samlas och vad man kan publicera.
Religion får gärna vara en personlig sak, men staten har ingen anledning att subventionera eller på annat sätt stödja organiserade religioner eller trossamfund.
Jag tycker stat ska ha
mer makt över trossamfunden, speciellt när det kommer till deras ekonomi och ledare. För har du ingen kontroll på samfunden där dina troende medborgare praktiserar sin tro så kommer främmande makt ta över den kontrollen blixtsnabbt, vilket var exakt det som hände här i Sverige.
Svenskar är så brutalt naiva när det kommer till religion och verkar tror att det är samma sak som den kastrerade Svenska Kyrkan.