Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-03-16, 11:35
  #37
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Skicka mig en länk som bekräftar att lax kostar 30 kr. Ni har väl både affärer och Internet i Ryssland?
Lidl i Sverige erbjöd lax för 80:- kilot i mars 2023.
30:- måste vara ryska priser.
Citera
2023-03-16, 20:17
  #38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Lidl i Sverige erbjöd lax för 80:- kilot i mars 2023.
30:- måste vara ryska priser.

Va 80kr i Sverige? Tror jag inte på. Billigaste jag sett senaste halvåret är varmrökt hel för 99-129 kr.
Citera
2023-03-19, 15:19
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
De passar på att höja priserna för att tjäna pengar på oss. Det är nästan lika jävligt nu som på 70-90 talet när vi låg på mycket högre priser än övriga europa.

Svensken är nog den dummaste europén som aldrig protesterar. Fransmännen skriker högt när marknaden eller staten är jävliga med oss vanliga människor. De kräver prisregleringar nu av politikerna när marknadskrafterna passar på att öka priserna över det som inflationen egentligen inneburit. Javisst har ryssen orsakat ökade energipriser och orsakat en strypning på spannmål, men inte fan ska man lura mig att det motiverar att exempelvis höja Alaskapollock på Willys från 57kr/kg till 97kr/kg.

Sverige ligger minst 10% högre i pris än övriga europa. Då ska man veta att det även i övriga europa är stora grossistoligopol som passat på agera gemensamt.

Är inte detta det man kallar Kartellbildning som man brukar försöka stävja när det gäller andra branscher. Beträffande att jävlas med vanligt folk får man tydligen göra vad man vill utan att politiken agerar.

Skäms på er alla fetarslade politiker!

Samtidigt har ju de spannmålsproducerande länderna bärgat rekordskördar under den gångna säsongen.
Till exempel att Kanada bärgade sin tredje största skörd någonsin.
Även tex Ryssland och Ukraina bärgade ju stora skördar trots kriget.
Så det borde finnas ett stort överskott nu.

Men Afrika växer väl med cirka 40 miljoner invånare per år.
Eller så var den 26 miljoner per år, prognosen för några år sedan.
Ungefär lika stor som den interna migrationen inom Afrika, dvs cirka 35 miljoner enligt
prognosen före pandemin.

Så det är väl bara som att hälla livsmedlena rakt ner i ett svart hål ?

Priset steg först på matoljor av olika slag, just på grund av exportstoppet från Ukraina.

Ukrainas lastfartyg och andra länders lastfartyg fick ju inte lägga till i de ukrainska
hamnarna på grund av Rysslands sjöblockad mot Ukraina.
Cirka 100-talet fartyg låg utanför och väntade i många veckor innan de fick lägga till och lasta.
Solrosolja steg snabbast i pris förstås för det är en av de populäraste matoljorna, och som nästan har den bredaste användningen av alla matoljorna.

Ukraina och Ryssland har goda jordar och bra odlingsförhållanden för solrosor.

Men Sverige har ju egen produktion av raps och rapsolja.
Men troligen ingen alls för solrosor.
Blir det en dålig sommar, så får man väl bara plöja ner solrosorna på hösten, typ...
Eller kanske ta dem som grisfoder, vem vet ?

Citat:
Ursprungligen postat av empompom
Därför man enbart handlar hos diverse turkaffärer numera. Billigare priser och dessutom bättre/roligare utbud än våra svenska skitbutiker.

Jotack, fick med mig mjölbaggar hem därifrån turkaffären. Nejtack !!!

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Självklart ska företag ha rätt att sätta vilket pris dom vill på sina varor.

Det skulle nog vara ett konstigt samhälle om politikerna skulle gå in och säga att företagen bara får lägga på ett visst antal kronor eller ett visst antal procent på varorna dom säljer eller tillverkar.

Kartellbildning är för övrigt när ett antal företag i en bransch i hemlighet går samman och gemensamt bestämmer att dom ska ha exakt samma priser på en vara. Det är olagligt.
Det är dock INTE olagligt att tjuvkika på andra företags priser och ta samma pris själv.

Vet ej om detta är sant. I Sverige är väl kartellbildning inte olagligt på samma sätt som i USA. Mjölkleverantören Arla är ihop med tex Norrmejerier och Skånemejerier en kartell, vad jag vet. Men den är ett resultat av den svenska lantbrukspolitiken, med prisregleringar mm.

I USA var det ett hett ämne med truster, och att USAs lagstiftning förbjöd truster och oligopol. Ett oligopol finns dock kvar tror jag, nämligen tillverkningen av registreringsplåtar
till bilarna, och tryckningen av sedlar. Fast dessa oligopol är ju naturliga och meningslöst att konkurrensutsätta dessa.
Här står det rätt så utförligt om USAs antitrustlagstiftning:
https://en.wikipedia.org/wiki/United...antitrust_law/
Som har en mycket intressant historia.
Läser man USAs rättsliga historia så framkommer det ju att den har format USAs företag
på så vis att de i princip avsätter pengar kontinuerligt i budgeten för (kommande)
rättsliga tvister.

Och som någon cynisk (anti-)feminist skrivit när MeToo-vågen tog fart på någon blogg jag läste att feministerna fått nys om att det fanns mycket pengar att hämta där.

Så om privatpersonen Xxxx Yyyy inte har så mycket egna pengar så försökte feministerna med deras företag istället. Eftersom företagen måste åtminstone ha en viss ansvarsförsäkring för sina anställda.
Och då startade hela MeToo-vågen, med stämningar hit och dit...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback