• 1
  • 2
2023-03-09, 08:04
Medlem
Rsta bort Loreen p lrdag fr tusan. S trtt p hra media prata om henne hela tiden o favvorisera. Kan man inte stlla sig p scen utan auto tune som gr in och hjlper till... Lt bli!!!
Rsta p Smash eller nt annat
Citera
2023-03-09, 08:08
Medlem
rligt talat tycker jag hon ser ut som om hon tar droger.
Sen bojkottar jag hela melodifestivalen. Blev less p den redan 2005.
Citera
2023-03-09, 08:10
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorkalles
Rsta bort Loreen p lrdag fr tusan. S trtt p hra media prata om henne hela tiden o favvorisera. Kan man inte stlla sig p scen utan auto tune som gr in och hjlper till... Lt bli!!!
Rsta p Smash eller nt annat

Just ja, fr Smash into Pieces lter s jvla bra utan korrigering...

https://www.tiktok.com/@smashintopie...95094806744325
Citera
2023-03-09, 08:45
Medlem
RedXs avatar
Mello r inte en tvling om vem som gr det bsta numret, det r en popularitetsomrstning.

Lite som om en fotbollsmatch inte skulle avgras av hur mnga ml respektive lag gjort utan i stllet genom att publiken efter matchen fr rsta p vilket lag de gillar mest. D spelar det ganska liten roll vad som egentligen hnder p plan. r man ett fan av Djurgrden/Loreen kommer de att f ens rst oavsett om motstndarna varit bttre eller ej.

Det kan ven ses som en tvling fr den som tycker att popularitet r viktigare n kompetens. Pbelvlde fre meritokrati osv
Senast redigerad av RedX 2023-03-09 kl. 08:47.
Citera
2023-03-09, 10:08
Medlem
TheGretaResets avatar
Sista gngen jag sg mello var peo tyren och kee marcello med som ltskrivare. Sedan har jag varit p fest nr mello varit p utan att jag kollat.
Av ngon anledning sg jag det finska hrdrockbandet som vann, de dr med de ljliga maskerna. Just nr de sjunger om som vinnare.
Citera
2023-03-09, 10:20
Medlem
Ghastens avatar
Just nu anvnder flera av dom strsta vrldsartisterna auto tune.

Vem bryr sej s lnge lten r bra s spelar det ingen roll. Jag blir iallafall inte irriterad. Det r underhllning. Det r samma sak som att inget fr sminka sej snyggare eller att anvnda fake explosioner i filmer utan man mste sprnga p riktigt.
Citera
2023-03-09, 11:11
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fattar inte riktigt problemet med auto tune. Nr auto tune blev kommersiellt tillgngligt s gnlldes det p att nu jvlar kunde vilken tondv sjundeklassare som helst lta som Whitney Houston. Fr det frsta, vore inte det bra om det hade fungerat s? Fr det andra stmmer det inte. Det r lite som att sga att om man fr anvnda linjal s kan ju vem som helst bli arkitekt och rita upp en fungerande husritning.

Loreen r emellertid allt annat n en tondv sjundeklassare. Att hennes produktion anvnder sig av auto tune r inte mer anmrkningsvrt n att de anvnder en kompressor och EQ p hennes rst. Auto tune r liksom inte synonymt med att man inte kan sjunga. Faktum r att det lter fan nr folk som inte kan sjunga anvnder auto tune. Lite som nr folk som inte r arkitekter frsker rita ritningar med linjal.

Men jag fattar inte riktigt problemet, liksom. Tnk om det hade varit s bra att vilken tondv pajas som helst hade ltit som rena rama Elvis med lite auto tune. Hur r det dligt? r det dligt att Loreens sng blir ngon procent eller tv lite mer perfekt i tonskerhet med auto tune?
Citera
2023-03-09, 11:14
Medlem
Melodifestivalen ska vara s plastigt och tillrttalagt som mjligt. Det r det som r tvlingen. Det finns gott om bra musik att lyssna p, s det r bara byta kanal.
Citera
2023-03-09, 11:22
Medlem
snegdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag fattar inte riktigt problemet med auto tune. Nr auto tune blev kommersiellt tillgngligt s gnlldes det p att nu jvlar kunde vilken tondv sjundeklassare som helst lta som Whitney Houston. Fr det frsta, vore inte det bra om det hade fungerat s? Fr det andra stmmer det inte. Det r lite som att sga att om man fr anvnda linjal s kan ju vem som helst bli arkitekt och rita upp en fungerande husritning.

Loreen r emellertid allt annat n en tondv sjundeklassare. Att hennes produktion anvnder sig av auto tune r inte mer anmrkningsvrt n att de anvnder en kompressor och EQ p hennes rst. Auto tune r liksom inte synonymt med att man inte kan sjunga. Faktum r att det lter fan nr folk som inte kan sjunga anvnder auto tune. Lite som nr folk som inte r arkitekter frsker rita ritningar med linjal.

Men jag fattar inte riktigt problemet, liksom. Tnk om det hade varit s bra att vilken tondv pajas som helst hade ltit som rena rama Elvis med lite auto tune. Hur r det dligt? r det dligt att Loreens sng blir ngon procent eller tv lite mer perfekt i tonskerhet med auto tune?

Du har s rtt. Folk som klagar p att artister anvnder autotune verkar inte ha en aning om vad autotune r.

>>>HELA<<< den proffisionella musikbranschen anvnder autotune eller andra verktyg fr att korrigera vocals till perfektion. ven dessa brlmgiga jvla pisspung-band som Smash into pieces @farbrorkalles
Citera
2023-03-09, 11:27
Medlem
sfrges avatar
Jag visste faktiskt inte att man kan anvnda autotune live. Jag trodde bara att det var ngot som producenten kunde anvnda i studion fr att putsa till sngen.
Citera
2023-03-09, 11:31
Medlem
Anvnder man autotune live ocks? Trodde det endast var ngot musikingenjrer eller vad de kallas sysslade med i studion. Trodde fram tills nu att det var drfr alla tondva som gjort karrir med hjlp av autotune undvek att ka p turn. r inte det fusk, knns lite som att vem som helst skulle kunna trycka p play d och mima till sina ltar?
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-03-09 kl. 11:33.
Citera
2023-03-09, 11:41
Medlem
snegdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Anvnder man autotune live ocks? Trodde det endast var ngot musikingenjrer eller vad de kallas sysslade med i studion. Trodde fram tills nu att det var drfr alla tondva som gjort karrir med hjlp av autotune undvek att ka p turn. r inte det fusk, knns lite som att vem som helst skulle kunna trycka p play d och mima till sina ltar?

Nope. Man kan lgga autotune direkt p micken. Det r ju inte sn kraftig autotune som typ T-pain krde med frr. Det ligger bara p slightly fr att finjustera tonerna.

Om artisten som sjunger r tondv och sjunger helt fel toner frn brjan s blir det bara vrre med autotune.
Men om man r totalt tondv s tror jag inte att man r med i melodifestivalen frn brjan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in