Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-09, 08:04
  #1
Medlem
Rösta bort Loreen på lördag för tusan. Så trött på höra media prata om henne hela tiden o favvorisera. Kan man inte ställa sig på scen utan auto tune som går in och hjälper till... Låt bli!!!
Rösta på Smash eller nåt annat
Citera
2023-03-09, 08:08
  #2
Medlem
Ärligt talat tycker jag hon ser ut som om hon tar droger.
Sen bojkottar jag hela melodifestivalen. Blev less på den redan 2005.
Citera
2023-03-09, 08:10
  #3
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorkalles
Rösta bort Loreen på lördag för tusan. Så trött på höra media prata om henne hela tiden o favvorisera. Kan man inte ställa sig på scen utan auto tune som går in och hjälper till... Låt bli!!!
Rösta på Smash eller nåt annat

Just ja, för Smash into Pieces låter så jävla bra utan korrigering...

https://www.tiktok.com/@smashintopie...95094806744325
Citera
2023-03-09, 08:45
  #4
Medlem
RedXs avatar
Mello är inte en tävling om vem som gör det bästa numret, det är en popularitetsomröstning.

Lite som om en fotbollsmatch inte skulle avgöras av hur många mål respektive lag gjort utan i stället genom att publiken efter matchen får rösta på vilket lag de gillar mest. Då spelar det ganska liten roll vad som egentligen händer på plan. Är man ett fan av Djurgården/Loreen kommer de att få ens röst oavsett om motståndarna varit bättre eller ej.

Det kan även ses som en tävling för den som tycker att popularitet är viktigare än kompetens. Pöbelvälde före meritokrati osv…
__________________
Senast redigerad av RedX 2023-03-09 kl. 08:47.
Citera
2023-03-09, 10:08
  #5
Medlem
TheGretaResets avatar
Sista gången jag såg mello var peo tyren och kee marcello med som låtskrivare. Sedan har jag varit på fest när mello varit på utan att jag kollat.
Av någon anledning såg jag det finska hårdrockbandet som vann, de där med de löjliga maskerna. Just när de sjunger om som vinnare.
Citera
2023-03-09, 10:20
  #6
Medlem
Ghastens avatar
Just nu använder flera av dom största världsartisterna auto tune.

Vem bryr sej så länge låten är bra så spelar det ingen roll. Jag blir iallafall inte irriterad. Det är underhållning. Det är samma sak som att inget får sminka sej snyggare eller att använda fake explosioner i filmer utan man måste spränga på riktigt.
Citera
2023-03-09, 11:11
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Jag fattar inte riktigt problemet med auto tune. När auto tune blev kommersiellt tillgängligt så gnälldes det på att nu jävlar kunde vilken tondöv sjundeklassare som helst låta som Whitney Houston. För det första, vore inte det bra om det hade fungerat så? För det andra stämmer det inte. Det är lite som att säga att om man får använda linjal så kan ju vem som helst bli arkitekt och rita upp en fungerande husritning.

Loreen är emellertid allt annat än en tondöv sjundeklassare. Att hennes produktion använder sig av auto tune är inte mer anmärkningsvärt än att de använder en kompressor och EQ på hennes röst. Auto tune är liksom inte synonymt med att man inte kan sjunga. Faktum är att det låter fan när folk som inte kan sjunga använder auto tune. Lite som när folk som inte är arkitekter försöker rita ritningar med linjal.

Men jag fattar inte riktigt problemet, liksom. Tänk om det hade varit så bra att vilken tondöv pajas som helst hade låtit som rena rama Elvis med lite auto tune. Hur är det dåligt? Är det dåligt att Loreens sång blir någon procent eller två lite mer perfekt i tonsäkerhet med auto tune?
Citera
2023-03-09, 11:14
  #8
Medlem
Melodifestivalen ska vara så plastigt och tillrättalagt som möjligt. Det är det som är tävlingen. Det finns gott om bra musik att lyssna på, så det är bara byta kanal.
Citera
2023-03-09, 11:22
  #9
Medlem
snegdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag fattar inte riktigt problemet med auto tune. När auto tune blev kommersiellt tillgängligt så gnälldes det på att nu jävlar kunde vilken tondöv sjundeklassare som helst låta som Whitney Houston. För det första, vore inte det bra om det hade fungerat så? För det andra stämmer det inte. Det är lite som att säga att om man får använda linjal så kan ju vem som helst bli arkitekt och rita upp en fungerande husritning.

Loreen är emellertid allt annat än en tondöv sjundeklassare. Att hennes produktion använder sig av auto tune är inte mer anmärkningsvärt än att de använder en kompressor och EQ på hennes röst. Auto tune är liksom inte synonymt med att man inte kan sjunga. Faktum är att det låter fan när folk som inte kan sjunga använder auto tune. Lite som när folk som inte är arkitekter försöker rita ritningar med linjal.

Men jag fattar inte riktigt problemet, liksom. Tänk om det hade varit så bra att vilken tondöv pajas som helst hade låtit som rena rama Elvis med lite auto tune. Hur är det dåligt? Är det dåligt att Loreens sång blir någon procent eller två lite mer perfekt i tonsäkerhet med auto tune?

Du har så rätt. Folk som klagar på att artister använder autotune verkar inte ha en aning om vad autotune är.


>>>HELA<<< den proffisionella musikbranschen använder autotune eller andra verktyg för att korrigera vocals till perfektion. Även dessa brölmögiga jävla pisspung-band som Smash into pieces @farbrorkalles
Citera
2023-03-09, 11:27
  #10
Medlem
sfrges avatar
Jag visste faktiskt inte att man kan använda autotune live. Jag trodde bara att det var något som producenten kunde använda i studion för att putsa till sången.
Citera
2023-03-09, 11:31
  #11
Medlem
Använder man autotune live också? Trodde det endast var något musikingenjörer eller vad de kallas sysslade med i studion. Trodde fram tills nu att det var därför alla tondöva som gjort karriär med hjälp av autotune undvek att åka på turné. Är inte det fusk, känns lite som att vem som helst skulle kunna trycka på play då och mima till sina låtar?
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-03-09 kl. 11:33.
Citera
2023-03-09, 11:41
  #12
Medlem
snegdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Använder man autotune live också? Trodde det endast var något musikingenjörer eller vad de kallas sysslade med i studion. Trodde fram tills nu att det var därför alla tondöva som gjort karriär med hjälp av autotune undvek att åka på turné. Är inte det fusk, känns lite som att vem som helst skulle kunna trycka på play då och mima till sina låtar?

Nope. Man kan lägga autotune direkt på micken. Det är ju inte sån kraftig autotune som typ T-pain körde med förr. Det ligger bara på slightly för att finjustera tonerna.

Om artisten som sjunger är tondöv och sjunger helt fel toner från början så blir det bara värre med autotune.
Men om man är totalt tondöv så tror jag inte att man är med i melodifestivalen från början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback