Ponera att man ansökt om ett bolån hos en bank. Man ansöker i tron om att man ska få typ 3.4% eller vad det kan va. (Bundet lån)
Det tar 1-3 dagar för lånet att betalas ut.
Deras system funkar så att man får den ränta som gäller på utbetalningsdagen.
Har man rätt att bara skicka tillbaka hela summan ifall räntan hamnar på en nivå man inte räknat med? (Bundet lån)
Dagens situationen så ändras ju räntor kors och tvärs hela tiden och det kan vara rejäla skutt.
Nej är i gång med att flytta bolån.
Så skiten betalas väl ut till mig/min tidigare bank?
Nej ett bolån betalas aldrig ut på ditt konto. Hur tänkte du där? Utökar du ett bolån så betalas det självklart ut på ditt konto. Ska du byta bank så sköter bankerna det imellan sig så du ser aldrig pengarna.
Senast redigerad av glajarn 2023-03-08 kl. 22:19.
Nej ett bolån betalas aldrig ut på ditt konto. Hur tänkte du där? Utökar du ett bolån så betalas det självklart ut på ditt konto. Ska du byta bank så sköter bankerna det imellan sig så du ser aldrig pengarna.
Bolånet kan visst betalas ut till ett eget konto i vissa fall. Till exempel om en obelånad bostad belånas.
Lugnt! Man har två veckors ångerrätt på lån enligt lag vill jag minnas. Ring banken och åberopa den
Citat:
Ursprungligen postat av Yasaius
Smart och rätt :d
Nej, det är inte rätt när det gäller bolån:
Du har ingen ångerrätt på bolån, till skillnad från de flesta andra typer av lån där du som huvudregel har 14 dagars ångerrätt. Du som är konsument har dock alltid rätt att avsluta lånet i förtid. Om du löser ditt lån under en period då räntan är bunden kan du få betala ränteskillnadsersättning till långivaren.
och
Rätten att ångra lån och krediter finns i konsumentkreditlagen och ångerrätten gäller oavsett om du tog lånet på distans eller inte. Men ångerrätten gäller inte för bolån, de är undantagna.
Man har dock (minst) 7 dagars betänketid.
Betänketiden ska sättas med hänsyn till den tid som det kan ta för erbjudandet att nå fram till dig, och till den tid det tar för ditt svar att nå långivaren. Den tid som du har till ditt förfogande för att överväga erbjudandet ska vara minst sju dagar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!