2023-03-10, 09:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.flash
Eller så har den stått i en stuga, outnyttjad bostad eller lokal. Sluta trolla.
Det hade TS skrivit i så fall. Och "Sommarstugeägare" är väl inte precis vad TS utstrålar, men han kan svara för sig själv.

Att betala elen för en sommarstuga som står övergiven i 3 år med alla apparater på och tredubblat elpris senaste året verkar rätt magiskt. Undrar om han heter Wallenberg.
Citera
2023-03-10, 11:46
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Frysen drar mest el i alla hushåll.

Med 3 kr/kwh så drar din frys (i snitt) 2700 kr per år.

Nej, spisen drar mest energi. Utan konkurrens.

Jag har ett stort frysskåp och ett stort kylskåp. Dessa drar tillsammans 1 Kwh per dygn. Det blir under 400Kwh per år. Regleringen av frysskåpet har jag byggt om, så att jag håller något högre temperatur, men har bättre koll. Min energikostnad ligger på knappt hälften av vad din tar.

Ps. Det beror på om man lagar mat hemma förstås.
Senast redigerad av What-the-heck 2023-03-10 kl. 12:13.
Citera
2023-03-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
En mjölk efter 3 år kanske ok ?

Är det inte typ honung /marmelad /konserver tvivlar jag på att något är färskt i den kylen.

Men skulle vara kul med lite bild/film bevis på spektaklet.

Nu för du skärpa dig! Allt detta mjäkande med ”bäst-före-datum”. Lukta och smaka kommer man långt på.
Saker håller mycket längre än vad man tror.
Citera
2023-03-10, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Så är det, men nu måste det öppnas och rengöras. En hel del ofräscht där inne. Vilka risker finns med att öppna, kan jag drabbas av botulism eller något annat otäckt?

Ja jag vet jag är efterbliven så bespar mig massa epitet

Nu får du komma med update för fan!
Citera
2023-03-10, 12:59
Medlem
Hussefars avatar
Hoppas du inte har ett gäng rödbetor i kylen. Helvete vad det kan lukta när det blir gammalt. Man kan inte tro det.

Pratar av egen erfarenhet.

Är inte avundsjuk på dig och ditt projekt.
Citera
2023-03-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Matvaror i kyl håller ofta längre än man tror. Lukta på mjölken, lukar det inte konstigt så är den förmoligen ok. Mögel på ost och sånt kan du bara skära bort.

Mjölken ok? Han har inte öppnat kylskåpet på 3 år. Vad är det du inte förstår? Ska han dricka mjölken eller vad fan är det du menar.
Citera
2023-03-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
3 år kan vara ganska lugnt. Jag fick elen avstängd en gång och upptäckte detta efter en vecka cirkus. Det luktade helvete om frysen på grund av en öppnad påse fisk. Rödspätta för att vara exakt.

Men efter 3 år så torde det vara förmultnat och klart, i princip. Således borde det inte vara så mycket lukt heller.
Men du borde bara slänga det där kylskåpet alternativ ta in en städfirma som får lösa det åt dig om du nu bor i en hyreslägenhet.
dU FICK elen avstängd och upptäckte det inte på en vecka?
Citera
2023-03-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
dU FICK elen avstängd och upptäckte det inte på en vecka?

Precis. Jag var inte hemma den veckan. Lustigt va?
Citera
2023-03-10, 15:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Nej, spisen drar mest energi. Utan konkurrens.

Jag har ett stort frysskåp och ett stort kylskåp. Dessa drar tillsammans 1 Kwh per dygn. Det blir under 400Kwh per år. Regleringen av frysskåpet har jag byggt om, så att jag håller något högre temperatur, men har bättre koll. Min energikostnad ligger på knappt hälften av vad din tar.

Ps. Det beror på om man lagar mat hemma förstås.
Nja, en induktionsspis drar ganska lite och värmer en kastrull vatten på en minut. En ugn är väl 2kW och drar ju massor när den är på, men används bara 1-3 timmar i veckan mot frysens 168 timmar i veckan. Så av alla maskiner i ditt hem drar frysen mest per år.

Jag har stängt av min frys och min elkostnad för 100kvm ny lägenhet är ca 100 kr per månad.
Citera
2023-03-10, 17:16
Medlem
53....so whats avatar
Sist du skrev i nåt forum var 21-12-12.

"Har en oöppnad vaniljsås från kylen i affären, den har stått i rumstemperatur i 24 timmar. Går den att konsumera?"

Hur gick det till tidsmässigt?... på över 3 år?

TS lär ha dött av en chock eller liknande, skumma gaser kanske, eftersom han inte vill svara
Citera
2023-03-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Precis. Jag var inte hemma den veckan. Lustigt va?
Tja det förklarar saken men fick du inte påminnelser?
Citera
2023-03-10, 19:24
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Matvaror i kyl håller ofta längre än man tror. Lukta på mjölken, lukar det inte konstigt så är den förmoligen ok. Mögel på ost och sånt kan du bara skära bort.

😂👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in