2023-03-08, 20:11
Medlem
Gullsnusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Men var inte lukten inbiten i kylen och lister och sånt?

Alltså kylen blev faktiskt helt okej efteråt. Fick ställa in glas med ättika en tid efter för att driva ut lukt. Okej idag!

Värre var det med toaletten med all intorkad urin runtom. Använder ALDRIG hans toalett efter "incidenten".
Citera
2023-03-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Frysen drar mest el i alla hushåll.

Med 3 kr/kwh så drar din frys (i snitt) 2700 kr per år.

Då räknar du med att den används, dvs öppnas frekvent. Som sagt, min har dragit 15kr/mån som oöppnad. Den drar mycket mindre då än om den används.
Citera
2023-03-08, 22:27
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullsnusen
Alltså kylen blev faktiskt helt okej efteråt. Fick ställa in glas med ättika en tid efter för att driva ut lukt. Okej idag!

Värre var det med toaletten med all intorkad urin runtom. Använder ALDRIG hans toalett efter "incidenten".
Äh, det får ni lätt bort med lite saltsyra.
Citera
2023-03-08, 22:43
Medlem
Hade kört rengörings medel typ yes på spray flaska sprutat ner och låtit det dra lite. Torka rent så mkt det går 2ggr. Sprita och gnugga några omgångar igen för att slutligen lägga ett fat med ättika ligga och mysa i nån dag och sedan vädra.

Problemet är att man inte kommer åt i kyl ventilationen så mögel kommer det alltid att vara om det nu är överväxt oavsett hur mkt man gnuggar. Dvs kyl kanalerna där kall luften sprids runt.

Sköter man om sin kyl dvs tvättar den invändigt några gånger per år kan dom hålla väldigt länge. Börjar dom lukta konstigt trots man rengjort äre dax att kolla på en ny. En kyl ska inte lukta alls i princip när den gått helt utan matvaror i något dygn.
Citera
2023-03-08, 22:51
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Lukta och smaka. Det är DU som bestämmer om mjölken är dålig, inte bäst-före-datum.

Mjölk blir inte dåligt
Citera
2023-03-08, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Så är det, men nu måste det öppnas och rengöras. En hel del ofräscht där inne. Vilka risker finns med att öppna, kan jag drabbas av botulism eller något annat otäckt?

Ja jag vet jag är efterbliven så bespar mig massa epitet

Har du möjlighet att ta ut det innan du öppnar så gör det.
Citera
2023-03-08, 22:59
Medlem
Livssynslurks avatar
Använd ett bra andningsskydd, kan behövas vid en hemsk upplevelse.
Har du egentligen andra områden du behöver rengöra?
Citera
2023-03-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Matvaror i kyl håller ofta längre än man tror. Lukta på mjölken, lukar det inte konstigt så är den förmoligen ok. Mögel på ost och sånt kan du bara skära bort.

Finns ingen färskvara som håller i tre år, eventuellt ost om den är oöppnad och inte har vakumsläpp men det är o tänja på gränserna. Inget som förvaras kallt brukar ha en hållbarhet på över tre år.
Citera
2023-03-09, 07:09
Medlem
Paddan1000s avatar
Det finns ett avsnitt av Cowboy Bebop på temat:

https://www.youtube.com/watch?v=gCuSNMSv-Os

Lösningen där var att skicka ut kylskåpet i rymden utan att befatta sig med innehållet:

https://www.youtube.com/watch?v=_97M0tV94CM&t=59s
Citera
2023-03-09, 09:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.flash
Då räknar du med att den används, dvs öppnas frekvent. Som sagt, min har dragit 15kr/mån som oöppnad. Den drar mycket mindre då än om den används.
Öh nej en frys kostar inte 15 kr per månad i elkostnad och du trollar alltså.
Citera
2023-03-09, 09:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Hur förklarar du då min årsförbrukning på 635 kWh för en hel lägenhet?

OnT: Var med om en frys som hade en massa kött i sig där strömmen gick. Den var bara att kassera efteråt. Gick typ inte att få bort lukten efteråt. Luktar nog inte särskilt gott inne i kylskåpet om det stått matvaror där under tiden.
En pytteliten splitter ny frys som är full med varor drar nog inte så mycket. Sannolikheten för detta, för en person som inte ens öppnar sin kyl så han dricker bara vatten eller varm coca cola och äter ingen frukost = schimpans, är noll.
Citera
2023-03-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En pytteliten splitter ny frys som är full med varor drar nog inte så mycket. Sannolikheten för detta, för en person som inte ens öppnar sin kyl så han dricker bara vatten eller varm coca cola och äter ingen frukost = schimpans, är noll.

Eller så har den stått i en stuga, outnyttjad bostad eller lokal. Sluta trolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in