2023-03-08, 12:16
Medlem
3 år kan vara ganska lugnt. Jag fick elen avstängd en gång och upptäckte detta efter en vecka cirkus. Det luktade helvete om frysen på grund av en öppnad påse fisk. Rödspätta för att vara exakt.

Men efter 3 år så torde det vara förmultnat och klart, i princip. Således borde det inte vara så mycket lukt heller.
Men du borde bara slänga det där kylskåpet alternativ ta in en städfirma som får lösa det åt dig om du nu bor i en hyreslägenhet.
Citera
2023-03-08, 12:17
Avslutad
Det beror fullständigt på vad du haft i kylen och om den varit på eller avstängd. I bästa fall kommer de inte lukta någonting, i sämsta fall lite mögel. Min familj hade tex. en kyl i hobbyrummet/källaren där någon av oss glömt hushållsost och potatissallad. Den hade legat där i minst 3år, osten var helt grön och de luktade lite mögel, var bara att rengöra utan problem..
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-03-08 kl. 12:23.
Citera
2023-03-08, 12:23
Medlem
Narutoshippchops avatar
Inte öppnat på 3 år? Har du ett styckat lik där inne eller?
Citera
2023-03-08, 12:40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Släng det inte. Ställ det någonstans, kan vara en rolig party-pryl.

"Om du vill ha en bira så står den i den kylen, ta för dig"

Så öppnar dom det, så får man sig ett skratt på någon annans bekostnad.
Haha.

Nu tror jag iofs att TS inte är typen som kan bjuda hem folk bara sådär. Först måste han kasta ut några ton bråte som bara råkar finnas i bostaden.
Citera
2023-03-08, 12:40
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Borde inte alla mikroorganismer haft sin storhetstid sedan länge och allt TS kommer mötas av är utdöda samhällen med bara små spår som vittnar om forna dagars rikedomar och materiella överflöd?
Citera
2023-03-08, 12:46
Medlem
StigEngstroms avatar
Frågan är såklart vad fan du har i kylen men med ett "normalt" blandat innehåll så kanske det inte är så farligt efter 3 år? Mjölken borde väl ha slutat lukta för längesen?
Men köp ett nytt!
Citera
2023-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Hur kan man inte öppna ett kylskåp på 3 år ? Ett kylskåp i en sommarstuga du inte besökt på 3 år ?

Är typ inte flertalet på FB missbrukare... Känns vardagsmat med dessa funderingar och amfetamin nämns i rätt många trådar så fort man kommer in på kost och träning.
Citera
2023-03-08, 12:50
Moderator
evilhoneys avatar
Det finns en finsk youtuber som städar åt hoarders och andra med mental ohälsa som låtit städningen förfalla helt. Det finns en del klipp med riktigt räliga kylskåp där också. Hon visar och förklarar även hur hon gör rent och vilka produkter hon använder. Det kanske kan fungera som tips och inspiration.
https://www.youtube.com/@Aurikatariina
Citera
2023-03-08, 12:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är typ inte flertalet på FB missbrukare... Känns vardagsmat med dessa funderingar och amfetamin nämns i rätt många trådar så fort man kommer in på kost och träning.
Hear hear.
Jag har varit inne i missbrukarhem där det varit sopor och skit överallt och det varit såklart att man inte kunnat tillaga ett skit i köket, så mycket skit i vägen att sätta på vattnet eller ha en kastrull på spisen varit helt omöjligt.
Finns säkert pundare som aldrig byter sitt kylskåp när den har gått sönder.
Citera
2023-03-08, 12:51
Medlem
Jag fattar att det blivit en jobbig grej, tycker du ska försöka distansera dig det jobbiga känslomässiga genom att närma dig projektet med inställningen

”vad intressant”

På med diskhandskar fram med en svart sopsäck, och så skyfflar du ner allt i säcken knyter och går och kastar.

Sen tar du diskmedel och en tvättsvamp och skurar, sätt på köksradio, det där är gjort på en halvtimme så kan du garva redan ikväll över hur jävla efterbliven du är som inte tog tag i det tidigare, ångesten över skiten har kostat mer än görandet.
Citera
2023-03-08, 12:52
Medlem
zombie-nations avatar
Har ett sådant kylskåp med men det är bra mycket mer än tre år. Jag har bara glömt bort att det finns. Ska jag öppna det tycker ni? Det är ett litet kylskåp som står i kokskåpet. Det använder inte jag, har kök.

Du kommer inte drabbas av botulism, det kräver avsaknad av syre helt.

Däremot finns det en reell risk för rost och att det plötsligt kan läcka freon om det är så gammalt. Men då märker du det. Det har en konstig lukt.

Är det mekaniskt OK är det klart det går att få rent.
Citera
2023-03-08, 12:55
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Så är det, men nu måste det öppnas och rengöras. En hel del ofräscht där inne. Vilka risker finns med att öppna, kan jag drabbas av botulism eller något annat otäckt?

Ja jag vet jag är efterbliven så bespar mig massa epitet
3 år är väl inget, min morbror lät det stå oöppnat 5,3 år inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in