2023-03-08, 00:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Personen på AF kommer inte kunna avkrävas något ansvar. Det finns en påtaglig risk att de skiter sig och endast du kommer bli lidande.

Hur försörjer du dig nu?
Hänger din försörjning på att du följer AFs program? Hur länge sedan var de du var sjukskriven? Gick du direkt till AF efter sjukskrivningen utan att missa en dag osv? SGI är fan inte lätt att bibehålla.
Det är så sjukt. De mupparna håller varandra om ryggen. Vad i helvete får vi för våra skattepengar?

Blev av med sjukpenningen 2018, efter ett möte med en dryg handläggare från Arbetsförmedlingen, och en lika dryg jävel från Förnedringskassan. Man tyckte att jag var frisk och gick emot min specialistläkarens bedömning. Naturligtvis skrev jag in mig första dagen ENBART för att skydda min SGI. Inget annat. Sedan dess har jag varit inskriven fram tills nu. Allt som allt har jag fått aktivitetsstöd i 450 dagar.

Hur jag har försörjt mig alla dessa år? Ja det undrar jag också. Det har inte varit lätt.
Citera
2023-03-08, 09:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
Det är så sjukt. De mupparna håller varandra om ryggen. Vad i helvete får vi för våra skattepengar?

Blev av med sjukpenningen 2018, efter ett möte med en dryg handläggare från Arbetsförmedlingen, och en lika dryg jävel från Förnedringskassan. Man tyckte att jag var frisk och gick emot min specialistläkarens bedömning. Naturligtvis skrev jag in mig första dagen ENBART för att skydda min SGI. Inget annat. Sedan dess har jag varit inskriven fram tills nu. Allt som allt har jag fått aktivitetsstöd i 450 dagar.

Hur jag har försörjt mig alla dessa år? Ja det undrar jag också. Det har inte varit lätt.

Två olika byråkratier som inte lirar med varandra.
Din sits suger verkligen då FK aldrig (sticker ut hakan lite här) kommer hinna handlägga ditt ärende innan 30 dagar löpt ut och du förlorat din SGI.

Men detta är ju ett systemfel. Kan du eventuellt begära ett möte med båda myndigheterna samtidigt? Gemensam kartläggning tror jag de kallar de för, oklart om man redan måste vara sjukskriven. Prata med dem.
Citera
2023-03-08, 10:44
  #15
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
När jag berättade för någon människa på Arbetsförnedringen om min livssituation utifrån hur den ser ut här och nu, så rådde hon mig att sjukskriva mig, då de kunde se att jag just nu är i ett för dåligt skick för att vara med i denna "insats". Jo men det låter bra sa jag.

För fem år sedan gick det fint att få sin SGI (som sjukpenning osv grundar sig på) utredd av Försäkringskassan trots att man inte hade något ärende hos dem. Men nu har de uppenbarligen "ändrat i sitt regelverk". Så den måste utredas på nytt.

Det betyder alltså att jag måste ansöka om sjukpenning för att de ska kunna utreda min SGI. Problemet är då ifall Arbetsförnedringen kodar mig som "arbetssökande med förhinder" vilket då kan leda till att min SGI blir nollad efter 30 dagar.

Jag ringde då Försäkringskassan och frågade om de hinner utreda mig på 6 veckor. Och självklart hade hon inget svar på det. Men samtidigt sa hon att det inte fanns någon risk för att det skulle påverka. För att sedan motsäga sig själv, då heter det mer att hon "tror" att det är så. Känns ju tryggt...

Inte heller ville hon skriva något i min journal som jag trodde att de hade hos sig. Vill ju ha någon form av dokumentation på att vi har pratat. De är besatta av att ta allt på telefon istället för mail... De är verkligen experter på att göra allt så komplicerat som möjligt.

Någon som har erfarenhet av sjukskrivning i samband med att man är i "Jobb- och utvecklingsgarantin"? Är det helt riskfritt att sjukskriva sig utan att SGI bli nollad?

Så tragiskt att man måste fråga på Flashback av alla ställen. Detta är ju något som man ska kunna garanteras få konkreta svar på genom dessa två myndigheter.
Tråkig situation du hamnat i att blir klassad som arbetssökande med förhinder är aldrig bra. AF är skyldiga att informerar när de tänker ändra till denna koden. Om så inte skett kan du överklaga beslutet.
Citera
2023-03-08, 11:54
  #16
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Är det en garanti till jobb om man hamnar där? Eftersom de använder det i ordvalet tänker jag.
Precis som med titeln ”Arbetsförmedlingen” så är det minst sagt lätt misstolkat. Det är någonting som gör att man får gå på vuxendagis eller möjligen utföra praktik/gratisjobb, men lönearbete leder till inte till.
Citera
2023-03-08, 14:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Två olika byråkratier som inte lirar med varandra.
Din sits suger verkligen då FK aldrig (sticker ut hakan lite här) kommer hinna handlägga ditt ärende innan 30 dagar löpt ut och du förlorat din SGI.

Men detta är ju ett systemfel. Kan du eventuellt begära ett möte med båda myndigheterna samtidigt? Gemensam kartläggning tror jag de kallar de för, oklart om man redan måste vara sjukskriven. Prata med dem.

Det är som byggt för att inte låta folk vara sjukskrivna. Folk i diverse program får inte heller ta semester, även då räknas det som "förhinder".

Hade det varit så enkelt att jag hade ett beslut om min SGI hade jag kunnat sjukskriva mig direkt, men de gör verkligen allt för att allt ska vara så komplicerat som möjligt. Noll kundfokus. Varför kör de annars inte enligt samma regelverk? Det är en konspiration. Sen när man ifrågasätter allt så skyller de på regeringen.

Ska begära gemensam kartläggning, tack!
Citera
2023-03-08, 14:52
  #18
Medlem
Varför funkar inte Arbetsförmedlingens chatt? Den har varit nere i flera dagar. Många som vill chatta med dem, heter det... ja jo. 😂
Citera
2023-03-08, 19:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
När jag berättade för någon människa på Arbetsförnedringen om min livssituation utifrån hur den ser ut här och nu, så rådde hon mig att sjukskriva mig, då de kunde se att jag just nu är i ett för dåligt skick för att vara med i denna "insats". Jo men det låter bra sa jag.

För fem år sedan gick det fint att få sin SGI (som sjukpenning osv grundar sig på) utredd av Försäkringskassan trots att man inte hade något ärende hos dem. Men nu har de uppenbarligen "ändrat i sitt regelverk". Så den måste utredas på nytt.

Det betyder alltså att jag måste ansöka om sjukpenning för att de ska kunna utreda min SGI. Problemet är då ifall Arbetsförnedringen kodar mig som "arbetssökande med förhinder" vilket då kan leda till att min SGI blir nollad efter 30 dagar.

Jag ringde då Försäkringskassan och frågade om de hinner utreda mig på 6 veckor. Och självklart hade hon inget svar på det. Men samtidigt sa hon att det inte fanns någon risk för att det skulle påverka. För att sedan motsäga sig själv, då heter det mer att hon "tror" att det är så. Känns ju tryggt...

Inte heller ville hon skriva något i min journal som jag trodde att de hade hos sig. Vill ju ha någon form av dokumentation på att vi har pratat. De är besatta av att ta allt på telefon istället för mail... De är verkligen experter på att göra allt så komplicerat som möjligt.

Någon som har erfarenhet av sjukskrivning i samband med att man är i "Jobb- och utvecklingsgarantin"? Är det helt riskfritt att sjukskriva sig utan att SGI bli nollad?

Så tragiskt att man måste fråga på Flashback av alla ställen. Detta är ju något som man ska kunna garanteras få konkreta svar på genom dessa två myndigheter.

Föreslår att du dubbelpostar till juridikforumet. Finns säkert någon där som är vass på socialförsäkringsbalken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in