2023-03-07, 19:14
  #1
Medlem
När jag berättade för någon människa på Arbetsförnedringen om min livssituation utifrån hur den ser ut här och nu, så rådde hon mig att sjukskriva mig, då de kunde se att jag just nu är i ett för dåligt skick för att vara med i denna "insats". Jo men det låter bra sa jag.

För fem år sedan gick det fint att få sin SGI (som sjukpenning osv grundar sig på) utredd av Försäkringskassan trots att man inte hade något ärende hos dem. Men nu har de uppenbarligen "ändrat i sitt regelverk". Så den måste utredas på nytt.

Det betyder alltså att jag måste ansöka om sjukpenning för att de ska kunna utreda min SGI. Problemet är då ifall Arbetsförnedringen kodar mig som "arbetssökande med förhinder" vilket då kan leda till att min SGI blir nollad efter 30 dagar.

Jag ringde då Försäkringskassan och frågade om de hinner utreda mig på 6 veckor. Och självklart hade hon inget svar på det. Men samtidigt sa hon att det inte fanns någon risk för att det skulle påverka. För att sedan motsäga sig själv, då heter det mer att hon "tror" att det är så. Känns ju tryggt...

Inte heller ville hon skriva något i min journal som jag trodde att de hade hos sig. Vill ju ha någon form av dokumentation på att vi har pratat. De är besatta av att ta allt på telefon istället för mail... De är verkligen experter på att göra allt så komplicerat som möjligt.

Någon som har erfarenhet av sjukskrivning i samband med att man är i "Jobb- och utvecklingsgarantin"? Är det helt riskfritt att sjukskriva sig utan att SGI bli nollad?

Så tragiskt att man måste fråga på Flashback av alla ställen. Detta är ju något som man ska kunna garanteras få konkreta svar på genom dessa två myndigheter.
__________________
Senast redigerad av FuckTaby 2023-03-07 kl. 19:23.
Citera
2023-03-07, 19:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
När jag berättade för någon människa på Arbetsförnedringen om min livssituation utifrån hur den ser ut här och nu, så rådde hon mig att sjukskriva mig, då de kunde se att jag just nu är i ett för dåligt skick för att vara med i denna "insats". Jo men det låter bra säger jag.

För fem år sedan gick det fint att få sin SGI (som sjukpenning osv grundar sig på) utredd av Försäkringskassan trots att man inte hade något ärende hos dem. Men nu har de uppenbarligen "ändrat i sitt regelverk". Så den måste utredas på nytt.

Det betyder alltså att jag måste ansöka om sjukpenning för att de ska kunna utreda min SGI. Problemet är då ifall Arbetsförnedringen kodar mig som "arbetssökande med förhinder" vilket då kan leda till att min SGI blir nollad efter 30 dagar.

Jag ringde då Försäkringskassan och frågade om de hinner utreda mig på 6 veckor. Och självklart hade hon inget svar på det. Men samtidigt sa hon att det inte fanns någon risk för att det skulle påverka. För att sedan motsäga sig själv, då heter det mer att hon "tror" att det är så. Känns ju tryggt...

Inte heller ville hon skriva något i min journa som jag trodde att de hade hos sig. Vill ju ha någon form av dokumentation på att vi har pratat. De är besatta av att ta allt på telefon istället för mail... De är verkligen experter på att göra allt så komplicerat som möjligt.

Någon som har erfarenhet av sjukskrivning i samband med att man är i "Jobb- och utvecklingsgarantin"? Är det helt riskfritt att sjukskriva sig utan att SGI bli nollad?

Så tragiskt att man måste fråga på Flashback av alla ställen. Detta är ju något som man ska kunna garanteras få konkreta svar på genom dessa två myndigheter.

Aldrig riskfritt när dessa två myndigheter är inkopplade, och ingen av dem kommer ta något ansvar om det skiter sig för individen.

Min erfarenhet är att en ansökan om sjukpenning lätt kan ta två månader. Ibland överraskar de med snabb handläggning, men inget som är värt att chansa på.
Citera
2023-03-07, 19:24
  #3
Medlem
OveMalms avatar
Är det en garanti till jobb om man hamnar där? Eftersom de använder det i ordvalet tänker jag.
Citera
2023-03-07, 19:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Aldrig riskfritt när dessa två myndigheter är inkopplade, och ingen av dem kommer ta något ansvar om det skiter sig för individen.

Min erfarenhet är att en ansökan om sjukpenning lätt kan ta två månader. Ibland överraskar de med snabb handläggning, men inget som är värt att chansa på.
Tack för svar. Det är samma känsla som jag har. Borde jag skriva till Arbetsförnedringen och kolla med dem? Alltså samma person som rådde mig att sjukskriva mig?

Saken är den att jag inte får några pengar för att vara med i den där "insatsen" (mina 450 dagar med aktivitetsstöd är slut för länge sedan och jag får inga nya... jag var inte med i a-kassan, vilket ändå inte skulle ha spelat roll då jag efter min långtidssjukskrivning inte skulle kunna använda a-kassan retroaktivt), jag är bara med för att skydda min SGI, som jag inte ens vet är nollad eller inte som det är nu.
__________________
Senast redigerad av FuckTaby 2023-03-07 kl. 19:35.
Citera
2023-03-07, 19:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Är det en garanti till jobb om man hamnar där? Eftersom de använder det i ordvalet tänker jag.
Nej, det enda som detta med "garanti" innebär är att man drivs till vansinne. Man får absolut inte ut något av det.
Citera
2023-03-07, 19:44
  #6
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
Nej, det enda som detta med "garanti" innebär är att man drivs till vansinne. Man får absolut inte ut något av det.
Så jag misstolkar "jobbgaranti"?
Citera
2023-03-07, 19:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Så jag misstolkar "jobbgaranti"?
Ja. Och hur man skulle "utvecklas" kan jag inte heller svara på.
Citera
2023-03-07, 19:49
  #8
Medlem
OveMalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
Ja. Och hur man skulle "utvecklas" kan jag inte heller svara på.
Kanske de även tycker att om du påverkas negativt av programmet så utvecklar du mer hopplöshet? De kanske inte anser att utveckling måste vara positivt? En utveckling kan ju ske i andra riktningen berorde på hur du ser axlarna ? I linjär algbra kan du beskriva en vektor även med negativa basvektorer, inget som hindrar det.
Citera
2023-03-07, 19:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OveMalm
Kanske de även tycker att om du påverkas negativt av programmet så utvecklar du mer hopplöshet? De kanske inte anser att utveckling måste vara positivt? En utveckling kan ju ske i andra riktningen berorde på hur du ser axlarna ? I linjär algbra kan du beskriva en vektor även med negativa basvektorer, inget som hindrar det.
Ja men exakt. 😂

Sen om denna går spikrakt neråt så kan de inte bry sig mindre.
Citera
2023-03-07, 20:00
  #10
Medlem
Väntar fortfarande på svar på en fråga jag mailade försäkringskassan om. Fick en bekräftelse att mailet mottagits och jag skulle få svar inom någon dag. Det har gått några år nu.
Arbetsförmedlingen har slängt luren på mig i örat en gång när jag bad om mer information än vad som stod på hemsidan. Hade jag varit nöjd med det som stod där hade jag aldrig ringt, men de blev arga när de försökte hänvisa mig till hemsidan igen och jag sa att jag hade läst men hade följdfrågor och ville ha förtydliganden.
Så jag litar inte på någon kompetens på något av ställen och nöj dig inte förrän du fått bekräftelse skriftligt av dem över hur det ligger till
Citera
2023-03-07, 22:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckTaby
Tack för svar. Det är samma känsla som jag har. Borde jag skriva till Arbetsförnedringen och kolla med dem? Alltså samma person som rådde mig att sjukskriva mig?

Saken är den att jag inte får några pengar för att vara med i den där "insatsen" (mina 450 dagar med aktivitetsstöd är slut för länge sedan och jag får inga nya... jag var inte med i a-kassan, vilket ändå inte skulle ha spelat roll då jag efter min långtidssjukskrivning inte skulle kunna använda a-kassan retroaktivt), jag är bara med för att skydda min SGI, som jag inte ens vet är nollad eller inte som det är nu.

Personen på AF kommer inte kunna avkrävas något ansvar. Det finns en påtaglig risk att de skiter sig och endast du kommer bli lidande.

Hur försörjer du dig nu?
Hänger din försörjning på att du följer AFs program? Hur länge sedan var de du var sjukskriven? Gick du direkt till AF efter sjukskrivningen utan att missa en dag osv? SGI är fan inte lätt att bibehålla.
Citera
2023-03-08, 00:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Väntar fortfarande på svar på en fråga jag mailade försäkringskassan om. Fick en bekräftelse att mailet mottagits och jag skulle få svar inom någon dag. Det har gått några år nu.
Arbetsförmedlingen har slängt luren på mig i örat en gång när jag bad om mer information än vad som stod på hemsidan. Hade jag varit nöjd med det som stod där hade jag aldrig ringt, men de blev arga när de försökte hänvisa mig till hemsidan igen och jag sa att jag hade läst men hade följdfrågor och ville ha förtydliganden.
Så jag litar inte på någon kompetens på något av ställen och nöj dig inte förrän du fått bekräftelse skriftligt av dem över hur det ligger till
Beklagar. Jag har tappat tron på samtliga myndigheter i det här landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in