2023-03-07, 19:06
Medlem
JustZlatans avatar
Jag funderar på att göra en tarmsköljning för att bli av med slaggprodukter och kanske eksem som jag får ibland och förhoppningsvis min permanenta analklåda. Har någon här gjort en tarmsköljning och kan berätta hur det var?
Citera
2023-03-07, 19:19
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag funderar på att göra en tarmsköljning för att bli av med slaggprodukter och kanske eksem som jag får ibland och förhoppningsvis min permanenta analklåda. Har någon här gjort en tarmsköljning och kan berätta hur det var?

Gjort det för en herrans massa år sedan.
Det går ut på laxering uppifrån så att säga.
Du dricker saltvatten (1% salthalt, dvs 1 cl i en liter vatten).
Du dricker ett glas, utför vissa rörelser som stimulerar tarmen, repeat tills det börjar rinna ut ur tarmkanalen.
Fortsätt tills vattnet är rent.
Det tar flera timmar.
Efteråt år man ohyggligt törstig, men man ska tydligen inte dricka vatten direkt
Om det är bra? Knappast. Mer kul liksom.

https://www.expressen.se/halsoliv/sant--falskt-om-tarmskoljning/
Citera
2023-03-07, 19:23
Medlem
Citat:

Jag skulle gissa på laxering du gör hemma, du får receptbelagda tabletter för det.
Men om det inte är laxering, så är det nog följande som avses med tarmsköljning:

Från ChatGPT:
En tarmsköljning är en medicinsk procedur som vanligtvis utförs av en läkare eller sjuksköterska för att rengöra tarmarna på ett mer djupgående sätt. Den innebär vanligtvis att en speciell lösning införs i tarmen med hjälp av en slang som förs in genom ändtarmen. Lösningen används för att spola rent tarmen och avlägsna avföring och andra oönskade ämnen.
Citera
2023-03-07, 19:28
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Gjort det för en herrans massa år sedan.
Det går ut på laxering uppifrån så att säga.
Du dricker saltvatten (1% salthalt, dvs 1 cl i en liter vatten).
Du dricker ett glas, utför vissa rörelser som stimulerar tarmen, repeat tills det börjar rinna ut ur tarmkanalen.
Fortsätt tills vattnet är rent.
Det tar flera timmar.
Efteråt år man ohyggligt törstig, men man ska tydligen inte dricka vatten direkt
Om det är bra? Knappast. Mer kul liksom.

https://www.expressen.se/halsoliv/sant--falskt-om-tarmskoljning/

Hjälpte det dig?
Citera
2023-03-07, 19:37
Medlem
Greenspams avatar
Det finns inget vetenskapligt stöd för att det skulle vara bra, snarare farligt.
Du kan lika gärna hoppa på ett ben.
Citera
2023-03-07, 19:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan vara dödligt. Kilovis nyttiga bakterier i tarmen. Kort trend på 90-talet. (FB) Tarmsköljning?
Citera
2023-03-07, 19:57
Medlem
KlappMungons avatar
Vilka är de där slaggprodukterna och varför har hundratals miljoner år av evolution missat att man behöver göra sig av med dem?
Citera
2023-03-07, 20:06
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Hjälpte det dig?

Jag hade inga tidigare problem, och märkte ingen skillnad efteråt.
Däremot var det en fetlagd och deprimerad man med i gruppen.
Han blev märkbart muntrare efteråt.
Men jag tror att det är placebo; en tro på att tarmen blivit "ren".
Egentligen är det inte nyttigt; en tarm behöver sitt skit för att må bra.
Citera
2023-03-07, 20:08
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:

Du kanske kan börja med att prova att byta kalsonger varje dag innan du ger dig i kast med att spola rent tarmpaketet. Kan ge dig en stegvis guide:

Kör i 14 dagar.

Dag 1. Sätt på dig nya kalsonger.
Dag 2. Ta av dig kalsongerna du satte på dig dag 1. Sätt på dig nya.
Dag 3-14. Repetera ovanstående steg. Det är helt ok att tvätta kalsongerna om du inte har 14 par liggandes.

Skicka PM om du har frågor.

Lycka till!

Om detta inte tar bort klådan så kan du prova att skölja.
Citera
2023-03-07, 20:08
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Vidrigt. Varför skulle du göra det om det inte var medicinsk?
Citera
2023-03-07, 20:37
Medlem
mikaelss avatar
Tarmsköljning? Du menar lavemang? Varför skulle man göra det frivilligt?
Citera
2023-03-07, 20:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vilka är de där slaggprodukterna och varför har hundratals miljoner år av evolution missat att man behöver göra sig av med dem?
Tror det var Peter Wahlbeck med kompisar som när de var veganer som värst, tvättade sin avföring för att hitta tecken på något, kunde påvisa "slagg".
Dessa osmälta matrester skall då på något sätt bli kvar och krångla i kroppen!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in