Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2023-03-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jaa den var faktiskt väldigt bra. Skulle vilja hitta baserat på ålder också dock.

Samma här. Länka gärna om du hittar något.
Citera
2023-03-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Otroligt starkt TS. Lånar upplägg av tidigare postare:

Har en kandidatexamen, började jobba som 23/24-åring. Lönetrappa nedan (vid byte av jobb)
24 år: 24 tkr/mån
25 år: 34 tkr/mån
28 år: 37 tkr/mån
30 år: 41 tkr/mån
31 år: 51 tkr/mån + bonus = ca 55 tkr/mån i praktiken
32 år+: I förhandlingar om nytt jobb. Får se vad det blir för lön. Men helt ärligt är jag nöjd på den nivå jag är, hoppas mest få en reko chef, ok arbetsuppgifter och bra kollegor.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag hade haft ca 30-35 tkr i månaden i dag om jag inte hade jobbhoppat. Rejält sorgligt att man oftast tvingas byta arbetsgivare för att få upp lönen. Såg något på facebook om en 30-årig lärare som hade fått upp sin lön med 7 tkr på några få år då hon bytt skola varje år, nu har hon högre lön än många 50-åriga lärare.

Gick från 25 till 85 under en lite längre period. Men jobbar med samma saker, har dock lite mer ansvar. Hade kunnat få en på 35000 redan då men valde en lägre för roligare jobb. Men ingångslönerna är mycket högre idag.
Senast redigerad av neix 2023-03-09 kl. 17:34.
Citera
2023-03-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notreallyme
Hej, är lite i samma sits men har jobbat 10 år nu:

* Dubbla utbildningar (IT+Ekonomi/Finans)
* Jobbat 10 år.
* Hoppas mellan Finstech och Storbanker var 2-3:de år.
* Aktivt löneförhandlat.
* Sett till att alltid vara chefens bästa resurs.
* Aldrig haft formellt personalansvar, men har flera gånger lett teams när chefen varit föräldrarledig.

Har under min karriär på 10 år gått från 30 till 85. Har haft en del flyt, men tror dock jag slagit i taket nu. Om du siktar på mer än 80-85 bör du sikta på ledarroller eller starta eget. Annars är det proaktivt lösa problem åt din chef, byta jobb lite då och då och löneförhandla som gäller. Se också till att söka inom brancher där pengar finns och höga löner är norm.

Bor i Stockholm, många vänner mws liknande utbilding och runt 10 års erfarenhet ligger ofta mellan 55-75, så det är nog vad du kan vänta dig om du sköter dig.

Hoppas det ger något. Du har en hög ingångslön, men kämpar du hårt, har rätt attityd och söker rätt jobb finns det absolut rum för löneökningar.

Stort tack för ditt utförliga svar! Väldigt spännande att höra hur folks karriärsvägar har sett ut!
Citera
2023-03-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Otroligt starkt TS. Lånar upplägg av tidigare postare:

Har en kandidatexamen, började jobba som 23/24-åring. Lönetrappa nedan (vid byte av jobb)
24 år: 24 tkr/mån
25 år: 34 tkr/mån
28 år: 37 tkr/mån
30 år: 41 tkr/mån
31 år: 51 tkr/mån + bonus = ca 55 tkr/mån i praktiken
32 år+: I förhandlingar om nytt jobb. Får se vad det blir för lön. Men helt ärligt är jag nöjd på den nivå jag är, hoppas mest få en reko chef, ok arbetsuppgifter och bra kollegor.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag hade haft ca 30-35 tkr i månaden i dag om jag inte hade jobbhoppat. Rejält sorgligt att man oftast tvingas byta arbetsgivare för att få upp lönen. Såg något på facebook om en 30-årig lärare som hade fått upp sin lön med 7 tkr på några få år då hon bytt skola varje år, nu har hon högre lön än många 50-åriga lärare.

Tack så mycket för ditt svar! Får jag fråga vilken typ av jobb/ansvar du hade och har när du var 30 och 31 år?

Ja det verkar verkligen vara att byta jobb som är en viktig aspekt till att komma upp i lön. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
Citera
2023-03-09, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Gick från 25 till 85 under en lite längre period. Men jobbar med samma saker, har dock lite mer ansvar. Hade kunnat få en på 35000 redan då men valde en lägre för roligare jobb. Men ingångslönerna är mycket högre idag.

Tack för ditt svar! Får jag fråga vilken bransch det är och vilken typ av ansvar du har idag?
Citera
2023-03-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstroll124
Tack så mycket för ditt svar! Får jag fråga vilken typ av jobb/ansvar du hade och har när du var 30 och 31 år?

Ja det verkar verkligen vara att byta jobb som är en viktig aspekt till att komma upp i lön. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
Tjänstemanna yrke, vill inte gå in på detalj.

Vid 30 fick jag en tjänst som "blabla"-ansvarig för ett regionalt kontor. Vid 31 fick jag utökat ansvar nationellt och plats i ledningsgrupp.

Notera att man utan vidare kan få "ansvarig" i titeln på svenska där jag verkar vilket är ett kodnamn för chef utan att man räcker över mandatet fullt ut eller ger förmånerna som kommer med chefstillägget. Samtidigt så får man gå alla ledarutbildningar osv.

På engelska går det dock fint att översätta sin titel till "blabla" manager eller head of "blabla".
Citera
2023-03-09, 21:21
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Du har helt rätt! Jag skapade kontot för att jag ville höra hur det blev senare i karriären för andra i liknande sits. Känner inte någon annan i som är i liknande läge, och speciellt inte kvinna, tyvärr. Hoppas på att springa på en sådan person framöver!

Komma vidare i karriären- ja det vill jag absolut och därav ville jag höra vad andra, återigen, i liknande sits gjort senare i karriären?

Jag ska ju antagligen jobba i 40 år till, så det hade varit kul att höra vad andra gör/gjorde efter 5, 10 och 20 år som hade någorlunda liknande förutsättningar?
Låt pengarna jobba istället så reser du världen när allt är packat och klart om bara max 20 år. 10 om du är snabb och smartare men smart behöver du inte vara i detta fallet egentligen mer än att förstå att pengar kan också jobba och då jobbar dem i ränta på ränta effekten, utdelning mm.

Det är inte så att du känner att du kan leva dig in i ett liv på "stora" bolaget och nu får kalla kårar? Hamsterhjulet kallas det och det är ju bra att veta att det finns så man kan göra det man vill istället för att bli piskad eller äta andras morötter.
Citera
2023-03-10, 09:22
Medlem
Cameltotems avatar
Utöver byta jobb var 2-3 år så tycker jag också man ska våga satsa.

Sikta på den där rollen du inte helt kan om du får chansen, det är bättre att lära sig med tiden än säga nej utav rädsla att misslyckas.

Sen ska man vara väldigt tuff i löneförhandlingar, de kanske känns konstigt att be om 15000 mer i ditt nästa jobb men du vet aldrig var de värdesätter dig. Du har inget att förlora på säga en hög siffra mer än ett nej.

Jag drog till med 45k när jag hade 30k på nuvarande, trodde aldrig jag skulle nå de utan satte ett väldigt högt löneanspråk som de kunde jobba sig ner från men jag fick det utan någon diskussion.

Nu har jag ungefär 65k och rent skattemässigt börjar de ta stopp i utvecklingen. Klart man kanske hitta ett uppdrag som hade gett 70-75k men de hade inte blivit mycket mer i plånboken, satsar mer på lägga pengarna på förmånsbil o annat.
Citera
2023-03-10, 11:42
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Får jag fråga vilken bransch det är och vilken typ av ansvar du har idag?

Mjukvaruarkitekt. Programmerare från början, så från att få uppgifter att göra till att bestämma vad som ska göras.
Citera
2023-03-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Sen ska man vara väldigt tuff i löneförhandlingar, de kanske känns konstigt att be om 15000 mer i ditt nästa jobb men du vet aldrig var de värdesätter dig. Du har inget att förlora på säga en hög siffra mer än ett nej.

Under min resa har jag kör på följande taktik: Tala osanning om vad du har just nu.

När jag hade 45 och sökte nytt jobb sa jag att jag hade 52. Lite ödmjukt säger man sen att jag absolut vill byta jobb och jobba hos er för det är så intressant, men att det vore tråkigt att gå ner i lön och att jag förväntar mig i alla fall en liten symbolisk ökning. Det har funkat varje gång.

När man sedan är inne och visat sitt värde kan man vara tuffare.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in