• 1
  • 2
2023-03-07, 15:20
Medlem
Jag har sett en hel del film genom åren. Dom flesta klassiker och "måste se" filmer.
Har nu kommit till en punkt när jag bara nästan ser filmer som kan räknas till s.k dussinfilmer. Filmer som jag tidigare varvat med alla toppfilmer, men nu är det typ bara dom mjäkiga som är kvar. Ja, ni vet den där känslan man kan få redan innan man ens sett filmen.

Jag börjar känna att det är slöseri med tid. För varje ny film så hoppas jag att den ska va riktigt bra, men det händer allt mer sällan.
Hur känner ni andra "cineaster"?

Det är inte tänkt att bli en diskussion om att "allt" som produceras nu för tiden är skräp. För det stämmer inte.
Det är heller inte en diskussion om att ni istället har gått över till tv-serier eller böcker.
Citera
2023-03-07, 15:26
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Jag har sett en hel del film genom åren. Dom flesta klassiker och "måste se" filmer.
Har nu kommit till en punkt när jag bara nästan ser filmer som kan räknas till s.k dussinfilmer. Filmer som jag tidigare varvat med alla toppfilmer, men nu är det typ bara dom mjäkiga som är kvar. Ja, ni vet den där känslan man kan få redan innan man ens sett filmen.

Jag börjar känna att det är slöseri med tid. För varje ny film så hoppas jag att den ska va riktigt bra, men det händer allt mer sällan.

Det är inte tänkt att bli en diskussion om att "allt" som produceras nu för tiden är skräp. För det stämmer inte.
Det är heller inte en diskussion om att ni istället har gått över till tv-serier eller böcker.

Hade som rutin att kolla en film om kvällen, i ett år. Men när jag betygsatt lite över 500 filmer nu, så känns det som att jag är lite klar ja. Det känns lite som något som man upptäcker, och magin är där, men precis som allt annat så försvinner magin till slut.

Det skulle inte vara någon diskussion om att filmer var bättre för och så vidare, men just nu känns det som att 1/5 filmer är bra, medan förut var det varannan film som var bra. Vet inte om det beror på magin, eller om kreativiteten i filmerna blivit sämre. Känns som att antingen så har jag sett "allt", eller så återvinns samma gamla idéer, om och om igen.
Citera
2023-03-07, 15:31
Medlem
KJosefs avatar
Jag har set 2500 stycken och är inte i närheten av klar. Min "watchlist" växer över tid. Det spelar ingen roll hur mycket jag ser, den går ner aldrig ner.
Citera
2023-03-07, 16:22
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Har nu kommit till en punkt när jag bara nästan ser filmer som kan räknas till s.k dussinfilmer. Filmer som jag tidigare varvat med alla toppfilmer, men nu är det typ bara dom mjäkiga som är kvar.
Jag kan nästan garantera dig att du inte har sett "de flesta" av de bästa.
Du har förmodligen bara sett en bråkdel av alla riktigt bra filmer, eftersom det finns så oerhört många.

Det finns massor av urgamla filmer, t.o.m. stumfilmer som är riktigt bra filmer. Betydligt bättre och mer sevärda än moderna dussinfilmer.
Men knappt någon tittar på dessa filmer, eftersom de inte "orkar" titta på en film utan ljud eller färg.

Det finns massor av obskyra "utländska" (dvs icke-amerikanska) filmer som är riktigt bra. Betydligt bättre och mer sevärda än dagens moderna dussinfilmer.
Men knappt någon tittar på dessa filmer, eftersom de inte "orkar" titta på en film som inte är skapad av Hollywood.

Du kanske har sett "alla" klassiska stumfilmer eller obskyra utländska filmer men det här är bara två exempel på kategorier av filmer som kan vara riktigt bra, trots att "ingen" känner till dem.

Det finns säkerligen massor av utomordentliga filmer som du inte har sett, pga att du inte känner till dem eller har gett dem en chans.

Men mitt främsta råd är detta:
Spendera INGEN tid på att se dussinfilmer. Det är enbart bortkastad tid.
Det finns definitivt ytterligare en bra film för dig att se.
Citera
2023-03-07, 16:24
Medlem
Nä, har mest sett serier då det inte kommit så många bra filmer senaste åren. Så om det kommer en film värd att se så blir jag lycklig
Citera
2023-03-07, 16:46
Medlem
QP Cheeses avatar
Jag känner igen mig. Man börjar på en film men orkar knappt se klart den. Man ligger i soffan och letar efter något som verkar sevärt på alla de ställen där de finns men slutar oftast med att man tar en film man redan har sett som man mindes som okej. Nya filmer imponerar sällan och man blir uttråkad snabbt. Det finns såklart undantag men det händer inte ens en gång i månaden.

Sedan finns det olika gengre och det är ju en smaksak vad man föredrar, min preferens är helst kusliga filmer och där produceras enormt mycket skit, och ja, jag tittar även på utländskt dito men filmer som Dracula från 1932 är faktiskt fullständigt ointressant för mig. Jag tittar på alla gengre, utom tvärsliskig romantik, och det är faktiskt oerhört sällan jag faktiskt blir underhållen nog att låta telefonen ligga orörd. Vissa filmer har lyckats men jag vet inte om det beror på att jag är mättad, blivit mer kräsen helt enkelt börjar tappa intresset för film.
Citera
2023-03-07, 16:46
Medlem
Citat:

Finns det inte någon teori som säger att det finns i princip sju olika handlingar, och att alla filmer är variationer av dem? Om så är fallet, så blir väl det mesta blasé efter ett tag.

Vi är ganska nischade på just Hollywood nu för tiden, men det produceras filmer i hela världen. Tänk bara på antalet hyggliga, svenska filmer som finns, och tänk att varje litet skitland har ungefär samma antal hyggliga filmer. Italien producerade mycket intressant på 70-talet, och Tyskland har släppt en del intressant under de senaste 10-15 åren. Så icke-amerikansk film öppnar upp för lite av en ny dimension för min del i alla fall.
Citera
2023-03-07, 16:49
Medlem
Citat:

Kollar alltid IMDB först, ligger filmen under 7.0 så är det ingen idé att titta.

Nya filmer är förstås ett lotteri...
Citera
2023-03-07, 17:59
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Vet inte vad som klassas som "många filmer" men har ratat 1,4k filmer på IMDB. Jag är definitivt inte lika entusiastisk som jag var förr när jag tittade på film. De flesta filmer är ofta uppbyggd på samma sätt vilket kan vara tråkigt. Tittar inte på serier/filmer som inte har bra betyg, undantag är om det är en favoritskådis eller en skräckfilm, då skräckfilmer tenderar att få generellt sämre betyg fastän de är bra. Men är det en okänd film med icke intressanta skådisar så bör filmer ha 7.4+ typ med minst 20-30k votes
Citera
2023-03-07, 18:53
Medlem
Citat:

Jag är av den sorten som kan tänka mig att kolla på en film med rätt sällskap och om filmen på förhand ger löfte om kvalitet. Det ska va lite högtidligt, som jag föreställer mig att det var i filmens barndom.

Annars saknar jag nu för tiden tålamod för att titta på film och serier överhuvudtaget. Utbudet är för stort och alla apar efter varandra.

Jag tänder en brasa och stirrar stint in i elden istället.
Citera
2023-03-07, 19:04
Läste såklart din uppmaning TS, men faktum är att kvaliteten på nya filmer sjunkit ordentligt. Problemet är att jag sett typ allt jag vill se från -70 och framåt. Betar mig bakåt i tiden, men är inte så pass mycket filmhistoriker för att uppskatta pionjäranda.

Visst produceras det fortfarande film jag älskar, i närtid t ex fantastiska Tár och Triangle of sadness, men inte lika frekvent som förr. Jag ger många nya filmer en chans, men blir ofta så besviken att jag stänger av mitt i. Har t om lämnat biosalonger ett par gånger. Hade aldrig hänt för 10-20 år sen.

Alldeles för mycket billigt flams. T om filmkritiker känns smått desperata i att haussa mediokert skit. Kanske en budgetfråga?

Men jag kollar lika gärna på film nu som för 30 år sedan, blir mycket gammalt bara. Sen är man ju bortskämd med åtminstone 3-4 riktigt bra tv-serier om året, kanske påverkar.
Citera
2023-03-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag kan nästan garantera dig att du inte har sett "de flesta" av de bästa.
Du har förmodligen bara sett en bråkdel av alla riktigt bra filmer, eftersom det finns så oerhört många.

Det finns massor av urgamla filmer, t.o.m. stumfilmer som är riktigt bra filmer. Betydligt bättre och mer sevärda än moderna dussinfilmer.
Men knappt någon tittar på dessa filmer, eftersom de inte "orkar" titta på en film utan ljud eller färg.

Det finns massor av obskyra "utländska" (dvs icke-amerikanska) filmer som är riktigt bra. Betydligt bättre och mer sevärda än dagens moderna dussinfilmer.
Men knappt någon tittar på dessa filmer, eftersom de inte "orkar" titta på en film som inte är skapad av Hollywood.

Du kanske har sett "alla" klassiska stumfilmer eller obskyra utländska filmer men det här är bara två exempel på kategorier av filmer som kan vara riktigt bra, trots att "ingen" känner till dem.

Det finns säkerligen massor av utomordentliga filmer som du inte har sett, pga att du inte känner till dem eller har gett dem en chans.

Men mitt främsta råd är detta:
Spendera INGEN tid på att se dussinfilmer. Det är enbart bortkastad tid.
Det finns definitivt ytterligare en bra film för dig att se.

Jag tror det är ganska vanligt att man börjar snegla utanför Hollywood efter ett tag. Om jag ska utgå från alla listor och tips, så får jag nog ändå sammanfatta det med att jag har sett det mesta från gamla stumfilmer fram till dagens kalkoner.

Jag kan ju inte veta om nån "klassiker" eller bra film existerar om ingen någonsin nämner den.
Samma sak med filmer som visats en gång på teve för 50 år sen.

Jag gör också en bedömning om det är värt att se en film som många andra eller enstaka filmnördar hyllar. Många gånger avgör genre.

Det finns såklart filmer kvar som är sevärda. Annat vore konstigt.
Men hittills i år har jag sett över 60 filmer och knappt en handfull av dom har jag gett högsta/högt betyg. Samtidigt känns det väl lite tråkigt om man ska ge upp filmtittandet. Alternativet är väl att stänga av efter 20 minuter om det är dåligt. Men då hade jag stängt av 20-talet filmer, bara i år. Det är ju tur att jag streamar mer än köper dvd/br nu för tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in