• 1
  • 2
2023-03-07, 14:23
Medlem
OntOmQs avatar
Idag är det skjutningar och bombningar mellan olika gängfraktioner var dag. Finns det någon möjlighet att gängen kan förinta sig själva eller är tillströmningen så stor att det hela tiden bildas nya gäng eller konflikter inom befintliga?

Fast om vi tittar på länder med stora gängproblem som exempelvis Mexiko så ser de inte ut att förinta sig själva. Den kriminella marknaden är för lukrativ.

Dock ser det ännu mörkare ut om ett kriminellt gäng skulle utrota alla andra gängbildningar. Det vinnande gänget kommer i så fall likna en paramilitär grupp.

Vad tänker du om detta?
Citera
2023-03-07, 14:26
Medlem
Jag tror att om samhället inte involverade sig och hjälpte till så skulle de till slut dö ut. Deras försörjning är beroende av vanliga människor och de hindrar dem från att döda varandra.
Senast redigerad av Reptiliannews 2023-03-07 kl. 14:30.
Citera
2023-03-07, 14:29
Medlem
Mjälls avatar
Nej det är matematiskt omöjligt så länge förutsättningarna råder.

Det som kan förinta gängen är försämrade incitament dels att föda onödiga rotlösa invandrarbarn och dels att delta i kriminalitet. Legalisering av narkotika är en självklarhet, liksom drastiskt höjda straff inklusive ansvarshållande av föräldrar för minderårigas brott. Därtill minskade bidragsincitament för invandrarfamiljer, samt ökade befogenheter för polisen vid ingripanden. Att döda en kriminell ska vara helt osentimentalt. Dock måste vi naturligtvis först legalisera narkotikan så att man inte kriminaliserar icke-brott och suddar ut gränsen. Så länge droger är olagliga finns en extrem moralisk gränsdragningsproblematik. När vi legaliserat är det fritt fram att behandla alla kriminella som de förtjänar. Fängelse ska exempelvis vara billigt för skattebetalarna, inte drägligt för de kriminella.

EU vill istället införa total övervakning som medel mot denna politiskt påtvingade kriminalitet. Vi ska ut ur EU.

Alla som röstat är medskyldiga.
Citera
2023-03-07, 14:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
Jag tror att om samhället inte involverade sig och hjälpte till så skulle de till slut dö ut. Deras försörjning är beroende av vanliga människor och de hindrar dem från att döda varandra.

Och att "vanliga människor" köper knark.
Fast äckelbabbar skulle fortsätta råna svenska barn ett tag till.
Citera
2023-03-07, 14:32
Medlem
Narutoshippchops avatar
Har länder med mångårig grov gängkriminalitet utrotat sig själva ännu? NEJ.
De värvar nya gängmedlemmar hela tiden. 1 dör 1 ny in osv.
Citera
2023-03-07, 14:36
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Och att "vanliga människor" köper knark.
Fast äckelbabbar skulle fortsätta råna svenska barn ett tag till.

Knark är en grundläggande demokratisk frihet.

Att legalisera är en självklarhet både ur frihetssynpunkt och som ett steg i att minska incitamenten för kriminalitet. Det är kriminaliseringens fel att en normal konsumtion stöder kriminella.

När gråzonen är utraderad slänger vi alla kriminella babbar i hålor utan fönster.
Citera
2023-03-07, 14:36
Medlem
Om samhället fortsätter vara tamt mot dem så kommer det bara att öka.
Det föds så mycket ungar i de områden så kommer inte vara brist på barn att rekrytera, och inkomsterna kommer vara betydligt mer lockande än vad man får att vända burgare på McDonalds.
Mycket som måste styras upp för att försvåra för gängen: straff, nolltolerans, utvisningar, omplacering av barn, begränsa bidrag, stärka tullen... listan kan göras lång.
Behåller man det som idag så kommer det bara att fyllas på med nya medlemmar
Citera
2023-03-07, 14:40
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Idag är det skjutningar och bombningar mellan olika gängfraktioner var dag. Finns det någon möjlighet att gängen kan förinta sig själva eller är tillströmningen så stor att det hela tiden bildas nya gäng eller konflikter inom befintliga?

Fast om vi tittar på länder med stora gängproblem som exempelvis Mexiko så ser de inte ut att förinta sig själva. Den kriminella marknaden är för lukrativ.

Dock ser det ännu mörkare ut om ett kriminellt gäng skulle utrota alla andra gängbildningar. Det vinnande gänget kommer i så fall likna en paramilitär grupp.

Vad tänker du om detta?
Om gängen lämnas ifred från lagens långa arm så tror jag att det tillslut kommer bli ett "gäng" kvar som inte kommer tolerera några bråk, skjutningar eller andra saker som stör affärerna. Har vart så förr och kommer bli så igen.
Citera
2023-03-07, 14:43
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Knark är en grundläggande demokratisk frihet.

Att legalisera är en självklarhet både ur frihetssynpunkt och som ett steg i att minska incitamenten för kriminalitet. Det är kriminaliseringens fel att en normal konsumtion stöder kriminella.

När gråzonen är utraderad slänger vi alla kriminella babbar i hålor utan fönster.

Och varifrån skulle det legala knarket komma? ICA’s egna?

Skulle det vara ålders- och / eller mängdbegränsningar? "- ½ kg amfetamin tack, jag ska ha semester och snickra på huset."

Och hur många fler skulle bli puckade i huvudet och behöva tas omhand av det sociala systemet?

Jag säger inte att Du har fel, jag bara är nyfiken på hela idéföljden.
Citera
2023-03-07, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Har länder med mångårig grov gängkriminalitet utrotat sig själva ännu? NEJ.
De värvar nya gängmedlemmar hela tiden. 1 dör 1 ny in osv.

Ett land i Latinamerika. Osäker om det är Honduras eller El Salvador, dom har placerat 5% av sin befolkning (!) i fängelse.

Efter det och dessa massgripanden har andelen mord gått ner med 500%...

Så borde man göra i Sverige med, alla utomeuropeiska gängkriminella samt klanmedlemmar borde man placera i enorma läger uppe i Norrland där dom bor i tusentals bakom galler och grindar. Det hade löst brottsligheten. Alternativt deportera dom, valet kan bli deras.
Citera
2023-03-07, 14:58
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Och varifrån skulle det legala knarket komma? ICA’s egna?

Skulle det vara ålders- och / eller mängdbegränsningar? "- ½ kg amfetamin tack, jag ska ha semester och snickra på huset."

Och hur många fler skulle bli puckade i huvudet och behöva tas omhand av det sociala systemet?

Jag säger inte att Du har fel, jag bara är nyfiken på hela idéföljden.

Normala företag såklart. Jag vet inte om ICA vill sälja knark. ICA säljer väl mest mat.

Ja man kan ju köpa 10 liter sprit så självklart ska man kunna köpa en stor mängd amfetamin lagligt ifall man vill använda denna skitdrog. Vanligen behöver man inte uppge specifika skäl för inköp av varor och detsamma bör gälla droger.

Det skulle inte bli så många fler eftersom de som vill knarka redan gör det.
Citera
2023-03-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Om gängen lämnas ifred från lagens långa arm så tror jag att det tillslut kommer bli ett "gäng" kvar som inte kommer tolerera några bråk, skjutningar eller andra saker som stör affärerna. Har vart så förr och kommer bli så igen.
Det kan det bli oavsett om dom lämnas ifred eller ej.

Och då vinnaren i drogrejset har urkristalliserat sig har vi ett samhälle med en maffia som tom kan muta poliser och makthavare, typ Italiens maffia el Chicago på 30-talet.

Dvs en helt ny statsmakt att räkna med i samhället.

Och inte fan blir det bättre om vi går ut ur EU, som någon skev på tråden innan.
Tvärtom det måste ske en internationell storsatsning mot gängen.
Av den anledningen att den själv blivit internationell..
Senast redigerad av rantaplan 2023-03-07 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in