2023-03-07, 12:23
Medlem
Hej, har råkat trampat på något på sjöbotten och fick in det djupt i hälen. Tror jag fått ut allt men är rätt öm. Hände för typ en vecka sedan och fortsätter ömma.

Misstänker nån infektion i foten men vill inte åka till nåt sjukhus och dra igång värsta grejen, utan vill helst självmedicinera. Dom är väl rätt liberala med medicin här nere?
Citera
2023-03-07, 12:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LLFFILLFMD
Hej, har råkat trampat på något på sjöbotten och fick in det djupt i hälen. Tror jag fått ut allt men är rätt öm. Hände för typ en vecka sedan och fortsätter ömma.

Misstänker nån infektion i foten men vill inte åka till nåt sjukhus och dra igång värsta grejen, utan vill helst självmedicinera. Dom är väl rätt liberala med medicin här nere?

Nej det tror jag inte. Det är farligt att självmedicinera antibiotika, du ska ta en odling av bakterien när du tar första dosen så du vet vad det är för något om den första antibiotikan inte fungerar.
Citera
2023-03-07, 12:30
Medlem
Citat:

Menar du bredspektrumantibiotika, typ cefalosporiner, kinoloner och dylikt? Finns många olika.
Citera
2023-03-07, 12:30
Medlem
Citat:

Ja det finns, varför frågar du här? Gå till närmaste apotek. 100 bath för en karta.
Citera
2023-03-07, 12:36
Citat:

Har du ingen reseförsäkring? Vården man har rätt till med en rätt prismässigt överkomlig sådan är ofta top notch

Edit: Då styr de dessutom rätt med vilken antibiotika som är rätt i ditt fall
Senast redigerad av farfar 2023-03-07 kl. 12:39.
Citera
2023-03-07, 13:31
Moderator
Maviels avatar
Det är inte alltid bredspektrum antibiotika är det bästa - i vissa fall är det bättre att faktiskt ha koll på vad man behandlar. Så gå till en vårdinrättning.
Citera
2023-03-07, 14:23
Medlem
Narutoshippchops avatar
Herregud. ÅK IN TILL SJUKHUSET NU!!! Vill du få blodförgiftning så att hela foten blir svart och ruttnar?
Citera
2023-03-07, 17:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Man brukar få Metronidazol föreslaget för det mesta, ja, du kan fråga apotekaren vad de tycker är lämpligt. Annars är inte sjukvård särskilt dyrt heller, oavsett om du har försäkring.
Citera
2023-03-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Ja det finns, varför frågar du här? Gå till närmaste apotek. 100 bath för en karta.

Tack för tipset!

Åkte förbi apoteket idag och förklarade vad som hänt så hon tog genast fram en antibiotikakur åt mig. 2 kartor per behandlig och dom kostade 280 bath/behandling så jag köpte några extra också.
Citera
2023-03-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Har du ingen reseförsäkring? Vården man har rätt till med en rätt prismässigt överkomlig sådan är ofta top notch

Edit: Då styr de dessutom rätt med vilken antibiotika som är rätt i ditt fall

Är här själv med två småbarn så det känns stökigt att blanda in sjukvården.

Bad min städerska kolla om såret såg ok ut eftersom jag har svårt att se hälen på nära håll och hon sa med kroppspråk att det inte såg bra ut och behövde en pincett, men att hon skulle köpa en till dagen efter. (så uppfattade jag det). Men dagen efter kom hon med läkar-alkohol, jod, tops och plåster samt ett "pennfodral" med skalpeller, tänger osv och körde en spontanoperation i foten och drog skar upp och drog ut diverse småsaker ur foten.. Så jag har nog redan avikit från vården
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in