2023-03-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Allt Mondelez tar i blir skit. Billigare försämrade recept och maximal vinst är allt det handlar om.

Ja röda Alladin har de förstört totalt.
Citera
2025-05-05, 11:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Eftersom det internationella företaget Mondelez äger Toblerone, (de äger även Gevalia och Maxwell House, Aladdin, Marabou, O’boy, Non stop, Toblerone, Daim, V6 Junior och Milka (choklad) samt Philadelphia (färskost),) och ska relokalisera tillverkning till Slovakien så får företaget inte längre framställa chokladen så som tillverkad i Schweiz. Toblerone har på förpackningen beskrivits som tillverkad i Schweiz och varit prydd med bergstoppen Matterhorn. Enligt lag från 2017 i Schweiz så måste varor som använder schweiziska symboler bestå av råvaror som till minst 80 procent kommer från landet.

Således måste Mondelez ändra Toblerone från att beskrivas och utmålas som en schweizisk produkt till att bli en generisk kopia där det står "etablerad i Schweiz" istället för "tillverkad i Schweiz". Vidare måste Matterhorn bytas ut mot en random bild av bergstopp och den lilla björnen som ska synas i Toblerones logga som symboliserar chokladens grundare Theodor Tobler, och hans hemstad Bern ska också bort.

Detta kan sättas i relation till vad som hände Göteborgskex och deras flytt till Lettland och Riga. Spelar det någon roll för ER om Toblerone är gjord i Slovakien och kan Mondelez kräma ut lika mycket pengar för produkten? Företagsstudier gjorda menar att företag som tillverkar i Schweiz kan kräva ett premiumpris vilket nu antyder att priset kommer att minska.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...e4b9e242&ei=14

Kan konstatera att all Toblerone jag ser till salu i de klassiska trekantiga pappaskarna fortfarande tydligt är märkta "Made in Switzerland", den enda ickeschweiziska Tobleronen jag sett var inslagen i tunn plast.
Citera
2025-05-05, 11:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Så länge de aldrig ändrar smaken på vit Toblerone kommer jag att fortsätta att köpa det på flygplatsen enligt tradition.

Tips:
Köp stora Toblerone, ja de är tillverkade i Schweiz, på Clas Ohlsson, långt under halva priset mot Arlanda.
Citera
2025-05-05, 19:24
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tips:
Köp stora Toblerone, ja de är tillverkade i Schweiz, på Clas Ohlsson, långt under halva priset mot Arlanda.

är det legit? original?
Citera
2025-05-05, 19:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
är det legit? original?

Ja, det är den äkta 300-grammaren tillvetkad i Schweiz. Kostar 165 kr för 360 gram på Arlanda.

Clas Ohlson tar 69.90 kr för exakt samma 360-grammare.

Detta förtjänar en egen tråd men jag ooooorkar inte!
Citera
2025-05-05, 20:35
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja, det är den äkta 300-grammaren tillvetkad i Schweiz. Kostar 165 kr för 360 gram på Arlanda.

Clas Ohlson tar 69.90 kr för exakt samma 360-grammare.

Detta förtjänar en egen tråd men jag ooooorkar inte!

Ring mig helst kl 15:00 om du hittat några.
Citera
2025-05-05, 20:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ring mig helst kl 15:00 om du hittat några.

Såg dem idag på Clas Lhlson k Gallerian.
Ringer imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in