2023-03-05, 22:30
Medlem
Hej, har haft en period då jag varit väldigt hypokondrisk, började med att jag gick I trappen en kväll och tyckte jag var trött I benen. Tog upp telefonen och kom in på någon ALS donation sida på FB. Började såklart googla massa symtom och sen några dagar senare tyckte jag att jag hade det mesta.

Det började med att det ryckte i vänster ringfinger när jag öppnade och stängde handen. Det har dock försvunnit nu till 99%.

Testade styrkan i både ben och armar och kände ingen svaghet.

Dock så började det liksom sticka på olika delar av kroppen nattetid mestadels och ibland kännas som kallt. På olika punkter. Tidigare hade jag smärta på samma sätt men det har försvunnit och blivit som stickade/kylande känsla.

Nu till saken: min tunga känns konstig på höger sida upplever jag. Jag har känsel i den, jag kan flytta runt mat osv och svälja bra men det känns ändå skumt i den. Tagit b12 för några dagar sedan och lite magnesium men slutat med det.
Har känsel i hela tungan men när jag pratar eller gör något med den så känns det som lite obalans.

Det jag har testat nu är att skölja munnen med samarin. Ska fortsätta några dagar och se vad det leder till.

Är det någon som vet vad det kan bero på? Eller som har tips på vad man kan göra. Är evigt tacksam
Citera
2023-03-05, 22:34
Googlar man dina symtom så kommer BMS och Burning Mouth Syndrome upp men du ska ha klart för dig att mer än 50% av alla symtom och sjukdomar är psykiska hjärnspöken.

För övrigt så ät 25 mg zink per dag. Så slipper du i alla fall lukta dåligt i munnen på morgonen.
Citera
2023-03-05, 22:35
Medlem
mammasguds avatar
Låter som att du haft en liten stroke och har en ansiktsförlamning på g
Citera
2023-03-05, 22:44
Moderator
Maviels avatar
Alltså en konstig känsla i tungan kan vara allt ifrån hypokondri till en allergisk reaktion, stroke, neurologisk åkomma. Det är helt omöjligt att på nätet komma fram till det.

Ställ dig framför spegeln och se hur det ser ut om du ler. Räck ut tungan och titta hur den ser ut. Be en anhörig titta lite på dig.

Eftersom du verkar kapabel att formulera dig sammanhängande på nätet så kan du antaligen vänta till närmsta vardag och kontakta din vårdcentral.

Men detta är flashback och inte 1177.
Citera
2023-03-05, 22:47
Medlem
Går det inte över och du är orolig, sök vård om någon vecka.

Men att googla sina symtom är oftast aldrig bra, speciellt inte för en hypokondriker. Du kan hitta att det är alla möjliga sjukdomar, förmodligen sitter det psykiskt. Kanske en förkylning eller något.

Du som är hypokondriker känner efter mer, tänker jag mycket på min lilltå kan jag nog psykiskt uppleva det som den värker, fast den egentligen inte gör det.

Så sluta googla på dina symtom. Du började läsa på om ALS men du har ingen muskelsvaghet? Då kan borde du själv kunna dra en slutsats av det. Sluta noja dig, ta en kopp te och lägg dig.
Citera
2023-03-06, 00:29
Medlem
jagnickars avatar
Dokumentera vad du känner varje dag, låt det gå minst 4 veckor (om det såklart inte förvärras brutalt eller att ett annat relevant symptom uppstår). Har hela telefonen full med dessa anteckningar (hypokondriker) slutar för det mesta upp med att jag inte behöver gå och kolla upp det för att det går bort.

Just anteckningarna gör att man får det mer tydligt vad man egentligen hade för symptom och kan lättare avgöra vad som egentligen har förvärrats eller försvunnit, eftersom man blir så orolig så får man inte koll och kan inte minnas detaljerna ordentligt. Då får du bra koll och om du skulle behöva gå till läkaren sen kan du lättare förklara hur det har kännts och exakt hur länge.

Men tills dess

Håll inte på massor med tungan, desto mer du gör det desto mer över uppmärksam kommer du att bli på din tunga och det kommer kännas mer konstigt. Känn inte efter alls. Skriv bara ner varje dag hur det känns och ”glöm det” tills nästa dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in