Citat:
Ursprungligen postat av
Ekvilibrium1
Ett tag skulle jag göra mitt avtryck på universum och hade nån slags erkännandefetisch. Jag nådde snabbt insikten att det renderar i samma öde i vilket fall. Jag rör mig i universum precis lika smidigt med eller utan min tankeexhibitionism.... Det väntar inget gottegodis vid himmelns portar och jag får inte mer fitta av det.
Jaha, detta insåg du inte under tiden du höll på med din s.k.
tankeexhibitionism? Var det under viss tid du trodde motsatsen, eller inte hade några tankar ö.h.t. därom?
Jag tror att någorlunda många filosofer håller för sant att de och hela mänskligheten förr eller senare kommer att (kroppsligt) dö, samt även att deras handlingar inte resulterar i någon
ultimat skillnad i universum. Jag antar också att de "intellektuella bidragen", vad det nu än mer exakt är, inte av alla ges blott i hopp om att komma till himmelriket eller att maximera antalet gånger man deltar i sexuella praktiker tillsammans med kvinnor.
Jag undrar också vad du menar när du talar om att "bidra
till mänskligheten". (Jag har hört vissa människor något dunkelt tala om att "bidra
till samhället", men anser även det vara i behov av precisering.) Vissa tolkningar därav lär för den delen inte vara förenliga med värdenihilism. Vad för sorts intellektuellt bidrag är det fråga om, om det nu är något som är
till mänskligheten? Eftersom du fokuserar på filosofer antar jag att deras uttryckta filosofier kan räknas som (försök till) det. Oavsett vilket tycks det missvisande att kalla det för "bidrag till mänskligheten".
Kanske att vissa människor helt enkelt är nyfikna, och vill få svar på hur det förhåller sig med en del frågor? Måhända att somliga gillar att framstå som djupsinniga, kanske i syfte att få andras beundran? Eventuellt att vissa anser att kunskap är intrinsikalt värdefullt, och vill göra både sig själva och andra kunnigare? Mängdvis av möjligheter lär finnas gällande vad som motiverar en, och lär främst handla om psykologi.
Ditt fokus på sexuella begär och deras motiverande kraft påminner mig om vad en del har trott om emotivismens konsekvenser. Alfred Ayer har själv beskrivit hur en av hans kritiker påstod att emotivismen, om den blev allmänt accepterad, skulle leda till att deltagande i babylonska orgier blev vanligt. Ayer ansåg det vara absurt, och höll fast vid att emotivismen inte har några uppseendeväckande följder för socialt uppförande. Om något lär snarare sådant som vissa sorters religiösa övertygelser ha större påverkan på socialt uppförande, men inte ens det är ett måste.
Bland moderna filosofer som tror att moral är objektivt råder något olika uppfattningar gällande huruvida moraliska övertygelser kan ha en
motiverande kraft eller ej. Somliga förnekar det, medan andra anser att moraliska övertygelser åtminstone har en viss motiverande kraft, fastän den kan övertrumfas av annat, t.ex. vissa begär (i kombination med icke-moraliska övertygelser).
Sokrates sägs t.o.m. ha ansett att felaktigt uppförande beror på moralisk okunnighet snarare än viljesvaghet.
Jag tror inte vidare många filosofer anser att varje människa, oberoende av sin situation, är skyldig att intellektuellt bidra till mänskligheten. Att kunskap är intrinsikalt värdefullt är emellertid en uppfattning som tidvis förekommer. Vissa religiösa filosofer värdesätter nog kunskap mycket just för att Gud, en perfekt varelse, är bl.a.
allvetande.