Citat:
Ursprungligen postat av
Teddyrosevelt
Jag försöker förbättra min kropp genom att minska min vikt och definiera mina muskler. För att uppnå detta äter jag nu främst kött och begränsar min kolhydratkonsumtion, vilket liknar LCHF-kosten. Mitt mål är att äta 2 gram protein per kilo jag väger och hålla mina kalorier under 2000 per dag.
Jag följer en balanserad kosthållning där mina måltider innehåller cirka 25-30g kolhydrater från en källa som vanligtvis är pommes då det är bekvämt. Förutom detta inkluderar mina måltider en härlig halv paket kycklingbröstfilé, som är cirka 450g rå vikt och lite blandade grönsaker, som exempelvis rå lök och några skivor gurka. Med fokus på proteinintaget konsumerar jag cirka 180g protein per dag från kycklingen, vilket motsvarar 9x22 och ger mig en kostnad på cirka 900 kalorier, vilket innebär att jag slipper använda proteinpulver. Även om jag inte är alltför strikt när det gäller min gröna konsumtion, så strävar jag alltid efter att upprätthålla en balanserad och hälsosam kosthållning.
Men jag har märkt att det kan vara förvirrande att jämföra kaloriinnehållet på livsmedel i Sverige och USA, då de två länderna använder olika mått. Till exempel rapporterar USDA att entrecôte innehåller 291 kcal per 100 g, medan SCAN säger att det är 130 kcal per 100 g.
För kycklingbröstfilé rapporterar USDA 164 kcal per 100 g, medan Kronfågel säger att det är 120 kcal per 100 g. Även om jag har svårt att tro att USDA skulle göra fel, är SCAN också en tillförlitlig källa, så det är svårt att avgöra vilket värde som är korrekt.
Jag menar entrecote som är ganska fett kan väl aldrig vara 130 kalorier per 100g endast i rått tillstånd? Det är ju nästan i samma nivå som kycklingbröst som ligger på 100. 30 mer kalorier bara med marmorering och stora bitar fett? Helt obegripligt att inte Livsmedelsverket ingriper mot kött produkter i Sverige när de så självklart ljuger om innehållet i innehållsdeklarationen?!
Vad stämmer egentligen? Livsmedel efter livsmedel skiljer sig om man jämför Sverige med usa både rått/tillagat!
Jag har också sett att det skiljer mellan olika länder och olika märken.
Exempelvis kycklingfilé från Kronfågel har mindre kalorier än kycklingfilé från vissa andra märken, finns motsvarande även i USA att vissa märken skiljer sig åt.
Jag har en teori och det är kvalitet och pris eftersom jag misstänker att lite billigare märken är lite fetare och innehåller mer kalorier.
Jag är uppvuxen på landet och vet att själva fodret man ger till djur är avgörande för slutprodukten.
Det kan man även se på oss människor.
Jag tror att man får kolla på varje enskild produkt som man köper om man vill räkna exakt hur många kalorier man äter.
Det låter som att du gör bra val som fungerar för dig!
Håller tummarna!