2023-03-05, 00:17
Medlem
Hej,

Låt oss säga att jag kommer på en jättebra smörkniv som jag vill kalla för ”smart knife” (bara exempel). Varumärket finns ej registrerat i sverige, däremot finns det en kökskniv i USA som bär samma namn och finns som aktivt i usa:s trademark databas.

Är det kört för mig att regga det namnet på min produkt genom PRV för att sälja i sverige då? Eller lugnt att sälja i t.ex EU?

Tacksam för svar
Citera
2023-03-05, 00:30
Medlem
sommarlovs avatar
Det ska gå, om de inte har skyddad det.
Det funkar även för 2 märken att ha samma namn, säg att jag tillverkar plånböcker under namnet smart knife, eftersom det är olika branscher.
Citera
2023-03-05, 01:30
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaMan
Hej,

Låt oss säga att jag kommer på en jättebra smörkniv som jag vill kalla för ”smart knife” (bara exempel). Varumärket finns ej registrerat i sverige, däremot finns det en kökskniv i USA som bär samma namn och finns som aktivt i usa:s trademark databas.

Är det kört för mig att regga det namnet på min produkt genom PRV för att sälja i sverige då? Eller lugnt att sälja i t.ex EU?

Tacksam för svar

Kalla den för Smört Knife istället.
Citera
2023-03-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det ska gå, om de inte har skyddad det.
Det funkar även för 2 märken att ha samma namn, säg att jag tillverkar plånböcker under namnet smart knife, eftersom det är olika branscher.

Trots att det står trademark?
Citera
2023-03-05, 10:49
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag hänvisar till proffsen: https://www.prv.se/sv/varumarke/
Citera
2023-03-08, 20:16
Citat:
Hej,

Tacksam för svar

Mig veterligen samkör inte USA och EU sina registreringar, dvs bara för att du varumärkesskyddat en sak i EU så är den inte skyddad i USA och tvärtom. Varumärkesskydd inom EU är ett skydd inom hela unionen. Jag vet inte om något sådant skydd finns för t.ex Nordamerika.
Citera
2023-03-08, 20:19
Citat:
Ett varumärkesskydd gäller bara för en den grupp av varor som du registrerar varumärket för. Du kan alltså regga den för en klass och då är det fritt för andra att regga samma varumärke i andra klasser.
Citera
2023-03-10, 13:26
Medlem
Glasogonsmurfs avatar
Om varumärket inte är registrerar eller under handläggning är det fullt möjligt registrera varumärket i samma klasser som din amerikanska dito. Dock har den amerikanska ägaren enligt Madridprotokollet rätt att häva din ansökan under handläggningstiden (förutsatt att deras varumärkesregistrering är yngre än 6 månader).

Om du planerar att sälja en produkt på EU:s inre marknad bör du ansöka direkt hos EUIPO. Tänk också på att du behöver göra en separat ansökan för registrering i Norge, Schweiz och Storbritannien. Om du t.ex. ansöker om registrering i tre klasser för registrering i ovan nämnda länder, kommer kostnaden ligga runt 25 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in